Resultat 1 till 7 av 7

Hur tycker du man ska strukterera Länkbygge från satellitsidor

  1. #1
    soprimos avatar
    soprimo soprimo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    6
    Så har byggt ett antal satellit sidor inom min nisch som rankar hyfsat bra (med hjälp av wordpress.com). Jag undrar hur tankarna går angående bästa sättet att länka till huvudsidan. Innan har jag bara använt blogroll eller en sitewide image banner till huvudsidan. Men nu håller jag på ändra länkarna till antingen inne i artklerna och göra sitewide bannerns till nofollow. Vad tycker ni? är det värt att ändra alla banners till huvudsidan från sattellitsidan till nofollow?

  2. #2
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Ligger alla satelliter på wordpress.com? Det kanske kommer se lite onaturligt ut om du bara har wordpress.com länkar till din huvudsida? Ett tips är att i såfall sprida ut satelliterna på olika hostar, typ blospot, n.nu osv.

    Gällande hur du ska bygga länkar så är det nog smart att inte bara köra sitewide, är ju så lätt att bli piskad av pingvinen då. Så att ha lite i inlägg och mixa på ett bra sätt kan nog vara klokt.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  3. #3
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej soprimo,

    Mina tips:

    1. Undvik att använda blogroll och sitewidelänkar i för stor utsträckning (om alls), annars är risken stor att ditt länkbyggande blir kontraproduktivt, dvs du tappar i SERP, istället för tvärtom.

    2. Att länka i artiklarna är oftast betydligt bättre. Men:

    a) Bygg inte för många länkar i artiklarna.
    b) Var lite sparsam med att använda ankartexter som motsvarar det ord du vill ranka på. Blanda med mer neutrala fraser ('klicka här', 'mer information' osv)!

    3. Om du använder banners OCH textlänkar, kan du göra bannerannonserna till nofollow. Som sagt, var moderat med antalet länkar till huvudsidan. Blanda med länkar till andra relevanta sajter (som inte är dina konkurrenter). Wikipedia och tidningsartiklar etc.

    Lycka till!
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Legendarisk kommentar är korrekt. Sånt bör du tänka på. Captain Thailands kommentar är korrekt. Sånt bör du tänka på. Men det finns även massvis med andra saker du ska fundera på. Problemet är att det finns antagligen lika många rekommendationer som det finns SEO - Proffs, och ingen kommer att ha allt rätt utan att veta vad det är för sidor det rör sig om, vilken bransch osv osv. Det är så extremt många saker som spelar in, så det bästa du kan göra är att testa olika strategier.

    Tänk så här. Google ser allt. Om inte Google ser det så lär det inte ge någon styrka, om inte Google gillar det så lär det ge ett straff. Vad ser du själv för risker med att länka från dessa Sat-Sidorna till din huvudsida? Åtgärda de problemen och sen är det bara att länka på.

  5. #5
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej,

    Jag håller med dig Niklas, det är omöjligt att ge hundraprocentiga tips. Allra minst då man ej vet vilken specifik sida, eller ens vilket segment det handlar om. Mina egna små tips skall nog betraktas som generella förslag och råd i allmänhet, inga exakta formler för framgång.

    Ju mer specifik och detaljerad man är i sin beskrivning av webbplatsen, desto mer specifika och detaljerade tips kan man nog få av erfarna medlemmar här. Därmed inte sagt att man skall nämna URL:en, eftersom det väl strider mot reglerna.
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  6. #6
    soprimos avatar
    soprimo soprimo är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    6
    Tack för alla fantastika tips!

    En sak jag funderar över, angående banners. Om man använder nofollow taggen på dom kan man använda dom sitewide och på massivis av sidor utan att riskera något straff? Eller kan det anses vara riskebalt?

  7. #7
    merczs avatar
    mercz mercz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    98
    Nofollow taggen säger ju åt googles spindlar att de inte ska följa länken, så ja. Det minimerar risken att åka på straff för onaturliga länkar. Men om du skulle fylla din hemsida med dessa banners och skita i content så kan du säkerligen åka på något slags filter för det också.

    Men om du har ett par bildbanners på din sidebar som dessutom bidrar till det grafiska för hemsidan så kan du säkerligen vara lugn...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. ENmille.se - Satellitsidor, länkbygge, texter, artiklar
    Av poneks01 i forum Presentation av SEO-Konsulter/SEO-företag
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 07:16
  2. Vad tycker ni om min sida.
    Av Kenan83 i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-12-23, 13:22
  3. Satellitsidor
    Av wahlman i forum Länkbygge
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 23:15
  4. Satellitsidor
    Av claeslund i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 11:19
  5. Vad tycker ni om lll.se?
    Av Seeger i forum Domänen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 12:42