Resultat 1 till 7 av 7

För mycket text med upprepande ord?

  1. #1
    Pinballarks avatar
    Pinballark Pinballark är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    2
    Hej!
    Först: Om jag förstått saken rätt så är det inte ok att länka till en sida för att få hjälp. Full respekt för detta...så jag ska försöka formulera min fråga så kortfattat som möjligt med en kort info om "problemet".

    # Kan för mycket text på en startsida med upprepande av mina önskade sökord bli för mycket och tolkas som "spam" av google?

    Tidigare blev jag rekommenderad av min SEO-mentor (en seo-firma som jag betalade) att fylla min startsida med text, och då med mina viktiga ord i både titel, rubriker och allt annat jag kunde fylla på med.
    Det var 2 huvudord som jag verkligen jobbade med så att dom fanns överallt, men att det samtidigt skulle vara snyggt läsabart för mina besökare.

    När jag sen sa upp mitt avtal med den firman och fick hjälp av en annan firma så sa dom att jag skulle ta bort det och komprimera texten till ca 1/10 av tidigare text, vilket jag då gjorde.

    I somras hände något och jag föll bak till sidan 2 på google, vilket inte är ok. Då säger dom helt plötsligt att jag ska fylla på med mycket mer text på sidan och verkligen mata mina viktiga ord (som även finns i titel, description osv)..." se bara på dessa sidor- dom jobbar hårt med sina texter vilket du också måste göra"

    Dom ger mig lite olika besked och det känns jobbigt när jag betalar för detta som jag kan göra själv, bara jag vet vad som är rikitgt.

    Ett råd från kunniga vore alltså mer värt för mig och min sida än att betala 30-50000:- för att en firma som verkar stå på två ben ska "hjälpa" mig.

    Jag ska gå igenom detta forum så snart jag kan, och ta åt mig av all entusisatisk gratiskunkskap som ni lägger upp här :-)

    Så alla kommentarer och tips är mycket välkomna.

    Stefan

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Hej Stefan.

    Du får gärna skicka ett PM till mig med adressen till sidan så ska jag titta igenom den. Över lag så fungerar det som så att ju mer text, ju mer möjligheter att ranka. Väldigt simpelt egentligen. Men skriv inte för repeterande text för att få in dina sökord utan skriv helt enkelt en bra och användarvänlig text där du nämner sökordet på "viktiga ställen" så ska det vara tillräckligt.

    Skicka som sagt gärna ett PM. Jag tycker att det verkar vara mycket pengar du ger till någon som ber dig fixa SEO problemen själv....

  3. #3
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Jag kan inget mer än att bara hålla med Niklas Aronsson i detta. Ju mer content man har desto mer chanser för bra placeringar. Det du bör tänka på (Och vad SEO-aktören bör berätta) är att dina sökord bör inte avgöra mer än ca 3% - 4% per 100 ord av din content. Låt oss säga att du har 3 paragrafer med 100 ord i varje, då kan dina viktigaste sökord komma upp 4 ggr per 100 ord , Det vill då säga att dina sökord skulle kunna uppkomma ca 12ggr på en sida med 300 ord (Andra får rätta mig om jag har fel).


    Det jag också vill förmedla till dig i ditt läge är att man ska alltid försöka ha minst 300 - 500 ord på varje sida man har, Med detta menar jag inte bara ren text på en sida. Finns andra åtgärder för detta som är lite mer tekniska.

    Så låt oss säga att du nu har 500 ord på din sida. Då skulle du lätt kunna ha 0,04 * 500 = 20, Med det menar jag att dina sökord kan förekomma 20 gånger på 500 ord, enkelt va? .

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg
    Jag kan inget mer än att bara hålla med Niklas Aronsson i detta. Ju mer content man har desto mer chanser för bra placeringar. Det du bör tänka på (Och vad SEO-aktören bör berätta) är att dina sökord bör inte avgöra mer än ca 3% - 4% per 100 ord av din content. Låt oss säga att du har 3 paragrafer med 100 ord i varje, då kan dina viktigaste sökord komma upp 4 ggr per 100 ord , Det vill då säga att dina sökord skulle kunna uppkomma ca 12ggr på en sida med 300 ord (Andra får rätta mig om jag har fel).


    Det jag också vill förmedla till dig i ditt läge är att man ska alltid försöka ha minst 300 - 500 ord på varje sida man har, Med detta menar jag inte bara ren text på en sida. Finns andra åtgärder för detta som är lite mer tekniska.

    Så låt oss säga att du nu har 500 ord på din sida. Då skulle du lätt kunna ha 0,04 * 500 = 20, Med det menar jag att dina sökord kan förekomma 20 gånger på 500 ord, enkelt va? .
    Mickes nummer är lite av en gammal SEO - Myt som många i SEO industrin lever och lär efter. Jag har då aldrig fått för mig att göra några tester, men jag tror också att du kan ignorera att mäta längden på din text och räkna sökord. Skriv en bra j-la text helt enkelt. Är den på 180 ord eller 6000 ord spelar ingen roll, men ju fler ord desto fler potentiella sökfraser kan du ranka på.

    Magnus startade en tråd för ett tag sedan om myten med sökords densitet och jag tycker att hans exempel är helt perfekt!
    http://www.seo-forum.se/showthread.p...6kordsdensitet

  5. #5
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Mickes nummer är lite av en gammal SEO - Myt som många i SEO industrin lever och lär efter. Jag har då aldrig fått för mig att göra några tester, men jag tror också att du kan ignorera att mäta längden på din text och räkna sökord. Skriv en bra j-la text helt enkelt. Är den på 180 ord eller 6000 ord spelar ingen roll, men ju fler ord desto fler potentiella sökfraser kan du ranka på.

    Magnus startade en tråd för ett tag sedan om myten med sökords densitet och jag tycker att hans exempel är helt perfekt!
    http://www.seo-forum.se/showthread.p...6kordsdensitet
    Tanken var inte direkt att han skulle gå på det jag skrev uteslutande, mer en fingervisning att han inte ska överprestera med sökord i texten.

    Med tanke på detta som TS skrev:

    Tidigare blev jag rekommenderad av min SEO-mentor (en seo-firma som jag betalade) att fylla min startsida med text, och då med mina viktiga ord i både titel, rubriker och allt annat jag kunde fylla på med.
    Det var 2 huvudord som jag verkligen jobbade med så att dom fanns överallt, men att det samtidigt skulle vara snyggt läsabart för mina besökare.
    så ville jag förklara lite om att man inte ska repetera sökorden allt för mycket, nu när jag läser mitt inlägg så kan jag förstå hur missvisande det är, men mer en fingervisning. Sen har det ju inte någon större roll med hur många ord kontra sökord du har. men att man bör ligga på 300 ord per sida är givet. oavsett om det är ren content eller inte.

    Med full respekt på vad du menar och vad Magnus förklarar så tycker jag ändå att en viss fingervisning är bra i vissa fall, här skriver Dawey precis som jag menar. Om det är okej eller inte får man avgöra själv. http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=7748

    Men jag kan omformulera mitt inlägg såhär istället då . Mät inte se bara till så det inte blir för mycket

  6. #6
    Bygger89s avatar
    Bygger89 Bygger89 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    52
    Att betala 30-50K till en SEO firma som kommer med "basic" tips och idéer om hur man ska utforma sin webbplats låter riktigt skumt... Att man sedan behöver fixa allt själv låter ännu mer skumt. Känns som om du blev lurad om det stämmer.

  7. #7
    Pinballarks avatar
    Pinballark Pinballark är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    2
    Tack tack för all hjälp.
    Jag har nu fått massa hjälp och tips.
    Jag hann inte bli "lurad", men jag kunde i min desperation gått med på betalningen om jag inte först vänt mig hit :-)
    Helt otroligt tycker jag nu...dom pengarna för en genomgång av sidan, tips på åtgärd (som jag själv skulle åtgärda). Det "enda" dom skulle göra som jag inte själv har möjligheten till är offpage-jobbet.
    Så tack till alla övriga informativa poster och ni som hjälpt till här
    /Stefan

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Text i header
    Av Murmelin i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-01-26, 14:14
  2. Vikten av mycket text på en sida
    Av Tony Bolero i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-10, 19:16
  3. hur gör man en länk i en text?
    Av lenny46 i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-08-25, 12:42
  4. Upprepande av titeln
    Av latehorn i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-02, 16:05
  5. Tabeller för text.
    Av David i forum Optimering
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-04-27, 19:00