Resultat 1 till 5 av 5

exkludera sökord

  1. #1
    DDDs avatar
    DDD DDD är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    1
    Tja!

    med risk för att vara på gränsen till OFF-topic:

    säg att Nisse har en webbplats om tex whiskeyprovning. Nisse optimerar text, rubrik och titel så att han hamnar bra i sökmotorerna men Nisse vill ju inte synas när någon söker på tex: alkohol problem
    han kanske skrev att det är problem med importen till Sverige eller något liknande.

    vad är smartast att göra då? lägga allt SEO-krut på förstasidan och skriva nofollow i robots? eller finns det nån meta-tagg eller liknande där man listar sökord som man inte vill kopplas ihop med.

    mvh Tobias

  2. #2
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Min första fråga är varför Nisse inte vill synas även på de negativa orden. Om Nisse tar sitt ansvar och gör tvärt om så framstår han som mer seriös.

    Någon metatagg finns det inte, och jag tycker att det vore rent korkat av Nisse att hindra sökmotorn från att nå in till textsidorna, för han vill säkert synas på [importera whisky Sverige] och annan text som fanns i samma artikel.

    Om han inte vill det kan ju Nisse alltid börja publicera vissa artiklar i Flash eller som bilder.

    Om han ändå vill att delar av texten ska hittas av sökmotorerna finns det faktiskt tekniker för detta:
    Jag har sett sajter som har gått till ytterligheter för att undvika att Google spindlar vissa ord på sidor som har AdSense på sig. (De berömda stopporden som effektivt ser till att man aldrig får några annonser på sin sida.) De har helt enkelt valt att förstöra dessa ord. Till exempel genom att dela upp dem med hjälp av kod av olika slag: <div class="a">a</div><span class="l">l</span>kohol<div class="inteda">pr</div>le<div class="m">m</div> eller genom att parsa in bilder istället för text vid vissa listade stoppord.

    Krångligt? Javisst. Festligt? Absolut. Särskilt när målet är anti-SEO.

  3. #3
    Eclipses avatar
    Eclipse Eclipse är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    50
    #1
    Om du har 20.000 personer som kommer till din sida. Livs levande individer, som du ser på stan till exempel. Varför ska du axla rollen som moderator och bestämma vad dessa personer är intresserade av eller inte!?

    20.000 individer med lika många viljor.

    Gör en snygg, prydlig och trevlig sida med vettigt innehåll så kommer både besökarna och sökmotorerna att tacka dig för din insats!

  4. #4
    Christianjs avatar
    Christianj Christianj är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    sep 2008
    Inlägg
    25
    Jag tror inte att det kommer ha någon negativ effekt för dig att synas på sådana sökord. Eftersom att det ändå handlar om samma ämne så kanske besökarna finner någon av dina ev annonser intressant vilket ger dig en liten $ om de väljer att klicka vidare alt att de hittar annan spännande läsning om alkohol och liknande som är publicerad på din webbplats och inte är i negativ bemerkelse.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det går dock att göra upplever jag. Åtminstone för kombinationer vilket det ju är i exemplet och normalt handlar om. Jag upplever i alla fall att en viss sak i praktiken fungerar på sådant sätt att man får den här effekten.

    Titta du in på min blogg du har i signaturen och läs "Title i länkar & Google" som jag tror fortfarande ligger på bloggens förstasida. Efter du läst den tar du och funderar lite och provar så inser du nog hur man gör

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 12:02
  2. Hur svåra är engelska sökord?
    Av LaoWang i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-07-10, 13:23
  3. Trafik via sökord som inte förekommer på sidan
    Av Gustav i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-25, 23:29
  4. Komma eller | -tecken
    Av ggisslev i forum Google
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-04-17, 11:31
  5. Lite sökord som folk faktiskt söker på
    Av vajpero i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 00:05