Resultat 1 till 11 av 11

Satelitsida på droppad domän

  1. #1
    flipp-floppens avatar
    flipp-floppen flipp-floppen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    6
    Jobbar med en satelitsida på en domän jag köpt utan vetskap att den var registrerad tidigare. Jag har jobbat en del på innehåll och lite länkar. När jag sedan kollade inlänkar till sidan visade det sig att det var en tidigare företagssida med många bra och starka inlänkar, bl.a. ifrån Dmoz, svenska företag mm och inget spam. Min undran är om man helt kan bortse från de länkarna då de var indexerade av Google innan den senaste registreringen av domänen, eller kan man i framtiden dra nytta av länkkraften?
    Eller borde man inte använda sig av en sådan domän om man inte köpt den ifrån t.ex. snapback?

  2. #2
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Om länkarna fortfarande finns kvar och pekar på din sida så kommer du ju sitta på en väldigt fin länkkraft som du sedan kan skicka vidare till dina andra sidor. Kom dock ihåg att länkarna till den "gamla" versionen av sidan kan peka på sidor som inte du har kvar.

    Alltså de kanske har länkat till dindomän.se/deras-undersida och då har du ingen sida där. Ett tips då är att installera ett 301 redirect plugin (om du kör wordpress) och som då skickar all länkjuice till förstasidan, så att ingen kraft försvinner i tomma internetz
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  3. #3
    flipp-floppens avatar
    flipp-floppen flipp-floppen är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    6
    Tack för svaret. Läste flera trådar här på forumet och nätet inan jag postade men jag uppfattade att det var lite delade meningar hurvida de skickade kraft, rankade osv. Det är ju en intressant fråga för de som är med om samma sak, t. ex ett företag som reggat sitt företagsnamn som domännamn, och någon har använt det förut.
    Om länkarna inte skulle räknas, och när man vill lägga till dem i kataloger får man inte för url:en redan är listad.

    För övrigt hade jag lite fel när kollade länkarna, dmoz var inte med...

  4. #4
    Strongmans avatar
    Strongman Strongman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    40
    Jag inte riktigt förstått det där, vet ni hur det fungerar med snapbackade domäner. Sätts ranken till 0 och nollas länkarna? Eller har de gamla länkarna faktist någon kraft?

  5. #5
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Strongman Visa inlägg
    Jag inte riktigt förstått det där, vet ni hur det fungerar med snapbackade domäner. Sätts ranken till 0 och nollas länkarna? Eller har de gamla länkarna faktist någon kraft?
    Länkarna kommer inte att försvinna förens de sajter som länkar till domänen tar bort dessa. Vad menar du med att ranken sätts till 0? Är det PageRank du syftar på då?

  6. #6
    Strongmans avatar
    Strongman Strongman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    40
    Ja alltså att PageRank blir 0 för den domänen som man har köpt.
    Sedan att länkar som fanns innan köpet inte ger någon linkjuice till din sida.

    Förstår du vad jag menar?

  7. #7
    Erik Elmqvists avatar
    Erik Elmqvist Erik Elmqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    146
    Citat Ursprungligen postat av Strongman Visa inlägg
    Ja alltså att PageRank blir 0 för den domänen som man har köpt.
    Sedan att länkar som fanns innan köpet inte ger någon linkjuice till din sida.

    Förstår du vad jag menar?
    Oftast återfår domänen sin ursprungliga Page Rank inom 1-2 veckor efter nyregistrering.

    Huruvida snappade domäner ger någon linkjuice eller inte råder det delade meningar om. Men om alla domäner skulle "nollställas", varför då hålla på och snappa?

  8. #8
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Det beror på om PR blir 0 eller om du får samma som det var tidigare. Du ska så fort det bara går lägga upp samma innehåll som det var på sidan innan den släpptes, då har du störst chans att behålla PR. Jag antar att det är en fördel om sajten indexeras så snart det går efter att du snappat den, tex via 1000lankar.com eller svenskasajter.com. I 8-9 fall av 10 har PR varit densamma efter att jag snappat en domän. Men den KOMMER ATT SJUNKA såvida du inte bygger vidare med länkar, allt eftersom tiden går kommer länkar att försvinna en efter en.

    Personligen så tror jag att det är som med 301or - 100% av josen förs inte över, utan en viss (större) del gör det.

  9. #9
    Strongmans avatar
    Strongman Strongman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    40
    Jag har ingen erfarenhet av att snappa domäner. Men om man kan behålla en del av juicen så är det helt klart värt det.
    Har du haft fall då du har sjunkit direkt efter snappandet Jonas?

  10. #10
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Det har tagit tid innan PR eller DA sjunkit. DA sjunker efter ett par månader i princip, men då PR uppdateras mer sällan så syns den officiella PR:en längre innan den sjunker. Att G har andra siffror än vad de visar i PR är uppenbart.

  11. #11
    plekiss avatar
    plekis plekis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    153
    Citat Ursprungligen postat av Strongman Visa inlägg
    Ja alltså att PageRank blir 0 för den domänen som man har köpt.
    Sedan att länkar som fanns innan köpet inte ger någon linkjuice till din sida.

    Förstår du vad jag menar?

    Om PageRank blir 0 spelar ingen roll. Har den kvar sina länkar kommer den få tillbaka sin PageRank.

    Jag brukar säga att det finns två alternativ om man vill få länkjuice från snappade domäner. Det ena är att du bara kör en 301:a från den snappade domänen till den sajt du vill ha länkkraft till. Det andra är att du bygger upp en liknande sida. Tex en satellitsida som du sedan skapar länkar på som går till din sida som du vill ska få länkkraft.

    För mig har alltid länkar med relevans gett mer boost i serpen. Därför tycker jag det är smart att snappa domäner inom samma nisch som din sajt har om nu möjligheten finns.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. www.domän.se och domän.se? Hur påverkar det serpen?
    Av McDavid i forum URL-omskrivning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-03-01, 17:27
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-21, 16:26
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-14, 08:26
  4. subdomäner hej.domän.se hejsan.domän.se
    Av TonyLi i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-02-16, 11:12