Resultat 1 till 8 av 8

PR9 backlinks? .Edu och .Gov backlinks?

  1. #1
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Hej!

    Har lite frågor angående detta eftersom jag vet att det är många som säljer backlinks och vad jag har förstått så är det mycket skit som säljs, men har också snappat upp att ju högre Pagerank och ifall det är .Edu och .Gov så ska det ge min sida högre trustrank ifall dessa länkar till min sida?

    Hur mycket hjälper detta mig egentligen? är det att kasta pengarna i sjön?

  2. #2
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Har ingen som helst erfarenhet av det då det 99 gånger av 100 är för bra för att vara sant, utan att låta som en gammal gubbe :P

    Men sen handlar det ju om vart du ska skicka länkarna. Om det inte är allt för dyrt kan du väl testa köpa till en sida du är mindre rädd om och se vad resultatet blir.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  3. #3
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Hej

    .edu och .gov gör varken från eller till i sig. De är som vilka TLDs som helst.
    Det som har fått folk att tro att det är något särskilt med dem är att inte vem som helst köpa en sån domän, man måste vara ett universitet eller en myndighet i USA. Det i sin tur gör att "huvuddomänerna" där ofta är väldigt starka. De får många bra länkar och har i princip bara bra/nyttigt innehåll.

    Det här har så klart utnyttjats, och folk har sett möjligheter att fixa lite pengar vid sidan av. .edu-domäner har till exempel ofta ett system där studenterna får en egen subdomän för deras privata webplats, och samma sak gäller på en del .gov-domäner, där man som boende i en viss stad kan få tillgång till det, exempelvis.
    De ställen man nu kan köpa länkar är oftast väldigt spammiga, och har i princip tappat allt det värde som huvuddomänen skulle kunna föra med sig.
    Jag skulle hålla mig undan från att köpa den typen av tjänser.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Kan väl bara flika in här och hålla med Aaron till 100%.
    Massachusetts Institute of Technology (MIT) är nog inte ett helt obekant universitet på en edu-domän. 63 nobelpristagare bland annat.
    Och mig veterligen har ingen av dem fått ett Nobelpris för den här typen av forskning.

  5. #5
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Var lite som jag misstänkt då!

    Men om vi snackar länkar från sidor med hög pagerank, det måste väl vara bra? eller är det bara bra att man får länkar ifrån sidor som handlar om samma sak som det man vill ranka för?

    Kan ju vara svårt att få länkar av konkurrenter, dom lär ju inte vilja att man klättrar före dem i Serpen liksom..

  6. #6
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Hej,

    Citat Ursprungligen postat av lalamums Visa inlägg
    Var lite som jag misstänkt då!

    Men om vi snackar länkar från sidor med hög pagerank, det måste väl vara bra? eller är det bara bra att man får länkar ifrån sidor som handlar om samma sak som det man vill ranka för?
    Hög PR är bra.

    Länkar från sajter med samma tema är bra.

    Länkar från sajter med hög PR med samma tema är bäst.

    Men man skall inte stirra sig blind på PR. Det är inte en så viktig faktor som många tror. Den viktigaste faktorn är snarare mångfald, dvs att dina inlänkar kommer från en rad olika relevanta sajter. Både med hög PR och med låg. Både från .edu och från hobbybloggare.

    Att köpa PR 7-8-9-länkar kan straffa sig rejält om Google upptäcker detta. Det ser dessutom konstigt ut om en sajt har ganska få och dåliga inlänkar, men så plötsligt ett par från sajter med jättehög PR.

    Kan ju vara svårt att få länkar av konkurrenter, dom lär ju inte vilja att man klättrar före dem i Serpen liksom..
    Länkbyte är ju ett alternativ, men var beredd att i vissa lägen "få ge mer" om länkpartnerns sajt är betydligt mer välbesökt än din egen och vice versa. Jag har tidigare haft länkbyten med väldigt välbesökta webbplatser, men har då gett dem en märkbart bättre position etc än jag fått tillbaka. Samma sak åt andra hållet.
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

  7. #7
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Tack för ett grymt och enkelt svar en sak jag funderar över är ifall t.ex min blogg där Rhodos är en grundpelare, så när jag ska söka länkar med samma tema måste sidorna jag bytar länkar med handla om Rhodos för att få högst värde eller går det lika bra med en hemsida som handlar om t.ex Barcelona? eller Grekland?

    Tänkte passa på att fråga om vart man helst vill ha länkarna, med den information jag har idag så skulle jag svara att det är bäst att få länken i en text.. Ska man akta sig för att få en länk i "sidebar" på någons förstasida eller är det positivt?

    Sen har jag faktiskt en fråga till dig captain Thailand såg dig på WN också och upptäckte att "länkarna" i din signatur, att man inte kan klicka på dem.. Är det negativt att ha sina hemsidor länkade i signaturer eller?

  8. #8
    Captain Thailands avatar
    Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Koh Samui, Thailand
    Inlägg
    116
    Citat Ursprungligen postat av lalamums Visa inlägg
    Tack för ett grymt och enkelt svar en sak jag funderar över är ifall t.ex min blogg där Rhodos är en grundpelare, så när jag ska söka länkar med samma tema måste sidorna jag bytar länkar med handla om Rhodos för att få högst värde eller går det lika bra med en hemsida som handlar om t.ex Barcelona? eller Grekland?
    Ju närmare du är ditt eget ämne, desto bättre. Men så länge det handlar om resor och turistdestinationer tycker jag du kan överväga att testa. Men försök ha länkbygge-fokuset på Rhodos men även Grekland i allmänhet, det tror jag du vinner på.

    Tänkte passa på att fråga om vart man helst vill ha länkarna, med den information jag har idag så skulle jag svara att det är bäst att få länken i en text.. Ska man akta sig för att få en länk i "sidebar" på någons förstasida eller är det positivt?
    Det blir samma svar som innan. Det är ok att ha en hel del i sidebar om du även har motsvarande i löpande text etc. En variation är nästan alltid det bästa. Men om jag ska välja en så väljer jag hellre länk i texten, än en i sidebaren eller footern.

    Sen har jag faktiskt en fråga till dig captain Thailand såg dig på WN också och upptäckte att "länkarna" i din signatur, att man inte kan klicka på dem.. Är det negativt att ha sina hemsidor länkade i signaturer eller?
    Förmodligen är det helt "ofarligt" om de förekommer på ett fåtal forum. Jag har nog använt länkar i signaturen på ett tiotal forum de senaste femton åren, så jag försöker vara lite försiktig numer, oavsett om dessa är nofollow eller ej. Det är förmodligen aldrig bra att ha en för hög procent av inlänkarna från signaturer.
    Kohsamui.org | Kohsamui.nu | Thai.nu | Bangkok.nu

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Backlinks kod, för att se länkar och ankartext
    Av TonyLi i forum SEO-verktyg
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-30, 23:14
  2. Kolla unika backlinks
    Av Gustav i forum SEO-verktyg
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-07, 00:08
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-03-17, 22:15
  4. Backlinks och dubbla domännamn
    Av Bernt Johansson i forum Google
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-16, 22:48
  5. Yahoo Backlinks
    Av Elias KAI i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-01-31, 11:35