Resultat 1 till 10 av 10

Hur många domäner per webbhotell?

  1. #1
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Hej!

    Som rubriken lyder är min fråga. Hur många domäner har ni per webbhotell?

    Jag ska bygga upp ett nätverk av moneysiter, satellitsidor och allmänna bloggar. Jag har moneysiter inom olika segment, så alla satellitsidor kommer inte riktas mot alla moneysiter. Bloggarna kommer jag nog länka runt 75% av dem till varje moneysite.

    Så, hur många domäner tror ni jag kan ha på varje webbhotell? Känns som om att om jag sprider ut det ordentligt så kan de olika segmentet dela webbhotell, och då de inte länkar mellan varandra borde man kunna ha fler än 10 per webbhotell?

    JE

  2. #2
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Antal webbplatser på samma IP har varit uppe till diskussion under flera år. Jag har under den tiden inte sett någonting som på något sätt styrker max 10 stycken. Kan kanske finns men någon källa till det verkar inte finnas.
    De som erbjuder den typen av hosting har naturligtvis intresse av att presentera en låg siffra eftersom de då kan sälja på extratjänster.

    Ett normalt webbhotell kan ligga och ha runt 300 till 1000(?) andra webbplatser på samma IP-nummer. Om du har 10 stycken på det webbhotellet så kan de dessutom hamna trots det på olika ip-nummer inom det webbhotellet.

    Så till dess någon kan visa att det är 10 max som gäller så anser jag att det är en ren myt. Som dessutom har funnits mycket länge.
    Och jag kan med glädje ändra mig om någon kan visa på en trovärdig källa som visar att det är runt 10 som är gränsen.
    http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=8048
    http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=6251
    http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=3003

    Finns fler trådar. Åsikterna varierar men personligen så har jag lagt samtliga mina sajter på ett webbhotell. Det blir billigare och minskar administrationen. Har dock inte genomfört några specifika test så kan inte uttala mig om det är en klok idé eller inte.

  3. #3
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Har lästa några trådar, men som du säger finns det många olika åsikter och jag är osäker på hur jag ska göra i mitt fall. Fick dock intrycket av att om man länkar ihop siterna mellan så är det smartare att hålla de på olika webbhotell. Är de däremot oberoende av varandra kan man ha fler än 10 domäner per webbhotell.

    I och med att mina olika segment inte ska länka mellan varandra, kan man ju se alla segment som 1 domän på varje webbhotell kanske?

  4. #4
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Två hotell kanske vore en bra början? Känns kanske onödigt att gå ut för hårt till en början. Själv körde jag länge på två stycken vilket funkade bra för min del.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  5. #5
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Om du ska skaffa flera webbhotell kanske du ska titta på VPS hos Glesys där du kan ha 8 olika IP/C-nät per server.

  6. #6
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Det verkar intressant. Jag är inne och kollar pris. Jag har dock ingen aning om vad jag behöver för hårddisk, v4? v6? Vad är vad? osv osv. Vad tror du jag skulle behöva om tanken är att kanske ha 80 domäner fördelat på 8 ip/c-nät?

    Trafiken är väl enkel, som vanliga affiliate hemsidor

    JE

  7. #7
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Kolla med Glesys imorgon och fråga om dom kan hjälpa dig med installationen av systemet. Om du inte är van med Linux etc kanske ett vanligt webbhotell är bättre, och jag tror att Citynetwork har ett erbjudande på 10kr/mån första året på webbhotell. Jag upplever CN som stabila och ok support med tanke på vad man betalar.

  8. #8
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Japp City kör kampamj 10 kr per månad nu första året. Sen tillkommer någon liten avgift har jag för mig. Sen kan man ju även passa på då de har en 10 kr för .nu domäner just nu.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  9. #9
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Jo, har kört på dem ett tag nu. Gillar dem faktiskt, men man vill ju hitta smidigaste lösningen!

  10. #10
    Erik Elmqvists avatar
    Erik Elmqvist Erik Elmqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Borås
    Inlägg
    146
    Det negativa med Glesys är att du får betala 1000 kr/tim om du behöver hjälp med något, installation bland annat. Med andra ord - om du ska skaffa Glesys bör du ha koll på det mesta själv.

    Jag har hört mycket gott om http://seohosting.se (Crystone) och planerar själv att flytta över alla mina sajter dit. Du kan få upp till 20 olika c-nät i Sverige och mer eller mindre obegränsat med ip-adresser. Om du är i behov av ytterligare c-nät finns det fler att tillgå i andra länder.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Flera domäner på samma webbhotell
    Av Edsmyr i forum Optimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-02-01, 20:12
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-27, 12:36
  3. Många domäner 1 server ?
    Av septrax i forum Domänen
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-07, 09:39
  4. Flera domäner till samma webbhotell
    Av Erik Bergman i forum Domänen
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 15:03
  5. Flytt från många små webbhotell till en stor server
    Av Gustav i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 21:58