Resultat 1 till 10 av 10

Hitta nya nyckelord

  1. #1
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Hej! vet att det här är en liten dum fråga kanske men jag har fått lära mig att ingen fråga är för dum för att ställas.. så här kommer den!

    Är ute efter att sätta upp hemsidor som jag ska tjäna pengar på adsense, åtminstone driftkostnaden för att hålla hemsidan uppe så är jag faktiskt nöjd för det är kul att lära sig mer om internet och så också, sen ifall det blir lite mer pengar skadar ju inte.

    Det jag har varit på jakt efter är nya domäner, har använt google keyword tool och skrivit ner olika intressen och kollat runt, men jag tycker det är omöjligt att hitta domännamn med nyckelord som där inte redan är väldigt hård konkurrens på.

    Skulle vilja ha lite tips om hur man kan göra det småskaligt och hitta små nischer och om det finns något sätt att kolla på om det finns möjlighet att tjäna pengar, mer än att kolla ifall det dyker upp annonser i sökresultaten?

    Kan vara så att jag har dålig fantasi också men därför provar jag med att fiska efter lite tips här, vet att många håller på med adsense och liknande som läser detta forum ju

    Mina främsta intressen är resor men kan tänka mig att skriva om allt, eftersom jag främst siktar på att sätta upp hemsidor med kanske 5-10 artiklar med bra innehåll som ger alla läsare något i värde och sen få ut några hundra om året via adsense.

  2. #2
    merczs avatar
    mercz mercz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    98
    Problemet är just att du fokuserar på resor, då det är en sektor av internet som har ganska hård konkurrens. Men då jag själv bygger en hel del inom resor så vet jag också att det är långt ifrån omöjligt. Det krävs bara lite mer jobb när det gäller att få fram inlänkar med mera. Dessutom har resebranschen den fördelen att läsarna oftast är på jakt efter något - resor.

    Detta gör att det är en sektor av internet med relativt hög klickfrekvens och att nå driftkostanden bör gå ganska lätt när du väl tagit en vettig placering på sökorden.

    För att hitta sökord med lägre konkurrens så måste du kanske tänka om lite. Tittar lite fort på "Reseblogg" som enligt keyword tools har 2900 sökningar, med extremt låg konkurrens. Söker jag på det i serpen dyker en artikel från mintur.se. En undersida alltså, som listar de 25 bästa resebloggarna i Sverige. Sidan har en Page Authority på 40 vilket iof är ganska vettigt. Men skulle man komma över reseblogg.se eller något liknande så borde det alltså gå ganska fort att ta förstaplatsen.

    Så inom resebranschen kan det ofta vara enklare att driva en sida som ger information om många olika resor istället för bara en specifik resa. Konkurrensen på just länder är oftast väldigt höga. Nackdelen med just reseblogg kan dock vara att personerna som söker på "reseblogg", jämfört med tex "billiga resor till London" är mindre köpsugna då de kommer in för att läsa om olika resemål. De som söker på "billiga resor till London" är ju endast ute efter en sak. Köpa en billig resa till London det vill säga.

    Vill också rekommendera att titta lite närmare på affiliate om du väl bestämmer dig för att skriva om resor. Det finns en hel del bra program som man kan göra väldigt mycket med. Jag arbetar mest med tradedoubler där man kan hittar alla möjliga resebolag. Några exempel är Flygresor.se, Apollo, Fritidsresor, Hotels.com och Expedia. Dessa använder framförallt jag då det är bolag som folk känner igen. De ger en bra trovärdighet som jag föredrar framför mindre bolag.

    Nu är det tidigt på morgonen för mig så jag reserverar mig för att ha eventuellt kunnat skrivit något galet är och där

  3. #3
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Jo jag har förstått att det är ganska hård konkurrens, har faktiskt tittat på ordet reseblogg själv också men kom fram till ungefär samma slutsats som du att det antagligen skulle komma in en väldigt stor del som inte är benägna att klicka vidare om man säger så. Det jag har varit mest på jakt efter är ju länder och städer för det har jag mest intresse personligen av. Sökord som "billigt till london" och sånt har jag inte tid till att gå in och kriga mot eftersom dom har varit med länge och många av dom som sitter på dessa sidor vet mer om SEO och är bättre på det än vad jag är. Tips på andra nischer förutom resebranchen tar jag gärna emot också!

    Har tittat lite närmre på affiliates och resor, men har ställt mig frågan.. köper verkligen folk på Apollo, fritidsresor och sidor som inte är billigast när dom har sökt fram informationen? det känns som att dessa jättar har sina trygga kunder som knappar in direkt på hemsidan eller går till resekontoret. Flygresor.se, flygvaruhuset och liknande lågprisbolag har jag också kollat på och dessa tror jag mer på isåfall, fast samtidigt så vet jag själv kanske 10 sidor som är billigare än dessa i princip alltid så kanske därför jag är skeptisk också. Hotels.com är väl det bolag jag tror mest på personligen.

    Hur många är det egentligen som tjänar något via dessa affiliates? några pengar värda att nämna alltså

  4. #4
    merczs avatar
    mercz mercz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    98
    Jag kan säga av egen erfarenhet att flygresor fungerar väldigt bra. Eftersom de är en sökmotor för i princip alla nämnvärda flygbolag så tvivlar jag på att man hittar mycket billigare resor än från dem. Att de ger betalt för leads istället för sales gör ju att det är väldigt lätt att tjäna pengar från dem. Du får alltså betalt för varje gång den som klickat på din länk eller banner, väljer att klicka ut till ett flygbolag. Min erfarenhet är att kunder ofta väljer att jämföra resorna och klickar därför med hög frekvens.

    Hotels.com fungerar också väldigt bra och man kan få in ganska stora betalningar då de ger 9% av ordervärdet.

    Jag är relativt säker på att det är precis lika många som tjänar bra med pengar via affiliate som adsense. Själv har jag precis börjat få saker i rörelse igen då jag i våras blev avstängd från adsense som jag då var helt inriktad på. Det tog lite tid för mig att sätta mig in i affiliate men börjar nu få se lite resultat. Den stora fördelen med att jobba med affilateföretag jämfört med Google är att man faktiskt får tid på sig att rätta ett fel om något sådant har upptäckts. Samma sak går ju knappast att säga för Google då de iskallt kan stänga av dig utan förvarning. Men nog om det då det är lite off topic i detta fall.

    Om du börjar jobba på förstaplatsen för "reseblogg" till att börja med så kan du ju fortsätta försöka ta något svårare och lite mer värdefullt sökord efter det. Det är ju lite mer motiverande att blogga vidare om man vet att några hundra per dag läser inläggen man skriver.

  5. #5
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Vart är det du är affiliate? Flygresor's att man får betalt varje gång någon klickat ut till ett flygbolag låter ju faktiskt väldigt lockande och hotels.com också. Får man igång några hundra besökare i månaden på flera olika sidor borde man kunna tjäna ihop driftkostnaderna åtminstone.

    Är det tradedoubler du kör med eller är det via något annat?

  6. #6
    merczs avatar
    mercz mercz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    98
    Dessa två finns på tradedoubler. Tror absolut du kommer klara driftkostnaderna om du kör med flygresor, oavsett vad du väljer att skriva om inom resor. De har nämligen listor för olika resemål där de billigaste resorna som sökmotorn hittat visas. Dessa listor uppdateras typ en gång i timmen. Nu får man 3.5 kronor för varje utklick om man är på det första segmentet i stegen. Har man fått 50 utklick på en månad hamnar man på högsta segmentet där man får 4.5 per utklick och 1 krona per unik besökare du får in till flygresor.se

  7. #7
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    "Mina främsta intressen är resor men kan tänka mig att skriva om allt"

    Alltså ska du jobba med resor, simpelt!

    "eftersom jag främst siktar på att sätta upp hemsidor med kanske 5-10 artiklar med bra innehåll som ger alla läsare något i värde"

    Varför? Kan du förklara varför du skulle vilja göra så? Jag förstår verkligen inte syftet med denna "taktiken"

  8. #8
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    För att dominera flera nischer inom resor istället för en eller två och på sätt ha möjlighet att tjäna mer pengar, plus att med många sidor är det lättare att byta länkar och sälja länkar.

    5-10 standard artiklar med information som folk behöver som söker på resmålet eller utflykten eller vad det nu kan vara. Mer än så behövs ju inte för att ge läsarna bra innehåll, svara på deras frågor inför resan och det ger något i värde.

    Om jag har en hemsida kanske den går plus några hundra om året, har jag 30 stycken istället så blir det några tusen extra om året. Det är väl syftet med taktiken

  9. #9
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    "För att dominera flera nischer inom resor istället för en eller två och på sätt ha möjlighet att tjäna mer pengar, plus att med många sidor är det lättare att byta länkar och sälja länkar. "

    Fel. En sida med all den informationen blir 100 ggr starkare än 100 småsidor. Det blir verkligen inte lättare att byta länkar. Möjligtvis blir det lättare att sälja lågkvalitetslänkar till personer som är okunniga.

    "5-10 standard artiklar med information som folk behöver som söker på resmålet eller utflykten eller vad det nu kan vara. Mer än så behövs ju inte för att ge läsarna bra innehåll, svara på deras frågor inför resan och det ger något i värde. "

    Sikta på att skriva allt om stället. Ska du skriva om "Utflykter i Phuket" eller om "Shopping i London" så ska du ju täcka det ämnet. Du ska inte sikta på att skriva så lite som möjligt.....

    "Om jag har en hemsida kanske den går plus några hundra om året, har jag 30 stycken istället så blir det några tusen extra om året. Det är väl syftet med taktiken"

    Om du har en bra sida så kan du gå plus >100.000 i månaden. De allra flesta av dina 5-10 sidors hemsidor kommer inte ens att tjäna 1kr för de kommer inte att ranka på något som ger dig trafik.

  10. #10
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Håller med Niklas här. Fokusera på att få en sida riktigt bra istället för att pladdra med en massa mindre. Alla sidor kräver tid, även om de är små. Att få en sida att ranka i lite hårdare nischer kräver tid och fokus.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. hitta.se?
    Av rays i forum Övriga sökmotorer
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-31, 10:20
  2. eniro vs hitta
    Av erison i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-15, 13:21
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 16:54
  4. Hitta verktyg för att hitta rätt domän.
    Av Björn R i forum SEO-verktyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-05, 20:51