Resultat 1 till 24 av 24

Jello.se

  1. #1
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Blev uppringd av jello . se nyss och de ville att vi skulle ligga med i deras sida som skulle ranka högt och ge oss bra med besökare.

    För mig ser det ut som en vanlig katalog. Kostnad 1000kr / månad.

    Det som är skrattretande är att alla länkar är rel nofollow. (Tack för verktygen killar)

    Skrattretande nummer 2 är att de inte rankar bra på något av de ord jag provade med.

    Någon som har något mer om jello???
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag gjorde ett länkbyte med katalogen. Senast jag kollade var länkarna rel=nofollow, men det kan ju ha blivit fel. Är katalogen ny så kanske han helt enkelt har ställt in den fel.

  3. #3
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    ÖÖh.. Jello verkar ju lite överseriösa med kostnad på 1000 kr /mån..

  4. #4
    Magnus-SEOs avatar
    Magnus-SEO Magnus-SEO är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    227
    Skrattar är dom 4reel?

  5. #5
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Jello är tyvärr ett av många börsnoterade småbolag som bara verkar vara ute efter att bränna riskkapital. Som synes saknar de en intäktsmodell, eftersom de varken löst grundproblemet med att locka besökare till sajten, eller grundproblemet med att besökarna ska generera pengar.

    1000 kr/mån för rel=nofollow och argumentet "det är bra ur sökmotorperspektiv", om det stämmer, är ju helt enkelt för fult för att ens kunna fungera.

    Vet inte om det här med besökarna stämmer heller. De hade klottrat ned områden här i sthlms innerstad (typ ljuslåda i Götgatsbacken) förra året, men verkar inte ha råd med sånt mer. När riskkapitalet är slut kan vi ju i alla fall snapbacka en nice jello.se-domän med pagerank två. :-)

  6. #6
    Princips avatar
    Princip Princip är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2006
    Inlägg
    192
    EDIT: Tog bort det..

  7. #7
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Jo men gott seriösa är de. Och företag ser möjligheter.
    Läs exempelvis deras avtal med globen.
    För 50 butiker och jellos system på globens site kostnad: 250 000.
    Ja pengar vet de hur de ska få.
    Kanske är detta något att satsa på? Frågan är väl hur man ska övertala företag att tro på att sidan är välbesökt så att säga.

  8. #8
    Rolf Widerströms avatar
    Rolf Widerström Rolf Widerström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    25
    Nu kan jag egentligen inte uttala mig för jag har inte kommit i gång med den sajten det gäller.
    Men deras deal med 1000:- månad har inte bara ett "icke fungerande" länkvärde.
    Utan det man betalar för är de besökare som Jello slussar vidare.
    Jag har i mitt avtal inskrivet xxxxx antal besökare på årsbasis.

    Det är det jag betalar för i alla fall...

  9. #9
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Om de kan leverera så mycket de kan snacka för så kan jag betala 50 öre per klick. Då får de betalt för vad de presterar.

  10. #10
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av MWMedia
    Utan det man betalar för är de besökare som Jello slussar vidare. Jag har i mitt avtal inskrivet xxxxx antal besökare på årsbasis.
    Det låter bättre och faktiskt riktigt seriöst. Vad är det för CPC du betalar?

    Jag måste dock säga att jag tyvärr fortfarande är skeptisk till att de skulle leva på försäljning av PPC-trafik. Detta eftersom Jello själva bevisligen inte har någon nämnvärd trafik...

  11. #11
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Säger inte att Jello har en massa trafik, men lite inte på alexas statistik enbart, i och med att den grundas på de surfare som har alexa toolbar installerad, vilket i Sverige inte är så många.

    Visst kan det stämma i just detta fall, vad vet jag. Ville bara påpeka att alexas data ska tas med en nypa salt.

  12. #12
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    jo verkligen, speciellt med tanke på att det nog mest är webmasters som använder toolbaren

  13. #13
    Danielws avatar
    Danielw Danielw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    21
    Måste man inte ha alexa toolbar för att mäta trafik på ett riktigt sätt?

  14. #14
    Danielws avatar
    Danielw Danielw är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    21
    Herr Nord visst är det så att man ska ta alexas siffror med en nypa salt då alexa toolbar inte finns på alla datorer i sverige?
    Citat Ursprungligen postat av Nord
    Det låter bättre och faktiskt riktigt seriöst. Vad är det för CPC du betalar?

    Jag måste dock säga att jag tyvärr fortfarande är skeptisk till att de skulle leva på försäljning av PPC-trafik. Detta eftersom Jello själva bevisligen inte har någon nämnvärd trafik...
    Senast redigerat av Danielw den 2007-02-07 klockan 10:37.

  15. #15
    Rolf Widerströms avatar
    Rolf Widerström Rolf Widerström är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    25
    Jag ger inte fem öre för Alexa när du jämför en konsumentbaserad site med en site som vänder sig mot denna branschen.
    Kan dock mycket väl vara möjligt att dom inte har så mycket trafik, men även butiker.se ingår i deras avtal.

    Jag betalar för övrigt 1:- per klick vilket jag anser vara ok när den trafik jag får kommer ifrån en specifik katalog/avdelning.

  16. #16
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det står väl en rad i Googles guidelines om sajter som sådana här. Något på temat - var noga med att se till att du lägger värde förutom affilities och annonser.

    Verkar bara vara affilities och Adsense på sajten.

    Tror då mer på vårt annonseringskoncept långsiktigt.

    1) Bevaka områden avseende forskning m.m. och ranka högt på dem. T.ex. "grönt te".
    2) Testa produkter med grönt te.
    3) Leverantörer till seriösa produkter som testats kan köpa annonseringslösningar.
    4) Gör sammanställningar av testerna t.ex. köpguider med prisjämförelser o.s.v.

    Då adderar man ju det här mervärdet som Googles spamchef alltid pratar om.

    Jag är skeptisk till att tunna sajter kan konkurrera med Adwords långsiktigt. Söker någon en butik är det nog enklast att helt enkelt gå till Google och skriva namnet på den i sökrutan och sedan Adwords-klicka på några butiker.

    Eller gå till Kelkoo eller liknande där det finns prisjämförelser.

  17. #17
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Jag har en sida med enbart en startsida och alexaranken är 355,000. Så ja, det gäller att inte haka upp sig på den.

  18. #18
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    Säger inte att Jello har en massa trafik, ...
    De brukar, eller i alla fall brukade köpa AdWords. Detta kombinerat med att deras sajt är inte överdrivet optimerad och har få inlänkar http://www.google.se/search?sourceid...3Awww.jello.se gör sidan, i alla fall mina ögon, till en putsad fasad men inte mycket mer.

    Man ser vem som de har anlitat för "optimering" och tydligen har de inte haft råd med något av deras bättre paket.


    Lite boo.com över allt detta. Eller kanske Bingo Rimér som sa i sitt TV-program inför lanseringen av www . sexy . se: "Det finns inget liknande på Internet idag" ... så sent som i höstas. Jello.se är säkert en god tanke men inte särskilt realistiskt i sin nuvarande form.

  19. #19
    Nords avatar
    Nord Nord är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm
    Inlägg
    293
    Citat Ursprungligen postat av Marcin
    De brukar, eller i alla fall brukade köpa AdWords.
    Alltså idén är väl inte så idiotisk. Man ville bygga en shoppingportal för Stockholms innerstad. Dock bor det inte mer än 700 000 människor här i stan, och de flesta går nog hellre ut och shoppar än köper något på nätet.

    "Kupong"-grejen med SMS (som är sajtens själva idé) är inte ens en speciellt bra idé och det säger sig självt att folk inte orkar hålla på med sånt. Knappast en idé som ska nå OMX-listan.

    Nåväl. Sajten har ju samarbete med Spray och Glife, så lite trafik lär de väl få.

  20. #20
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    419
    JELLO är en köp och eventguide för dig som är en aktiv storstadsbo, där du kan söka bland tusentals varumärken, butiker, restauranger och tjänster

    det finns ju bara en target group alltså och det knappt, Stcokholm är ju knappast en storstad i världslig bemärkelse eller... inte ens en mille folk i sthlm eller

  21. #21
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Nu vänder de sig ju till Göteborg och Malmö också. Men - nu när den här lite gamla tråden poppade upp - kan jag meddela att när det gäller trafik så kommer det INGENTING från Jello.

    Jellofolket har sån hybris så Sajberguden borde ha sprängt deras Babels torn för evigheter sedan. Blir riktigt....när jag tänker på det, men bör nog uttrycka min ilska med en smiley istället för med ord.

    Såg nu att designen var ny, det där med "Storstadsguide" verkade inte fungera, nu har de visst blivit ytterligare en shoppingportal av något slag. Fast med fysiska butiker också.

  22. #22
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Ja, just det ja, så många gånger jag skällt på dem angående detta med NOFOLLOW.

    "Vi ska kanske ta bort det snart, men företaget som sköter vår optimering har sagt att det är bättre för PageRanken att vi har det."

    Företaget som sköter optimeringen skulle kanske ha tänkt lite mer på att Jello inte är värt en femöring utan sina kunder...

    Dessutom har de köpt upp Butiker.se som förut var en ganska bra portal, prisvärt och levererade trafik. De har kört allt i botten, trafiken har försvunnit, designen är sämre, och dessutom har de mage att begära priser som inte är av denna världen.

    Det var någon på WN som nämnde att de ville ha 1900 i månaden nu eller nåt i den stilen. Vi betalade förut kanske ca 1500 för ett helt år, och nu tänker vi inte ens förlänga det eftersom trafiken har försvunnit.

    Hur 17 tänker de!!??

    Jag vill personligen varna alla som läser den här tråden. Håll er undan från Jello.

  23. #23
    J-Ms avatar
    J-M J-M är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    35
    jello/butiker suger rätt duktigt, sjukt lite avslut på trafik därifrån

  24. #24
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    haha, "bättre för pageranken"... Ett företag med anställda som inte kan tänka själva har knappast någon framtid.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)