Resultat 1 till 15 av 15

Samma artikel på 8 artikelsajter, olika länktexter

  1. #1
    clirres avatar
    clirre clirre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    52
    Hej,

    Jag har anlitat ett SEO-företag för att bla göra en SEO-analys och Penguin repair. Nu verkar det som att de egentligen behöver göra en Panda 3.9.2-repair. Sidan ligger hursomhelst i det undre skiktet (om än inte i bottenskiktet) på vad Google gillar.

    Jag har tagit bort massor av orelaterade, footer och sitewide-länkar. De har börjat lite länkbygge men jag undrar verkligen om de vet vad de gör:

    Jag har skrivit 8 artiklar åt dem, var och en av dem verkar de vilja lägga ut på 8 olika artikelsajter med olika länktexter i dem som ankartext. Utöver det har de reggat sidan på lite länkkataloger och lite "social media".

    Själv tycker jag att det känns som att det inte är långsiktigt. Sånt här kan väl knappast fungerar längre, framförallt inte för sidor som har gamla synder?

    Känns som jag ställer en ledande fråga här men artikelkataloger med samma artikeltext. Vad säger ni om det på en skala från -5 till +5?

  2. #2
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Hur mycket tar de betalt för detta? Nu har jag inte själv anlitat någon för att göra min SEO, men det du beskriver låter ju som något du rätt snabbt och enkelt kan göra själv. Framförallt när du själv skriver artiklarna.

    Gällande att publicera samma artikel på 8 olika sidor så borde väl det vara duplicate content?
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  3. #3
    jakobias avatar
    jakobia jakobia är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    118
    Varför ställer du en fråga när du redan vet svaret. Känns som om att du kan göra SEO arbetet bättre själv.

  4. #4
    je019s avatar
    je019 je019 är inte uppkopplad Avstängd
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    78
    Har du tid själv gör du nog jobbet bäst själv, så är det alltid. Sen kan du väl rådfråga någon, till exempel här eller på forumet.

  5. #5
    clirres avatar
    clirre clirre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    52
    Jag är nog en ganska besvärlig kund för detta SEO-företag då jag har ganska bra koll själv men inte tid eller ork att göra det. Jag har dessutom inte så bra koll på vad Penguin innebar och för mig är SEO mest förknippat med magont

    Nu har de gjort en del annat också, bland annat en utförlig analys av inkommande länkar. 12.500 kr + moms för 80 h kostar de. Jag är inte imponerad såhär långt...

    När jag fick beskedet att de tänkte lägga upp artiklarna såhär ställde jag också frågan om duplicate content vilket de påstod inte spelade nån roll eftersom det inte var på min egen sajt.

    Frågan nu är egentligen: Kommer detta skada min sajt? Neutralt? Eller kommer det gynna sajten om artiklarna sprids ut i tiden och har olika ankartexter?

    Mitt första svar till dem var att "ta bort dem" men de påstod att de vet vad de gör. Jag är alltså lite konfunderad så all input tas tacksamt emot!

  6. #6
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Jadu, vet inte riktigt vad jag ska säga. Men att ta 12 000 spänn för det där känns som ett rån.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  7. #7
    barthans avatar
    barthan barthan är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Malta
    Inlägg
    84
    Nej, det är inte bra att lägga ut artiklarna på det viset. Och länkbygget de har sysslat med är inget att hänga i julgranen.

    De verkar vara ett gäng skojare. Skicka gärna PM med webbadress till företaget

    Lycka till.
    Länkar? Kör bl.a Svenskbetting.com.

  8. #8
    clirres avatar
    clirre clirre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    52
    Nu har tydligen en stor del av tiden (=pengarna) gått åt till analysen så det vore felaktigt att bedöma dem utifrån länkbygget.

    Skojare är de inte, det vet jag, men om det är värt pengarna är en mycket relevant fråga.

  9. #9
    Kaugesaars avatar
    Kaugesaar Kaugesaar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    76
    Vad vi skall komma ihåg är att penguin är ett filter. Det är alltså ingen bestraffning. Samtidigt som jag tror att artikelkataloger kan hjälpa för just penguin filtrering vill man ju så klart inte använda samma artikel på flera olika kataloger. Dock inte sagt att det kanske fungerar att använda samma artikel på flera olika (förutsätter att SEO-byrån har mycket bättre data kring detta än vad jag har och de vet vad de gör). Men det är mest en personlig åsikt/rekommendation baserat på lite gut feeling. Men testa att be dem om tidigare case där de använt samma artikel över flera olika kataloger och vad för resultat det gett.

    Utöver att skaffa massa nya länkar i artikelkataloger skulle jag försöka be byrån jaga webmasters i syfte att ta bort gamla länkar med sökord som ankartext.

    Till er som kallar dem skojare för att de tar betalt, använder kataloger eller vad det nu kan vara som upprör er. Testa lite, se vad som fungerar och så inser ni ganska snart att bara för att ni läst något löst antagande på en blogg att det inte behöver stämma överens med verkligheten.
    Besök min SEO-Blogg kaugesaar.se

  10. #10
    clirres avatar
    clirre clirre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    52
    Bra svar, kaugesaar

    Det intressanta är ju inte enbart vad som funkar (idag) utan snarare också vad som fungerar "imorgon" när Google gör sin nästa uppdatering. Jag har gjort misstaget tidigare att tänka för mycket på vad som funkar idag och inte så mkt på vad som kommer fungera imorgon. Att lägga upp samma artikel på flera kataloger känns som "ett trick" och "trick" fungerar sällan i längden. Är det för enkelt så kommer Google slå ner på det tids nog...känns som att det är lärdomen jag dragit.

    Tror jag gör som så att jag rekommenderar SEO-företaget att sätta en länk per artikel och sen länka till satellitsidor etc på resten av artiklarna.

  11. #11
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    "Jag har anlitat ett SEO-företag för att bla göra en SEO-analys och Penguin repair. Nu verkar det som att de egentligen behöver göra en Panda 3.9.2-repair."

    Om analysen har hjälpt dig att ta reda på vad problemet är så är det ju en bra investering, det är i mina ögon värt en hel del. Sen får man väl fundera på varför du har fastnat i Pandan. Varför nu och inte förut? Och varför skulle nya länkar från Artikelkataloger hjälpa dig att komma ur Pandan?
    Om seo-bolaget anser att nya länkar kommer att hjälpa dig med att reparera ditt Panda straff så hade jag begärt att de ska förklara varför till exempel. Du kan ju SEO rätt så bra själv, så du är nog (precis som jag) en "besvärlig kund".

    Jag tycker personligen att såga av benet på en patient som har stukat handen är fel taktik, men det kanske bara är jag?

    Annars håller jag med Victor att det inte per default behöver röra sig om några skojare. En fullständig analys av en sida och att lägga 80 timmar för 12,500kr låter j-ligt billigt. Mitt gamla företag fakturerade 150-200 euro i timmen för mitt arbete till våra klienter, så att det är för mycket pengar för allt det arbetet håller jag inte alls med om.

    Clirre > Kräv att de förklarar varför deras nya länkar ska hjälpa dig med ditt problem, och om de kan komma med en vettig anledning så får du ju lita på dom eller tacka nej till länkarna och försöka hitta en annan lösning på att komma ur straffet.

    Lycka till

  12. #12
    monkey businesss avatar
    monkey business monkey business är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    120
    Rent spontant låter det som företaget riktar in sig på fel område (off-page). Jag är ganska övertygad om att problematiken ligger på sidan och det är också där kraften ska läggas.

  13. #13
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Citat Ursprungligen postat av Kaugesaar Visa inlägg
    Till er som kallar dem skojare för att de tar betalt, använder kataloger eller vad det nu kan vara som upprör er. Testa lite, se vad som fungerar och så inser ni ganska snart att bara för att ni läst något löst antagande på en blogg att det inte behöver stämma överens med verkligheten.
    Jag tycker inte att det rör sig om några skojare. Däremot så skulle jag aldrig betala 12 500 för den analys han beskriver att han fått. Men visst är 12 500 kr billigt för 80 timmar, så problemet är väl snarare att det tagit 80 timmar till att komma fram till resultatet.

    Tycker Niklas har bra idéer där. Eftersom du är insatt i SEO så snacka med dem om vad du vill uppnå och sedan fråga hur de kommer uppnå det. Även i ett längre perspektiv.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  14. #14
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Jag är nyfiken på vilket SEO-företag det är som vill sabba för mig som artikelkatalogsinnehavare. Har haft stora problem med Stragelogic som spammar ut samma texter i många olika atikelkataloger. Alla mina artikelkataloger (och de flesta andra) har regler som säger att alla texter måste vara unika, något Strangelogic skiter fullständigt i.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  15. #15
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det känns som det finns flera saker här som är lite underligt.

    Jag vet inte om du skrivit fel angående vad du betalar för. Jag skulle säga att om du betalat 12 500 kr för 8 timmars analys, så ska du vara lite besviken, men stämmer det att du betalat för 80 timmar, alltså typ 150 kr per timme, så tror jag inte att du ska räkna med någon särskild kvalitet på arbetet.

    Angående artikelkatalogerna, så skulle jag säga att det inte är en särskilt bra strategi för länkbygge i sig. Att då också lägga upp samma text i åtta olik akataloger gör den sämre, och att städa upp länkprofilen om man fastnat i Pingvinen skulle för mig innebära att ta bort länkar från artikelkataloger, inte lägga dit nya.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-01, 21:21
  2. Samma artikel med två olika url:er!
    Av McDavid i forum URL-omskrivning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-09-07, 00:08
  3. olika länder samma site vs olika länder fler siter?
    Av barje47 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-09, 02:59
  4. Artikelsajter
    Av Throb i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-20, 07:44
  5. Hur optimera länktexter?
    Av ZyBeR i forum Länkbygge
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-07-20, 13:33