Resultat 1 till 7 av 7

Nyheter eller statiskt/optimerat material överst?

  1. #1
    clirres avatar
    clirre clirre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    52
    Hej,

    Jag har en Wordpress-blogg där jag varje dag skriver en ny artikel. Sidan är en trekolumnsdesign med innehållet i mitten. Jag gör webbsidor av väldigt varierande kvalitet, från spam till kvalitet och denna sida anser jag hålla hög kvalitet på artiklarna.

    För root/index, i innehållskolumnen, har jag idag en widget som visar de fem senaste inläggen och sen kommer en statisk page såhär:

    Nyheter
    <bild> Summering
    <bild> Summering
    <bild> Summering
    <bild> Summering
    <bild> Summering

    Sökordsrubrik
    Statisk text som är optimerad för sökordet, c:a 300 ord

    Detta är förmodligen den bästa formen för besökarna på sidan eftersom de på direkten får idéer om vad man kan göra på sidan, vad som är nytt osv. Det gör dock att rubriken med sökord samt texten kommer "below the fold".

    Det känns som att SEO-mässigt så borde det ju vara bättre att ha rubrik/text överst men det kan nog leda till lite högre bounce rate eftersom sidan inte ser ut att förändras från besök till besök.

    Denna index-sida har flest besökare på sidan med 16% enligt Analytics.

    Vad skulle ni rekommendera?

    ----

    En liknande fråga är också. I kategorierna (som är de jag optimerar i andra hand mot) har jag idag en rubrik, lite text (c:a 100 ord) och sen kommer utdrag från en rad olika artiklar inom den kategorin i "magazine layout". Sammanlagt är det 500 ord under varje kategori, om än inte toppoptimerat för detta sökord eftersom det är ingresserna till de olika inläggen som ligger under.

    Istället för att ha "excerpts/sammanfattningarna" är det en stor SEO-fördel att istället låta blogginläggen ligga efter varandra? Hela inläggen alltså?

    Exempel på hur jag har det nu:

    Motorcyklar
    <kort text om motorcyklar>

    Såhär köper du en motorcykel
    <100 tecken: ingressen på inlägget>

    Såhär byter du din motorcykel
    <100 tecken: ingressen på inlägget>

    Såhär reperarera du din motorcykel
    <100 tecken: ingressen på inlägget>

    Även här tycker jag att det är en besökarfördel att ha kortare inlägg eftersom man lättare får en översikt på vilka artiklar som finns i kategorin.

    Vad tror du?

  2. #2
    Strongmans avatar
    Strongman Strongman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    40
    Vad är syftet med sidorna? Vill du att folk ska stanna kvar och läsa mycket så är det ju bättre att skriva bra texter men som ändå är sökoptimerade.
    Jag ser inte att det skulle ur användarsynpunkt vara något problem om du hade Sökoptimerade texten ovanför inläggen, så länge inläggen syns (above the fold) och är attraktiva så kommer besökarna att läsa de. Sen är det klart att det är viktigt att skriva bra text i början också.

    Min tanke.

  3. #3
    clirres avatar
    clirre clirre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    52
    Nja, har jag den sökmotoroptimerade texten högst upp kommer "Nyheterna" ganska långt ner (below the fold). Jag misstänker att det är bättre ur ett SEO-perspektiv men inte lika användbart för läsarna.

    Målet med sidan är att 1. de ska få förtroende för det som skrivs (= stanna på sidan) och 2. köpa saker via affiliatelänkarna på sidan

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Ett sätt att lösa det på, nån slags kompromiss, är att ha en kortare "portalparagraf" längst upp, och fylla på med mer djuplodande innehåll under inläggen.
    Det kan se lite spammigt ut om det inte känns som att det finns en anledning att dela texten, och det går inte att bara lägga ingressen ovanför och fortsätta under, men om du kan sammanfatta syftet med sajten på några meningar först, och sedan utveckla det mer så funkar det fint skulle jag säga.

  5. #5
    Strongmans avatar
    Strongman Strongman är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    om du kan sammanfatta syftet med sajten på några meningar först, och sedan utveckla det mer så funkar det fint skulle jag säga.
    Håller med Aaron, jag personligen läser inte vidare om inte de 3 första meningarna är intressanta eller om inte det finns någon intressant bild i närheten.

  6. #6
    clirres avatar
    clirre clirre är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    52
    Jag håller också med, och utifrån det perspektivet är det snyggast/bäst att ha nyhetsflödet först då det hela tiden är bra exempel på vad sidan handlar om. Det går helt enkelt snabbare att förstå på detta sätt.

  7. #7
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Då skulle jag föreslå lite A/B-testning.
    Kolla hur folk beter sig om du har kvar den som den är nu, lägger lite text längst upp, eller tar bort mycket text längst ner. Framför allt vill du veta om någon läser hela din text. Gör de inte det är det nog lika bra att ta bort det mesta av den, och låta dina inlägg "tala för sidan" själva.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-02, 16:17
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-07-23, 06:55
  3. "Fel" sidor hamnar överst på Google
    Av Tony Bolero i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-23, 20:05
  4. Hur hamnar man överst i adwords
    Av PeterpåG i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 18:59
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-30, 01:08