Resultat 1 till 13 av 13

Gratisbloggar som bete för trafik och länkbete

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag stötte på en smart svensk strategi som jag inte sett innan och inte tänkt på.

    Kolla här: http://www.peterularsson.se/mina-bloggar/

    Denna sida kommer att vara min huvudsida men de större artiklarna.
    Mina andra bloggar kommer att vara beten ute som länkar hit.
    Han skriver väldigt bra och inom väldigt kontroversiella ämnen och ofta längre artiklar. Ofta även provokativt. När han lagt upp en längre artikel på sin officiella blogg så skriver han en mindre introduktion med en länk till sin fullständiga artikel. Denna mindre lägger han sedan upp på upp till 7 olika gratisbloggar som direkt kommer upp på diverse "senaste listor". Besökarna klickar vidare till hans riktiga blogg. Material som detta är även bra länkbete.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Intressant! Det var en kul idé faktiskt. Kanske man skulle testa på... Är det din käre far som har gjort det dessutom...

  3. #3
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Yep, han håller på att lära sig om SEO.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  4. #4
    Christers avatar
    Christer Christer är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Jag testar den tekniken nu på aftonbladet blogg mot travelaid.se, får se hur det går. Tänkte blanda rubriker och typ ingresser och mina egna tankar på ab och se om det driver någon trafik.

  5. #5
    Anton Johanssons avatar
    Anton Johansson Anton Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 018
    Vad kul att se dig Christer, ni på Travelaid gör Sveriges absolut bästa reseblogg (vilket ni redan visste att jag tyckte..) .

    Kanske blir å testa det där nu.

  6. #6
    Christers avatar
    Christer Christer är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4
    Hej Agaton, tack o bock! Vi vet att du tycker det . Du vet att vi tycker Fyra Nyanser av Brunt är Sveriges bästa internetvärldsblogg med! Nu får vi se vad ab kan göra för oss
    Senast redigerat av Christer den 2006-10-21 klockan 20:28.

  7. #7
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Visst fungerar den här sortens teknik, men personligen tycker jag att sådant här är lite si och så - närmast oetiskt. De där gratisbloggarna är ju inte gentligen gjorda med tanke på besökarna eller läsarna utan bara för sökmaskinerna.

    Men jag är inte den rätta personen att moralpredika om detta - använder tex själv flera "artikelsajter" för att skaffa länkar till mina bloggar. Kanske ett bra nyårslöfte skulle vara att sluta med detta och i stället satsa mera på innovativa lösningar som länbeten, digg, google video etc.

  8. #8
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Hmm, han gör det ju för besökarna, tänkte inte ens på sökmotorerna. Och jämför man dessa "artikelutdrag som leder till en riktig blogg" med andra gratisbloggar som handlar om vad de ätit till frukost typ så tycker jag det är helt ok. Så länge gratisbloggarna har ett värde för besökarna så är allt bra tycker jag. I hans fall får han ju en massa kommentarer speciellt på aftonbladet så jag ser inget fel med det faktiskt.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag tror nog att jag ska göra något liknande men kanske lite mer unikt.

    Vad tror du förresten om den här teorin Jim?

    (1) Aftonbladet har ett (sjukligt) högt antal inlänkar från DMOZ och några till av Internets authority-länkare.
    (2) Aftonbladet länkar inte ut från deras nättidning.
    (3) Aftonbladet länkar ner till sin bloggtjänst.

    (1) + (2) + (3) -> Ger att länkarna från deras bloggar inom vissa områden värderas pinsamt och abnormt högt av Google.

    Jag tycker mig se exempel där små strunt bloggar på Aftonbladet håller upp länkfarmar inom de områden där Aftonbladet prioriterat mycket värdefulla inlänkar.

    Eller inbillar jag mig detta?

  10. #10
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Du har nog rätt.

    Jag tycker mig se exempel där små strunt bloggar på Aftonbladet håller upp länkfarmar inom de områden där Aftonbladet prioriterat mycket värdefulla inlänkar.
    Du menar att struntbloggar kommer högt upp i SERPsen? Ja det är sant. Men det brukar nog bara vara de senaste inläggen. Detta eftersom varenda blogg länkar till senaste inlägg över alla bloggar så är det hiskligt mycket länkar men länkarna försvinner igen snabbt.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jo men de sätter ju länken till länkfarmarna till höger i bloggen så den ligger aktuell hela tiden. Bloggarna brukar i sig inte få några höga resultat men länkfarmarna klarar att ligga högt utan särskilt mycket länkar i övrigt.

    Men det är så svårt att veta. Genom att Google inte låter oss se inlänkarna kan det finnas dolda länkar till dem också.

  12. #12
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Så här tror jag att jag ska testa att arbeta. Det fanns en enkel skönhet i din fars blogg-stjärna, men jag ids inte ha fler blogg.

    Men jag tänkte att man kan göra teman på bloggen, t.ex. "dataspel", men ganska research inriktat. Sedan kan man skriva en riktig artikel på nättidningen och länka in den fråna en site-width temasida på bloggen där bloggpostningarna, d.v.s. artikelresearchen, också länkas in.

    Temat samlar ju i bästa fall in lite relevanta inlänkar så inlänken vidare till artikeln bör kanske ge lite.

  13. #13
    Peter U Larssons avatar
    Peter U Larsson Peter U Larsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    72
    Hej!
    Kul att se denna länk!

    Jag använder dessa betesbloggar för att nå fler människor helt enkelt. Ofta har jag en större artikel på min hemsida och sedan mindre smakprov på betesbloggarna.

    Naturligtvis vill jag även upprätthålla en hög kvalitet även på dessa mindre bloggar - jag står ju även för dem!

    Ha det bra!
    Peter

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)