Resultat 1 till 7 av 7

Hur går det till när man köper en webbsida?

  1. #1
    Nibezs avatar
    Nibez Nibez är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    4
    Om jag skulle få för mig att köpa en komplett webbsida (domän + alla filer), hur går själva betalningen och förflyttningen till? Hur undgår man att blir blåst? Händer det ofta att folk blåser andra när man köper domäner eller webbsidor av folk eller använder man mellanhänder?

  2. #2
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Beror helt på vilka pengar det handlar om. Har köpt och sålt en hel del upp till 15k per projekt och då skickas pengarna alltid först innan domän och källkod överförs. Har hittills aldrig råkat ut för något. Vill man känna sig något säkrare så kan man fixa ett avtal som båda parter skriver på. Då har du svart på vitt om avtalet bryts men det kräver en del arbete för att få tillbaka några pengar.

    Gäller det större summor så skulle jag använt en oberoende tredjepart som sitter på pengarna tills dess att överföringen är genomförd. Har själv ingen erfarenhet av detta så någon annan bör fylla på men MissDomain och SEDO brukar rekommenderas.

  3. #3
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Stefan en liten följdfråga från min sida. Har du några bra tips på hur man kan verifiera inkomster och besökare från en sida man ska köpa? Tycker många gånger att folk ger siffror som är något skruvade.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  4. #4
    Stefan Nilssons avatar
    Stefan Nilsson Stefan Nilsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jul 2008
    Ort
    Österlen
    Inlägg
    296
    Citat Ursprungligen postat av Legendarisk Visa inlägg
    Stefan en liten följdfråga från min sida. Har du några bra tips på hur man kan verifiera inkomster och besökare från en sida man ska köpa? Tycker många gånger att folk ger siffror som är något skruvade.
    Personligen litar jag aldrig på uppgifterna andra skriver ut då många friserar dessa för att dra upp priset. Har den t.ex. nått upp till Y kr vid en månad så nämns det inte sällan som genomsnittsinkomsten. Istället brukar jag alltid visa upp och kräva skärmdumpar beroende på om jag köper eller säljer. Då är det trenden, månad för månad, som är det viktiga och inte att en sajt drog in X kr under 20xx. På så vis kan jag förutspå hur det kommer fortsätta - inte helt ovanligt att en del säljer när en sajt börjar gå dåligt.

    Litar man inte på skärmdumpar utan tror att det fuskas så är väl den enda lösningen att verifiera informationen direkt från företaget som sköter statistiken. I Analytics går det t.ex. att lägga till så att andra kan logga in och titta på statistiken. Affiliate-inkomsterna är väl svårare men det borde gå att få affiliatenätverket att bekräfta informationen om säljaren ber dem.

    Annars har man alltid möjlighet att skriva ett avtal med en klausul som häver köpet om det skulle skilja sig markant. Tvivlar dock på att någon accepterar det då där finns så många variabler som säljaren omöjligen kan påverka. Däremot så är det kanske en idé att se till så att inlänkarna stannar kvar i X månader. Har en sajt huvudsakligen inlänkar från det egna nätverket så kan den bli helt värdelös och rasa i sökresultaten om säljaren plockar bort länkarna direkt efter försäljning.

  5. #5
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Bra tankar där Stefan. Känner igen det där att många säljer när sidorna börjar gå dåligt och sedan visar all time high inkomsten som en slags snittintäkt.

    De där med att verifiera via analytics är ju riktigt smart faktiskt.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  6. #6
    davoouds avatar
    davooud davooud är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    8
    Passar på att låna tråden lite då jag inom kort sannolikt kommer att köpa en webbplats. Jag har aldrig träffat personen som säljer och man är ju rädd för att bli blåst. Han önskar ha förskottsbetalning innan källkod överförs till mig. Hur bör jag göra för att skydda mig? Är det någon som har tips på bra avtal att skriva?
    Brukar ni använda någon escrow tjänst för att hålla pengarna tills ni får det ni köper?

    Beloppet det handlar om är 10-15 tusen.

  7. #7
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Escrow är bra just vid köp av domäner/platser. Då blir det säkrare. Vanliga skrivna avtal ger jag inte mycket för, åtminstone inte utomlands.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 22:05
  2. Vilken placering har en webbsida till ett ord
    Av grandessa i forum Google
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-13, 18:12
  3. Om andra köper länkar till ens hemsida...
    Av Christianj i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 20:11
  4. Köper länkar till smslån sida!
    Av Martins i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 13:50
  5. Jag kan recensiera din webbsida
    Av latehorn i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 16:00