Hej,

Jag har upptäckt vissa tendenser när det gäller majoriteten av mina sidor. De tycks hela tiden ha samma besökstrender. I somras jobbade jag hårt med länkbygget på alla sidor och lyckades öka besöksantalet med totalt ungefär 30 %. Att alla sidor gick framåt då kändes inte konstigt.

Sedan har det gått ett par månader då jag fortfarande sporadiskt fått tag i länkar, men inte lika konstant längre. Jag har fokuserat på att lägga upp starka snarare än många länkar. Trots detta har jag sett en negativ utveckling - på samtliga sidor. Jag har noterat en nedgång i besökare på ungefär 15 % i jämförelse med för två månader sedan.

Att allt verkar ske kollektivt med mina sidors utveckling känns inte helt rätt. Besöksantalet har påverkats av faktorer som knappast har gått att spåra till en särskild ny länk. Istället kan en viktig undersida ha åkt långt ner i resultaten utan att jag har arbetat med den. En annan kan ha gått upp någon placering. En tredje fallit pladask. Tendenserna verkar märkligt sammankopplade. Och konkurrerande sidor som gått om har i de flesta fall verkat stå till länkbyggnadsvis.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Kan detta bero på att mina sidor är för sammankopplade genom länkar och diverse? Många har musiktema, och även om inga är direktlänkade med varandra så finns sidorna ofta listade i samma kataloger i liknande kategorier. Och även om jag arbetar mest med trevägsbyten kan det ju spela in att en sida som ger mig en länk ofta har en länk till sig från en annan av mina sidor. Det känns spontant som att det ligger någon sorts mindre bestraffning som påverkar alla sidor, men den är inte sträng nog för att något ska verka vara på tok på allvar.

Slutligen - har Google släppt någon uppdatering på sistone som på ett eller annat sätt skulle kunna relatera till de något vaga problem jag beskrivit här?