Resultat 1 till 16 av 16

Att köpa rätt länkar

  1. #1
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Hejsan allihopa!

    Är inne på att köpa länkar till mina hemsidor men vill inte köpa något som inte ger någon märkbar skillnad.

    På Fiverr.com erbjuds många olika länkar och jag vet att många utav dem är skräp från olika program. Men finns där något vettigt också som skulle kunna göra skillnad i sökresultaten?

    Håller på att utveckla några sidor och vill ta över sökresultaten såklart för att få fler besökare. Har redan anmält mig i olika länk kataloger och har även bytt länkar med några andra sidor.

    Vad för slags länkar är värda att betala för? Helst vill jag inte lägga flera hundralappar på länkar för att märka någon skillnad.

    Hur vet man att länkarna är bra och gör skillnad för din sida i sökresultaten?

    Vill inte spamma ner mina sidor med dåliga inlänkar och jag är också försiktig med att ha för många utlänkar.

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Jag har inte sett nåt jobb på Fiverr som jag skulle vilja köpa. Det kan såklart finnas, men det är med länkar som med det mesta annat, du får vad du betalar för.
    Spontant skulle jag säga att om nån är villig att sälja en länk för mindre än 500 kr/år skulle jag inte ens titta dit. Det är fortfarande i billigaste laget, och det kommer vara ganska skräpigt.

  3. #3
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Om du är seriös med din sajt, så köp inga länkar från nämnda sajt.

    Bygg en sajt som är värd att länka till innan du sätter igång att jaga länk.
    Du kommer att nå så mycket längre om du börjar med sajtens uppbyggnad först, sedan länkarna.
    Bygger du en värdefull sajt i både Googles och besökarens ögon, så är mycket vunnet!

    Länkar skall då vara starka och relevanta.

    Billiga länkar är som allt annat billigt. Just bara billigt
    Höj blicken. Då ser du längre än spammet
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  4. #4
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Ja jag har en ganska seriös vision för en av mina sidor som är under uppbyggnad. Tanken är att tjäna en del pengar på sidan också därför vill jag ranka högre i google. Både pengar på reklam/affiliate men även sälja länkar.

    Om man bygger en stor site med unikt innehåll och bra innehåll kommer hela sidan ranka lättare i google då eller det har ingen effekt om du har 10 artiklar eller om du har 1000 artiklar och alla är av samma kvalite?

    Hur mycket hjälper en enda länk egentligen? låt säga en relevant sida inom samma nisch med Pagerank 4.

    Som du nämner Aaron så blir det ju väldigt mycket pengar om man vill ha tillexempel 10 länkar och det minsta du skulle betala är 500 kronor

  5. #5
    Merattityds avatar
    Merattityd Merattityd är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    4
    Petter säljer du länkar ?
    Solglasögon online - merattityd.se

  6. #6
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Är det en bra ide att anordna en tävling där den som är med och tävlar måste länka till din sida från sin blogg i ett inlägg?

  7. #7
    Gigenas avatar
    Gigena Gigena är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Jag har inte sett nåt jobb på Fiverr som jag skulle vilja köpa. Det kan såklart finnas, men det är med länkar som med det mesta annat, du får vad du betalar för.
    Spontant skulle jag säga att om nån är villig att sälja en länk för mindre än 500 kr/år skulle jag inte ens titta dit. Det är fortfarande i billigaste laget, och det kommer vara ganska skräpigt.
    Jag instämmer angående Fiverr. Du kommer knappast bli nöjd med resultaten av eventuella länkar därifrån. Däremot så behöver inte en länk för mindre än 500kr/år vara skräp även om sådana länkar i regel inte är mycket att ha. Det beror givetvis på vad det är för slags länk och vilken nisch, men det finns en (hel) del webmasters som inte känner till värdet av en länk från deras sida.

    Citat Ursprungligen postat av lalamums Visa inlägg
    Vad för slags länkar är värda att betala för? Helst vill jag inte lägga flera hundralappar på länkar för att märka någon skillnad.

    Hur vet man att länkarna är bra och gör skillnad för din sida i sökresultaten?

    Vill inte spamma ner mina sidor med dåliga inlänkar och jag är också försiktig med att ha för många utlänkar.
    Förvänta dig inga mirakelresultat av att köpa länkar. Det har blivit betydligt svårare att få bra resultat i sökmotorerna jämfört med för några år sedan så gör ordentlig research innan du gör något förhastat med din hemsida. Det är mycket svårt att på förhand avgöra om en länk kommer göra skillnad för din sida. Du kan göra mer eller mindre kvalificerade gissningar baserade på en mängd faktorer som sidans nisch, ålder, utgående länkar, hur många ingående länkar du har, varierande ankartexter osv. Du kan också ta hjälp av olika program, som t ex majestic seo. Du kan dock aldrig med säkerhet veta att "om jag köper den här länken klättrar jag 10 placeringar i resultaten".

  8. #8
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Tack för svar!

    Nej det är klart att man inte kan veta exakt hur det kommer bli, men om man nu ska köpa länkar eller ens byta länkar så kan det vara bra ifall man får tag på "rätt" länkar som gör skillnad. Det är ju enda sättet att komma högre upp i sökresultaten, förutom on-page SEO och innehållet. Såvida jag inte missat något här på forumet..

    Min sida är inte särskilt gammal, men vill ändån inte behöva vänta något år för att ranka bättre för det går ju att göra det snabbare. Min blogg blev pagerank två genom att jag kommenterade bloggar och registrerade mig på en del länkkataloger. Men även där vill jag öka sidans trust och auktoritet.

    Måste man alltid ha fler länkar än sidorna som rankar före en för att slå dom? plus ett unikt innehåll då såklart.

    Sen är det en bra ide att anordna en bloggtävling för att få länkar från flera olika personers bloggar, eller kommer dessa inte göra någon märkbar skillnad?

  9. #9
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Du behöver inte nödvändigtvis ha fler länkar än dina konkurrenter för att ranka förbi dem, utan snarare bättre mer relevanta länkar. Som många är inne på så är det väldigt svårt att gissa sig till vilket resultat man får av att köpa eller få olika länkar. Dessutom kan det ta tid innan just den länken ger någon effekt. Men man får nog ändå prova sig fram och gå på lite minor innan man får en känsla för vad som är bra och inte.

    Sen håller jag med andra att fiverr och liknanden är i stort sett skräp. Sen finns det nisher där webmasters inte har koll på vad värdet av en länk är, precis som någon sa, och då behöver det kanske inte bli överdrivet dyrt.
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  10. #10
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Finns där några värden man ska utgå från när man köper eller byter länkar?

    1: Är PR något man ska kolla på?
    2: Är DA något man ska kolla på?
    3: Är PA något man ska kolla på?
    4: Ålder på domänen man får länk ifrån?
    5: Inlänkar på sidan?
    6: utlänkar på sidan?

  11. #11
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Ska försöka beta av en del frågor här i alla fall, kommer nog inte bli alla dock.

    Tävling
    Det är lite tveksamt. Du kan ha tur och lyckas, men troligen kommer du få ett av två utfall:
    1. Priset i tävlingen är dyrare än vad länkarna är värda, för att för få länkar.
    2. Tävlingen får spridning och du åker på ett mauellt straff från Google för att de hittar tävlingen.

    Länkkostnad
    Jag skulle bli förvånad om dina SEO-insatser kostar mindre än du drar in på sajten under åtminstone det första halvåret av arbete. Det går att hitta billiga och bra länkar, till och med länkar som är "gratis" om du väljer att inte räkna din arbetstid, men tar du med den ska du se att priset för en länk snabbt sticker iväg.
    Hur mycket du kan och bör lägga på länkar, i direkta pengar eller arbetstid, hänger såklart på hur mycket du kan tjäna på dina förbättrade positioner. Tycker du att några tusenlappar i månaden är en hög kostnad för din SEO skulle jag nog råda dig att istället leta efter en mer lukrativ nisch att satsa på.

    Värdera länkar
    För mig, när jag skaffar länkar, är relevans och integrering klart viktigare än "site stats". Jag är villig att betala klart mer (med min tid) för en snyggt integrerad länk än för en länk med en hög PR, till exempel.

    Visst är siffrorna intressanta att titta på, men de är också ganska lätta att manipulera, och säger inte särskilt mycket om det reella värdet på en sajt.
    Personligen vet jag inte ens vilken skala DA och PA är på, så ointressant är just det måttet. Det är ett försök att härma PageRank, med några lager av åsikter ovanpå, och baserat på en allt för litet index.
    Skulle jag titta på något externt mått skulle det vara TrustFlow och CitationFlow från MajesticSEO, med en önskan om en högre TF än CF.

    Beroende på hur djupt du vill gå i analysen av potentiella sajter att få länkar från så börja med att kolla vem som länkar till dem och i nästa steg vem som länkar till deras länkar. Någonstans här skulle jag börja använda något av de måtten som finns tillgängliga; PR, DA, PA eller TF och CF.

    Ålder är en positiv signal, men inte ett krav. Så länge sajten är indexerad av Google är det bra. Åldern säger snarare något om att du kan lita på att sajten kommer finnas kvar.

    Utlänkar och internlänkar är naturligtvis viktigt, eftersom din länk kommer dela på kraften med dem. Läs på hur PageRank funkar, och bedöm utifrån det.
    Senast redigerat av AaronAxelsson den 2012-12-19 klockan 15:14.

  12. #12
    SEO-Mattes avatar
    SEO-Matte SEO-Matte är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    12
    Aaron, kan du förklara lite mer vad du menar när du skriver "relevans och integrering klart viktigare än "site stats". Jag är villig att betala klart mer (med min tid) för en snyggt integrerad länk än för en länk med en hög PR, till exempel."

    Jag förstår vad som menas med relevans, men vad menar du med en snyggt integrerad länk?

  13. #13
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Det är svårt att ge ett enda svar på det, men det handlar om:
    • Att sidan som länkar har en tydlig koppling till sidan som länkas
    • Att innehållet på sidan som länkar är bra
    • Att ankartexten är en del av texten och att den passar in språkligt
    • Att ankartexten är relevant både för den länkande och den länkade sidan
    • Att det finns en tydlig anledning att länka och att den förklaras
    • ...osv

  14. #14
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Några av mina bästa länkar jag köper kommer från Fiverr.
    Var annars kan man få en fem dagar gammal satellitsida inkl alla inlägg på framsidan att få PR0 för 35 kr.

  15. #15
    Legendarisks avatar
    Legendarisk Legendarisk är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2010
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    225
    Vad menar du med bästa MOB? Visst kan det ge en injektion i början med i det långa loppet är väl sådana länkar knappast det bästa att hänga i granen
    Ni följer mig via min Blogg: www.legendarisk.nu

  16. #16
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    99.999% av Gigsen är väl som du säger knappast något att hänga i granen.
    Problemet med Fiverr är väl att de allra flesta vill ha så många länkar som möjligt för $5.
    Men det finns personer som bygger få men bra länkar, t.o.m manuellt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Köpa länkar?
    Av Hollywood i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-24, 21:24
  2. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2011-08-04, 15:38
  3. Köpa länkar
    Av [email protected] i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-05, 16:56
  4. Länkar säljes till rätt person
    Av Gabriel K i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-07-27, 21:51
  5. Köpa länkar
    Av southqvist i forum Köpa och sälja länkar
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-01-15, 11:38