Resultat 1 till 4 av 4

Dramatisk förändring på ett sökord?

  1. #1
    Heguss avatar
    Hegus Hegus är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    1
    Hej

    Jag har en webbsida som jag följer sökordsutvecklingen på någon gång i månaden. Under hela november och december var uppdateringsfrekvensen låg på sidan och inga ansatser för sökmotoroptimering gjordes.

    Gjorde en avläsning nyligen och jämförde den med resultaten i början av december. I princip alla relevanta sökord som jag avläste var ingen större placeringsskillnad på. Det är just ett specifikt sökord som har sjunkit från 20:e plats ner till plats 120. Ett sökord som finns med i både domännamn och på många ställen i rubriker och brödtext på själva webbsidan. Alltså ett väldigt relevant och viktigt sökord för verksamheten.

    Finns det någon generell förklaring på varför ett visst sökord kan ha dalat så? Utan att någon typ av åtgärder gjorts på säkert 2,5 månader och att de andra sökordens placeringsresultat förblivit intakta.

    Kan det uppstått skillnader hos Google om hur de avläser sökmotoroptimeringen på min sida? Eller har åtgärder som gjordes för 2,5 månader sedan gett negativt utslag, och det först nu har visat sig på rankningen? Känns orimligt att 100 sidor förbättrat sin SEO på en månad.

    Tack på förhand.

    Mvh Henrik

  2. #2
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Kan bero på en mängd olika faktorer, går nog inte ge ett bra generellt svar till det där utan att veta detaljer.

  3. #3
    lennies avatar
    lennie lennie är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    malmö
    Inlägg
    5
    Hej Hegus.

    Som Mob skriver kan det beror på flera olika saker.

    Så lite mer information måste vi ha för att kunna hjälpa dig.

    Om jag ska försöka ge dig lite hjälp med den informationen som du har angett här så skulle jag be dig kolla dina” backlinks”

    De 100 sidor som du anger har landat över dig. Kolla även ”backlinks” på någon utav dem som klättrat över dig.

    Du skriver också att ingen åtgärd har gjorts på sidan på 2 ½ månad.
    Det är inte bra. Någon ändring skulle ni väll kunnat göra så att sök roboten har något nytt att göra på eran sida när det besöker er?

    Att 100 sidor förbättrat sin SEO på under den tiden är inte konstigt, med tanke på att det är i slutet av året.

    Jag kan bara svara för mig själv. Och jag har haft flera företag som kontaktat mig i okt, nov där man haft pengar över och velat använda dem till att förbättra sin SEO.

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av Hegus Visa inlägg
    Det är just ett specifikt sökord som har sjunkit från 20:e plats ner till plats 120. Ett sökord som finns med i både domännamn och på många ställen i rubriker och brödtext på själva webbsidan. Alltså ett väldigt relevant och viktigt sökord för verksamheten.
    Börja med att kolla igen. Kan vara ett väldigt tillfälligt tapp för att något gick fel vid sökningen.

    Är det inte så skulle jag, med den information du gett, kolla på hur sidan ser ut. Det kan vara så att du ska minska användandet av just det ordet, men det är svårt att säga utan att ha tittat på sidan. "Många ställen" är för mig en varningsklocka för keyword stuffing.

    Kolla också i Webmaster Tools så att du inte fått en varning för något där, eller om Google har haft problem att hämta sidan.

    Att över 100 andra sajter skulle gått om dig på ett enda ord, men inte på andra låter mycket otroligt. Det här har helt klart med din sajt att göra.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-11-07, 10:06
  2. Google: Stor förändring i rankingalgoritmerna PANDA
    Av Christian Bolstad i forum Nyheter
    Svar: 39
    Senaste inlägg: 2011-06-22, 10:22
  3. När märks förändring på google
    Av Patrik1972 i forum Google
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-11-01, 12:18
  4. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-01-29, 04:15
  5. Förändring / Uppdaternig av sajt
    Av csthlm i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-29, 17:07