Resultat 1 till 12 av 12

Sökmotorer och rullgardinsmenyer (dropdowns)

  1. #1
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Hittade inget om detta i forumet, så det är lika bra att ställa frågan

    Har sökmotorer problem eller inte med att följa länkar som är specificerade i value-attributet på option-taggarna i en rullgardinsmeny (select)?

    Jag tänkte använda en lösning där value kan se ut som följande:
    value="francais.php"

    och med typ onchange="location=this.options[this.selectedIndex].value;" öppnas vald "länk" i rullgardinsmenyn.

    Fixar t ex Google och andra sökmotorer att följa det som står innanför value-attributet i option-taggen?

  2. #2
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Rent generellt så kör sökmotorerna inga formulär. Det har dock visat sig vid vissa tillfällen att Googlebot skickat formulär. Den lösning du beskriver involverar dessutom javascript som körs på klientsidan vilket betyder stopp för sökmotorerna.

    Om du väljer den lösning du beskriver ovan skulle jag, om jag var du, även skapa en alternativ navigering med vanliga <a href>. Då säkerställer du att sökmotorerna hittar runt på ett bra sätt.

  3. #3
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Precis så jag tänkte att det kanske fungerade... men jag var lite osäker på exakt hur sökmotorerna går igenom en sida. Som en textbaserad webbläsare straight off eller går den igenom källkoden och t ex när den stöter på sida.html eller http://www.domän.tld/sida.html så "fiskar sökmotorn upp" url:en den stöter på bara? Iom att den ligger i, som detta fallet, en value till en option.

    Jag kommer göra som du säger, att göra en "normal" navigering med href:ar för säkerhets skull. Det var min tanke från början, men det passade slutligen inte in i designen tyvärr.

    Däremot tänkte jag att dessa href:ar kanske skulle finnas i ett släckt lager som tänds vid onmouseover. För det har jag för mig att jag sett tidigare, att sökmotorerna indexerar texter som är i släckta lager. Eller har jag fel för mig?

    Tack för ditt svar Bernt


    EDIT: Stavfel av mig

  4. #4
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Jodå, sökmotorerna indexerar text i släckta lager. Men man bör vara försiktig när man utformar en sådan lösning. Cloaking, som är en av sökmotorerna förbjuden teknik, går ut på att visa ett innehåll för användaren och ett annat för besökaren, ofta via "gömda" lager. Men så länge du utformar lösningen som ett stöd för användaren kommer det nog att gå bra.

    Jag personligen skulle försöka undvika att lägga länkarna i ett släckt lager som tänds vid onMouseOver in i det längsta, och istället lägga dem öppet.

  5. #5
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Så det är så känsligt med lager att man kan "åka dit" för cloaking?

    Min tanke är egentligen bara att ha texten "Choose language" synligt och vid onmouseover eller onclick skriva ut de 7 olika valbara språken, däribland ryska, japanska o kinesiska (på respektive språk), så jag vill helst inte det ska synas hela tiden, inte helt snyggt i mina ögon anser jag.

  6. #6
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Som du beskriver det behöver du definitivt inte vara orolig.

    Om ditt "släckta lager" vore packat med en massa länkar och om möjligheten att tända lagret var undanstoppad på någon obskyr plats skulle du säkert kunna åka dit vid en manuell granskning.

  7. #7
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av seattlegrunge
    Så det är så känsligt med lager att man kan "åka dit" för cloaking?
    Jag åkte dit på just detta för några år sedan. Det var förvisso innan jag gav mig in på SEO. =)

    Finns möjligheten att du lägger länkarna i footer?

    Tänk på att rullgardiner är inte en navigeringsform att föredra ens med avseende för riktiga besökare. Navigering i footer kan vara ett toppen komplement + att du får mer lite fler sökord.

  8. #8
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av Bernt Johansson
    ... åka dit vid en manuell granskning.
    Vet du hur ofta manuell granskning förekommer och på vilka grunder?

  9. #9
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Tack för era svar!
    Jag har börjat om designbiten av sajten, så möjligtvis hoppas jag släckta/tända lager helt vad gäller språkväljaren. Får se hur jag gör. Dock tycker jag inte det kanske är så snyggt att ha sju språk presenterade på sidan (det ska vara ganska tydligt och synligt placerat) med bl a ryska, japanska och kinesiska tecken. Eller vad säger ni?

    Det där med att ha språken även i footern är ingen dum idé, men samtidigt så kommer de ju inte direkt att fungera som tunga sökord. T ex att ha 汉语, 日本語 och русско synligt i footern blir ju inte direkt sökord av det hela

    OBS! Om någon av er får skumma tecken ovan så är det för att det står kinesiska, japanska och ryska på respektive språk

  10. #10
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    "konstiga" tecken kan du alltid ha som bilder istället.

  11. #11
    seattlegrunges avatar
    seattlegrunge seattlegrunge är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    262
    Ja, fast det blir inga konstiga tecken... jag kör med "rätt" charset så det är inga problem. På hemsidan jag bygger alltså...

    Jag syftade på om någon får skumma tecken här ovan i inlägget eftersom det är ryska, kinesiska och japanska och denna sidas (forumet alltså) charset är satt till ISO-8859-1.

  12. #12
    Bernt Johanssons avatar
    Bernt Johansson Bernt Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    1 074
    Citat Ursprungligen postat av Marcin
    Vet du hur ofta manuell granskning förekommer och på vilka grunder?
    Det är nog ingen som vet riktigt säkert. Men att anmälningar via Googles spam rapportering såsmåningom kan leda till en manuell granskning är väl ingen vågad gissning. Dock tror jag att vår svenska "ankdamm" inte drar till sig tillräckligt med uppmärksamhet ännu. Men i takt med att Google utökar sina personella resurser i skandinavien borde det komma igång även här.

    Det har även ryktats om att Google gett studenter ersättning för manuell granskning. Det var nåt Google mail som florerade för ca: 1,5 år sedan som innehöll instruktioner för hur studenterna skulle detektera och rapportera sidor som bröt mot riktlinjerna.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. SSL och sökmotorer
    Av peterseo i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-25, 15:48
  2. Statistik - Användning av sökmotorer
    Av whyld i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 18:48
  3. Följer sökmotorer form urlar?
    Av Pierre i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-06-15, 14:40