Resultat 1 till 19 av 19

domänen är borta från google, svartlistad?

  1. #1
    Alexanders avatar
    Alexander Alexander är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Vad kan det vara?
    Senast redigerat av Alexander den 2006-12-04 klockan 08:33. Anledning: Avlänkat exempeldomänen

  2. #2
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Om jag förstår dig rätt så får du inga träffar alls hos Google när du söker på www.domänen.tld men däremot med site:www.domänen.tld.
    Det behöver inte alls betyda att domänen är svartlistad.
    Dessutom har Google relativt nyligen ändrat beteendet för vad som returneras av sökningar på domänen. Testa att söka på info:www.domänen.tld om du då ser följande text så sitter du i skiten:
    Tyvärr finns det ingen tillgänglig information med denna webbadress www.domänen.tld

    I annat fall behöver du inte oroa dig.
    Senast redigerat av Nikke Lindqvist den 2006-10-23 klockan 23:06. Anledning: Avlänkat exempeldomänerna

  3. #3
    Alexanders avatar
    Alexander Alexander är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Om jag förstår dig rätt så får du inga träffar alls hos Google när du söker på www.domänen.tld men däremot med site:www.domänen.tld.
    Det behöver inte alls betyda att domänen är svartlistad.
    Dessutom har Google relativt nyligen ändrat beteendet för vad som returneras av sökningar på domänen. Testa att söka på info:www.domänen.tld om du då ser följande text så sitter du i skiten:
    Tyvärr finns det ingen tillgänglig information med denna webbadress www.domänen.tld

    I annat fall behöver du inte oroa dig.
    Tack Nikke!
    Senast redigerat av Alexander den 2006-12-04 klockan 08:33.

  4. #4
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Duplicate content inom samma domän är aldrig något problem.

    Jag skulle vara en av de första att hurra för ett straff för alltför mycket info i en noframes-tagg, men tror inte riktigt att Google har vågat ta det steget ännu. Du har inte massa annat bus på sidan som osynlig text via css, eller javaredirects till oväntade sajter medan Google får se en annan sida?

    Hur gammal är sajten?

    Min första åtgärd för sajten skulle förstås vara att plocka bort frameset-lösningen. Andra här på forumet håller inte med, men jag är fullständigt övertygad om att frames motarbetar bra sökplaceringar. Åtminstone när man är ute efter mer än en eller två sökfraser.
    (Inget bidrag i sökmotoroptimeringstävlingen är byggt med frames...)

    Om sajten har ålder och förstasidan tidigare funnits med i indexet tycker jag att det kan vara läge att städa bort allt som kan synas tveksamt och sedan göra en reinclusion request.
    Matt Cutts berättar mer om hur det går till på
    http://www.mattcutts.com/blog/reincl...request-howto/

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Är det inte så att du helt enkelt har stoppat indexeringen av första sidan? Det är ganska vanligt och sägs ge det du beskriver. En hel del webbutiker gör så och gissningsvis därför att de vill vara säkra på att varje sökträff kommer på mest relevant sida.

    Hade jag varit modigare hade jag gärna stoppat indexeringen av vår första sidan samt två till eftersom vi får ett antal träffar där som egentligen borde ha gått till en mer relevant artikel.

  6. #6
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Varför stoppa? Det måste ju vara bättre att ändra på sidan som får fel trafik eller att jobba på att göra den mer sitemap-liknande i så fall.

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jo kanske det men vill man aldrig ha besökare till förstasidan så...
    Men jag lämnar det upp till Google och försöker hjälpa till med externa och interna länkar.

    Vårt största problem nu är indexeringshastigheten som är otrevligt slö.

  8. #8
    Niclas Strindells avatar
    Niclas Strindell Niclas Strindell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Gunnarn, Västerbotten
    Inlägg
    79
    Att stoppa indexeringen av förtstasidan låter ju helt tokigt. Haja vicken massa länkjuice man skulle förlora!

  9. #9
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Niclas Strindell
    Att stoppa indexeringen av förtstasidan låter ju helt tokigt. Haja vicken massa länkjuice man skulle förlora!
    Inte nödvändigtvis om du tänker efter.

  10. #10
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Utveckla gärna hans99

    Det är ju ändå oftast s[ att det 'r förstasidan som får de flesta spontanlänkarna.

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Mitt exempel suger. Det förutsätter något som inte finns där än och gör antaganden som i bästa fall är korrekta men lika troligt är felaktiga.

    Hela operationer känns förövrigt olämplig. Google är buggig som det är utan man behöver försöka mana fram nya problem genom att låta webbplatsen bete sig annorlunda.

  12. #12
    Kockens avatar
    Kocken Kocken är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    BD
    Inlägg
    63
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Min första åtgärd för sajten skulle förstås vara att plocka bort frameset-lösningen. Andra här på forumet håller inte med, men jag är fullständigt övertygad om att frames motarbetar bra sökplaceringar. Åtminstone när man är ute efter mer än en eller två sökfraser.
    (Inget bidrag i sökmotoroptimeringstävlingen är byggt med frames...)
    Prova söka på
    kökredskap, kockknivar, kökskniv, globalknivar (kommer till och med före globalknivar.se), köksbutik, köksbutiker, köksartiklar, såspanna, shun, sparrisgryta och ett hundratal andra sökord som har med matlagning att göra. www. shop . culina.se kommer på förstaplats på de flesta orden och de kör bland annat med frames/noframeslösning.

  13. #13
    Alexanders avatar
    Alexander Alexander är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Hur stoppar man indexeringen av första sidan?
    Senast redigerat av Alexander den 2006-12-04 klockan 08:34.

  14. #14
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Niclas Strindell
    Att stoppa indexeringen av förtstasidan låter ju helt tokigt. Haja vicken massa länkjuice man skulle förlora!
    Det ser ut som jag var otrevlig till dig igår när jag svarade. Orsaken var att ett exempel som jag gjorde försvann. Missade att skriva dit det. Jag har lite lätt feber p.g.a. en skada som jag ådragit mig.

  15. #15
    Niclas Strindells avatar
    Niclas Strindell Niclas Strindell är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Gunnarn, Västerbotten
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Det ser ut som jag var otrevlig till dig igår när jag svarade. Orsaken var att ett exempel som jag gjorde försvann. Missade att skriva dit det. Jag har lite lätt feber p.g.a. en skada som jag ådragit mig.
    Hej hans99,

    Jag uppfattade inte ditt svar som otrevligt. Däremot tänkte jag, efter att jag postade, att min post kanske kunde uppfattas som otrevlig (och ändå har jag ingen skada, vad jag vet ). Det var isåfall inte meningen.

    Ha en bra da'.

    (och förlåt, Alexander, att vi kladdar ner din tråd )

  16. #16
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av Kocken
    Prova söka på
    kökredskap, kockknivar, kökskniv, globalknivar (kommer till och med före globalknivar.se), köksbutik, köksbutiker, köksartiklar, såspanna, shun, sparrisgryta och ett hundratal andra sökord som har med matlagning att göra. www. shop . culina.se kommer på förstaplats på de flesta orden och de kör bland annat med frames/noframeslösning.
    Du har rätt. Naturligtvis finns det undantag och den form av enveloping som culina använder sig av gör det förstås möjligt att kringå eländet med att sökmotoroptimera frames-sajter.

    Jag gillar det. Hoppas att Google också gör det.

    Däremot är jag notoriskt tveksam till sajter som innehåller taggen
    <META NAME="robots" CONTENT="noarchive"> och därmed inte visar upp hur sidan som Googlebot får se vid besök för oss andra.
    Senast redigerat av Nikke Lindqvist den 2006-10-25 klockan 23:31. Anledning: korrar mitt okoncentrerade språk (skrev medan jag lyssnade på ett seminarium)

  17. #17
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    <META NAME="robots" CONTENT="noarchive"> och därmed inte visar upp hur sidan som Googlebot får se vid besök.
    Vi använder det för att slippa arkiveringen. Bör vi strunta i detta? Eller lösa det på annat sätt?
    Vilken är nackdelen? Eller avser du en situation som inte är aktuell med vår lösning?

    EDIT:
    Du menar naturligtvis fri kvalitetskontroll. Missuppfattade dig som att man kan få färre besökare av det.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-25 klockan 15:39.

  18. #18
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Vi använder det för att slippa arkiveringen. Bör vi strunta i detta? Eller lösa det på annat sätt?
    Vilken är nackdelen? Eller avser du en situation som inte är aktuell med vår lösning?

    EDIT:
    Du menar naturligtvis fri kvalitetskontroll. Missuppfattade dig som att man kan få färre besökare av det.
    Mitt fel. Jag var otydlig från början.

    Själv var jag väldigt glad över att Google så duktigt hade cachat min sajt under min nertid förra veckan. Även om sajten i sig inte kunde nås över huvud taget under åtminstone 24 timmar så hade den faktiskt besökare via framför allt Googles cache.

  19. #19
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Mitt fel. Jag var otydlig från början.

    Själv var jag väldigt glad över att Google så duktigt hade cachat min sajt under min nertid förra veckan. Även om sajten i sig inte kunde nås över huvud taget under åtminstone 24 timmar så hade den faktiskt besökare via framför allt Googles cache.
    Det som oroar mig med arkiveringen är att alla fel man gör och alla ändringar i internlänkning arkiveras på en massa arkiveringssajter. Vi tog oss själva t.ex. en titt på en "förening" lite preventivt eftersom en av deras medlemar uppträdde aggresivt, vilket löste problemet.

    Jag vill ogärna hamna i samma situation själv där varenda ev. fel man gjort från dag 1 ligger registrerat.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-11-15, 12:11
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 01:08
  3. En teori värd att diskutera
    Av Hjalmar i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 17:03
  4. Hur får man bort sidor från google?
    Av ThomasA i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-25, 20:38
  5. Haha April April från Google och Yahoo
    Av Bernt Johansson i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 13:24