Resultat 1 till 9 av 9

Framtiden för exact match domains?

  1. #1
    Regeringens avatar
    Regeringen Regeringen är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    7
    Den 28:e september 2012 twittrade Matt Cutts ut att EMDs av låg kvalité kommer ranka sämre i serpen, kort därefter skrev seomoz om resultatet av denna ändring.

    - Har detta drabbat Sverige ännu?
    - Kommer domäner av exakta matchingar utsättas ännu hårdare av Google i framtiden?

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Regeringen Visa inlägg
    Den 28:e september 2012 twittrade Matt Cutts ut att EMDs av låg kvalité kommer ranka sämre i serpen, kort därefter skrev seomoz om resultatet av denna ändring.

    - Har detta drabbat Sverige ännu?
    - Kommer domäner av exakta matchingar utsättas ännu hårdare av Google i framtiden?
    Jag följer ett stort antal EMD's runt om i Europa och jag har inte sett någon direkt skillnad på rankingen sen han berättade om EMD uppdateringen. Jag säger inte att den inte har kommit, men om den har kommit har den haft en så liten effekt på våra och våra affiliate sidor att jag inte har märkt av den.

    Man bör nog se detta som ett steg mot att göra SERP mer rättvis och relevant för användarna, och vi kommer säkert att se mer av detta i framtiden. Det går hand i hand med vad Google försöker göra med sina andra uppdateringar.

  3. #3
    Petter Hedmans avatar
    Petter Hedman Petter Hedman är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Falun
    Inlägg
    955
    Brands kommer få mer utrymme i SERP i framtiden på bekostnad av EMDs och affilliates.

    My five cents.
    ChatGPT: ChatGPT
    Dalarna: Dalarna

  4. #4
    Greens avatar
    Green Green är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    115
    Jag har inte sett några förändringar på dom områdena jag kollar på dagligen i Sverige. Inte heller internationellt för den delen.

    Tar man hand om sin EMD domän och håller i gott skick. Så tror jag inte EMD domäner i sig kommer att få det sämre i serpen för sitt keyword.
    Tror man fortfarande kommer få lite +poäng i fortsättningen med en EMD. Kommer i alla fall inte kunna bli en negativ rankingfaktor, om alla andra faktorer är lika sida vs sida.

  5. #5
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Green Visa inlägg
    Jag har inte sett några förändringar på dom områdena jag kollar på dagligen i Sverige. Inte heller internationellt för den delen.

    Tar man hand om sin EMD domän och håller i gott skick. Så tror jag inte EMD domäner i sig kommer att få det sämre i serpen för sitt keyword.
    Tror man fortfarande kommer få lite +poäng i fortsättningen med en EMD. Kommer i alla fall inte kunna bli en negativ rankingfaktor, om alla andra faktorer är lika sida vs sida.
    Exakt så! Det kommer aldrig att bli en negativ faktor, och sköter man om sidan och länkarbetet så kommer man fortfarande få en fin boost.
    Den boosten som EMD's upplever var ju primärt till för att Brands enkelt skulle ranka på sina företagsnamn, det var ju bara för att vi marknadsförare blev kreativa och började utnyttja den boosten till enskilda sökord som Google insåg att det skulle bli ett problem. Detta var många år sedan, och fortfarande har dom inte hittat en lösning, det säger väl en del om hur komplext problemet är.

    Hur ska de minska värdet på EMD's utan att skada brandsen, rent praktiskt? Om Google inte ska göra en extremt stor manuell insats så kan man fundera på hur Algoritmen ska fixa det. Har det med ankartexter från inkommande länkar att göra? Interna länkstrukturen? Sidans content?

    Jag kan inte komma på en lösning i alla fall, och det är nog viktigare för G att de inte straffar en mängd brands än att vissa EMD's rankar.

  6. #6
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Inga förändringar som kan hänföras till en generell sänkning på de EMD jag har koll på heller som jag sett.
    Det pratas om de med låg kvalitet inte överlag för alla.
    Och webbplatser med låg kvalitet ligger alltid i farozonen oavsett om de är EMD eller inte.

    För oss som i huvudsak arbetar med företag och inte MFA så är det bara positivt om en del av skräpet som stör försvinner.
    Fast det är väl att hoppas på för mycket.

  7. #7
    LoyalWriters avatar
    LoyalWriter LoyalWriter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    108
    Det är sant att exakt nyckelord som domän inte kommer att vara lika kraftfullt som det var innan den senaste uppdateringen, men det är fortfarande rekommenderat att satsa på exakt domän både med tanke på SEO och med tanke på branding.
    Det är också sant att kvalitetsinnehåll slår ut innehåll med låg kvalitet i sökresultaten, detta även då sajterna med låg kvalitet stöttas med en massa backlinks.
    Google prioriterar helt enkelt kvalitetsinnehåll över backlinks och detta är något som jag ser alltmer av...

    Självklart så är det bäst att hålla sig till kvalitetsinnehåll i kombination med bra bakåtlänkar från relevanta sajter ;-)

  8. #8
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Uppdateringen har endast körts i US och inte utanför så vitt jag vet. De är väl inte nöjda med resultatet för att rulla ut den överallt. Men allt som är att gambla sökmotorer är inte framtidssäkert och gäller det en riktig business så skall man inte ta genvägar :-) vet inte vad det sista hade men tråden att göra men ändå.

  9. #9
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Kvalitetsinnhåll.. Det är sådant som genererar naturliga länkar sägs det så det är fortf länkarna Google lägger kraften på. Däremot kommer värdet av en bra länk betyda så mycket mer då dåliga länkar i framtiden kommer vara värda i princip 0

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Framtiden för SEO
    Av fishking i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2008-11-01, 00:48
  2. Veckans broad match
    Av Nord i forum Övrigt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 22:48
  3. SEO i framtiden?
    Av mmiioo i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-26, 15:42
  4. Annonsformat, Webb, Framtiden
    Av Mats2255 i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 23:55
  5. Gmail visar hur Google tänker i framtiden?
    Av Anton Johansson i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 21:00