Resultat 1 till 15 av 15

Oktober Update

  1. #1
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    Ja i alla fall här i Finland (och på google.com) har vi nya index och sökresultat. För min egen del (egna sidor) och kunders ser resultatena bra ut :-).

    P.S. Jag har lagt ut några personliga mål. När jag når dem tillåter mig att själv en liten eller lite större flaska champagne. Det närmar sig, men inte ännu...

    P.S. II En snabb analys av vissa nya resultat och optimeringen bakom dem övertygar mig bla om att sökordets antal eller prosentuella antal av hela texten knappast har någon betydelse mera. För att göra saken lite mer kompliserad kan man ju tillägga att - mycket liten i alla fall och att det beror också kanske på sökordet och dess popularitet...
    Senast redigerat av nfinland den 2006-10-24 klockan 08:32.

  2. #2
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Grattis! Här har det inte gått igenom helt. Det var på gång för några veckor sedan men sen gick det tillbaka igen. =(

    Hur kommer du fram till slutsatsen att den procentuella andelen har lite eller ingen betydelse? Det har förvisso inte så enorm betydelse men kan har avgörande betydelse. Med det menar jag att det kan vara den sista droppen som krävs.

  3. #3
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    det kan vara den sista droppen som krävs.
    Det är sant, men har själv prövat mig fram och märkt att man kan klara sig mycket bra på sökord som nästan helt fattas eller finns mer än några enstaka gånger i texten. Detta gäller också andar större och mycket populära sajter, inte bara mina "små". Detta märks kanske främst på engelsk sök och har med LSI (Latent Semantic Indexing) att göra. Sökmaskinerna börjar förstå synonymer och sajt teeman bättre?

    Exempel:

    sökord: cell phone -> plats 1 verizonwireless.com utan cell i texten
    sökord: restaurant -> plats 4 mcdonalds utan restaurant i texten
    osv.

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    De började rulla ut TR här också men bromsade snabbt och brutalt vilket kanske var klokt. Det var mäktigt att se och jag var mer än lite paranoid innan jag såg vad som skedde och hade en hypotes om varför.

    LSI ligger tror jag som en del av TR genom att trust inte passeras generellt utan via de nyckelordsområden som du har betrodd för. Ex. bilar därför att du är registrerad på bilar i Yahoo. Därmed inte sagt att LSI inte har betydelse utanför de områden där TR är aktiv.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-24 klockan 13:06.

  5. #5
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Jag har alltid hävdat att Google's mål har alltid varit att följa offline formateringsregler och inte minst skrivregler, där användandet av synonymer är en viktig del.

    Exemplet du ger börjar bli ganska vanlig förekommande. Att synonymer ses som relevanta välkomnar i alla fall jag väldigt mycket. =) Det är välbehövligt för att öka kvalitén på materialet på Internet. Det är ju otroligt synd att texter blir sämre pga optimering.

  6. #6
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Man ger sig utan tvekan ut på farlig mark, fast i gott syfte.

    Citat Ursprungligen postat av hans99
    De började rulla ut TR här också men bromsade snabbt och brutalt vilket kanske var klokt.

    LSI ligger tror jag som en del av TR genom att trust inte passeras generellt utan via de nyckelordsområden som du har betrodd för. Ex. bilar därför att du är registrerad på bilar i Yahoo. Därmed inte sagt att LSI inte har betydelse utanför de områden där TR är aktiv.

  7. #7
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag hade verkligen sett fram emot att få se TR i aktion. Trust management var det första jag höll på med efter universitet på Ericsson och det har varit ett intresse från så många aspekter sedan dess.

    Och hur ställer det här oss och andra? Jag menar vi kan ju knappast vara de enda som investerat tid i förberedelser. Nu står man där och måste snabbt komplettera med fler mediumlänkar och skulle heller inte missgynass av 1000 kommenteringslänkar även om jag inte lär idas för att prata Norrländska.

    Det slog mig emellertid igår när jag såg surrikatterna på Discover mix (Animal planet) att datorerna är egentligen är ganska onaturligt att arbeta med och att man kanske hellre skulle ha blivit viltfotograf.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-24 klockan 13:28.

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Marcin
    Jag har alltid hävdat att Google's mål har alltid varit att följa offline formateringsregler och inte minst skrivregler, där användandet av synonymer är en viktig del.

    Exemplet du ger börjar bli ganska vanlig förekommande. Att synonymer ses som relevanta välkomnar i alla fall jag väldigt mycket. =) Det är välbehövligt för att öka kvalitén på materialet på Internet. Det är ju otroligt synd att texter blir sämre pga optimering.
    Jamen visst! Är det hela verkligen så himla komplext att de inte hade kunnat gjort detta för länge sedan?

  9. #9
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Jamen visst! Är det hela verkligen så himla komplext att de inte hade kunnat gjort detta för länge sedan?
    Som vanligt handlar det väl främst om felhantering. Inte så roligt om synonymjämförelsen slår slint och plötsligt har du babyoljor och massageoljor från snuskbutiker på samma resultatlista. =)

  10. #10
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    118
    En sak att komma ihåg med LSI eller synomymer för vår del är att vi får vänta på det en tid eller så kommer det aldrig "hit". Engelskan har ordbanker som wordnet och british national corpus, men vad har vi som Google kunde använda?

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Det slog mig emellertid igår när jag såg surrikatterna på Discover mix (Animal planet) att datorerna är egentligen är ganska onaturligt att arbeta med och att man kanske hellre skulle ha blivit viltfotograf.
    Jag kan förövrigt starkt rekommendera den här säsongen. Det är ett år av blod bland surrikatterna. Alla tre stammarna är i nästan dagliga konflikter med varandra.

    I går gick Whiskars till angrepp mot en av stammarna i en hämdrejd för att äta upp deras ungar. Tråkigt nog kom en av deras egna högt rankade hannar samtidigt för att tjuvpara sig med fiendens honor. På avstånd kände de inte igen honom och huvudstyrkan rusade efter. Samtidigt återvända fiendens försvarsstyrkor.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-24 klockan 14:07.

  12. #12
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Jag kan förövrigt starkt rekommendera den här säsongen. Det är ett år av blod bland surrikatterna. Alla tre stammarna är i nästan dagliga konflikter med varandra.

    I går gick Whiskars till angrepp mot en av stammarna i en hämdrejd för att äta upp deras ungar. Tråkigt nog kom en av deras egna högt rankade hannar samtidigt för att tjuvpara sig med fiendens honor. På avstånd kände de inte igen honom och huvudstyrkan rusade efter. Samtidigt återvända fiendens försvarsstyrkor.

    Vissa inlägg sänder mig i total förvirring.


  13. #13
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av whyld
    Vissa inlägg sänder mig i total förvirring.

    Jag som rekommenderade ett TV-program som går måndagar 19.00 på Discovery mix. Ett resultat av att jag är frustrerad över Google och fantiserar om en karriär som naturfotograf.

    Surikatter är 30 cm höga krigare:

    (Foto: Momo)

    De är mycket väl organiserade. Meercat madness sägs förövrigt vara ett av de mest populära naturserier som gjorts vilket har gjort surikatterna till världens mest filmade djur.

    Notera det svarta runt ögonen. De kan titta nära nog in i solen utan problem och ögat är anpassat för att fungera som en kikare. När de letar mat har de alltid vakter utställda som spanar efter fåglar.

    Surikat finns förövrigt att se i verkligheten på Skansen:
    Surikat (Suricata suricatta)

    Det är också en lätt SERP som kanske rent av har en del informationssökare eftersom Meercat madness går.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-24 klockan 16:22.

  14. #14
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Och surikatten är detta djur som, i mängder, står tillsammans precis som på bilden och blickar ut mot soluppgången (nedgången?).
    Kvinnligt ledarskap hos dem?

  15. #15
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av whyld
    Och surikatten är detta djur som, i mängder, står tillsammans precis som på bilden och blickar ut mot soluppgången (nedgången?).
    Kvinnligt ledarskap hos dem?
    Japp. Kvinnorna fattar i princip alla viktiga beslut, t.ex. avseende bohåla, angrepp och om yngre lågrankade honor som fått ungar ska jagas iväg m.m. De har vakter, barnvakter m.m. Men männen har viktiga uppgifter också som att infiltrera andra klaner med sin DNA.

    De lever ett väldigt intensivt liv. Varje dag är som ett år för oss. Oerhört modiga små krigare.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)