Resultat 1 till 17 av 17

Samma tema på olika sajter

  1. #1
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Är det en nackdel att ha samma tema på olika sajter ifall det händer att dessa länkar till varandra? inte direkt mot varandra men i ett länknätverk.

    Kommer google uppmärksamma att det är samma tema med wordpress trots att innehållet skiljer?

  2. #2
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Det enda sätt jag kan se att Google ser att det är samma tema är den här strängen: http://www.domän.se/wp-content/themes/temanamn/ . Du vet väl om att du kan ändra denna url så att temanamn byts ut mot det ord du vill? Då har du ett "unikt" tema helt plötsligt, och har du ett litet annorlunda upplägg, andra plugins och annan content ser jag inget sätt hur G ska kunna se att det är samma tema. Det du har gemensamt då är att allt är Wordpress.

  3. #3
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Det visste jag faktiskt inte att man kunde göra, hur gör man detta?

    Ja det kommer inte att vara exakt identiskt annars, men det kommer vara snarlikt utseende på alla men handla om olika saker. Har nämligen hittat ett tema jag tycker ser bra ut som man kan ändra mycket själv ganska enkelt och det passar bra för mitt syfte.

  4. #4
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    1) Du laddar ned temat du vill ha och skickar upp det i en mapp via ftp som du döper till vad du tycker passar, enligt den sökvägen som SEOJonas angav ovan. Ex. http://www.domän.se/wp-content/themes/nyttutseende

    2) Sedan går du in på WP-panelen Utseende > Hantera teman och väljer det.

    3) Om du skaffat temat via WP-panelen. Så hämtar du bara ned mappen där det ligger med ftp. Döper om mappen och skickar upp den med det nya namnet. Och gör enligt punkt 2.

  5. #5
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Jag är av den åsikten att eftersom Google läser av källkoden (html) så ser Google att det är samma tema även om man byter namn på den eftersom källkoden är densamma.

  6. #6
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Jag är av den åsikten att eftersom Google läser av källkoden (html) så ser Google att det är samma tema även om man byter namn på den eftersom källkoden är densamma.
    Vad anser du att detta skulle innebära då?

    Content skiljer sig åt och sidorna kommer inte att direktlänka mot varandra men vissa sidor kommer länka till några och vissa till andra.

    Något att oroa sig över ifall man har samma tema på många domäner?

  7. #7
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Jag tar hellre det säkra före det osäkra och då inte bara med teman.
    Hur stor är sannolikheten att om 20 personer länkar till dig och 10 har samma tema eller att 15 av dem har Wordpress?
    Det är fullt möjligt att det kan vara så men sannolikheten är liten.

    Content kan vara annorlunda, men du har ju all html, css och javascript som kommer före och efter din content som är exakt likadana.

  8. #8
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Det är kanske bättre då att ha 10 domäner och låta bli att länka mellan sig själv och istället satsa på många länkbyten och annat?

    Wordpress är väl idag ganska vanligt att man använder sig av då det är så enkelt att lära sig?

  9. #9
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    "WordPress is used by over 16.7% of Alexa Internet's "top 1 million" websites" enligt Wikipedia och 0.8% av alla Topp 1000 enligt en annan källa.
    16.7% är långt ifrån 100% och inte ens nära 50, 40 eller 30%

  10. #10
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Jag är av den åsikten att eftersom Google läser av källkoden (html) så ser Google att det är samma tema även om man byter namn på den eftersom källkoden är densamma.
    Att läsa källkoden bokstavligt tror jag blir alldeles för svårt. Det är trots datorer som gör beräkningen, och vad är mer matematiskt än att räkna checksummor för att jämföra innehåll? Jag tror att de använder CRC eller liknande checksummor för att få fram ett värde och jämföra hur unikt allting är.

    Om man tar ett grundtema från Thesis tex och inte gör ett smack så blir givetvis checksumman på två installationer identisk förutom content. Tweakar man Thesis som vid dessa tre installationer så blir installationen unik:

    PHP-kod:
    http://www.productiveflourishing.com/ 
    -> CRC32: 5FA2A2BFF7CC21AC8B4F441BC42810BD
    PHP-kod:
    http://www.mxpolice.com/ 
    -> CRC32: ej via källkod, kör W3 Total Cache och därmed annan setup. Torde bli motsvarande med annan cache förutom CDN.
    PHP-kod:
    http://radiussf.com/ 
    -> CRC32: 25F226559DDC4C529A2925D1FD1C3659

    Det intressanta hade varit att räkna ut skillnaden mellan dessa två sajter baserat på checksumman, och jämföra med annan wireframe. Någon sådan app hittade jag inte. Men om man byter ut den sträng som jag talade om ovan, och gör förändringar hur ikoner och annat presenteras så blir också temat unikt. Använder man Twenty Ten till 100 installationer så skriker det givetvis self promotion.


    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    "WordPress is used by over 16.7% of Alexa Internet's "top 1 million" websites" enligt Wikipedia och 0.8% av alla Topp 1000 enligt en annan källa.
    16.7% är långt ifrån 100% och inte ens nära 50, 40 eller 30%
    Exakt. Hur logiskt är det att alla sajter kör Wordpress? De flesta artikelkataloger i listan kör exakt samma ursprungstema i Wordpress, och att bara tweaka lite kommer inte att hjälpa.
    Senast redigerat av SEOJonas den 2013-01-18 klockan 12:22.

  11. #11
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Så ifall man har olika plugin blir det också unikt?

    Hur är det när man lägger in olika färger?

  12. #12
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Plugin blir en liten skillnad, troligtvis för liten bara den. Färger är för lite förändring anser jag.

    köp ett tema på woothemes eller themeforest. Då kan du få med sidbyggare så att du enkelt kan skapa unika sidor, använda olika sliders etc. Enkelt sätt att ändra setupen.

  13. #13
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Hur fungerar detta då? Är dålig på kodning och så, kan bara det allra enklaste som jag lärt mig av videoguider. Vet ju liksom hur jag vill att sidan ska se ut och temat jag hittat är nästan perfekt för mig då det mesta finns i inställningarna att välja mellan, sen är det några enkla saker man kan ändra via css.

    Hur stor är chansen tror ni att google ens bryr sig om ifall sidan man länkar till har likadant tema som dig på wordpress? Vill inte bli straffad, men vill heller inte bli paranoid.

  14. #14
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    SEOJonas.
    Ingen anledning till att krångla till det.

    När det är Thesis t.ex behöver den bara hitta Built On Thesis eller Powered by WordPress and the Thesis Theme..hehe

  15. #15
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av lalamums Visa inlägg
    Hur fungerar detta då? Är dålig på kodning och så, kan bara det allra enklaste som jag lärt mig av videoguider. Vet ju liksom hur jag vill att sidan ska se ut och temat jag hittat är nästan perfekt för mig då det mesta finns i inställningarna att välja mellan, sen är det några enkla saker man kan ändra via css.

    Hur stor är chansen tror ni att google ens bryr sig om ifall sidan man länkar till har likadant tema som dig på wordpress? Vill inte bli straffad, men vill heller inte bli paranoid.
    Har inget med Paranoid eller straffad att göra.
    Det bästa är att ta det säkra före det osäkra.
    Ska du sätta upp 3 Wordpress sidor och du har en tema som du äger som du verkligen älskar.
    Ta dig 10 - 20 minuter och kanske hitta ett gratistema, som du kan använda på en av sidorna istället.
    Beroende på den totala tid och pengar du lägger ner så kan 10 minuter vara väl spenderad tid, för att vara lite säkrare.

  16. #16
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Sedan kan man fundera på om webbplatser inte kan göras i statisk html/php istället.
    Om man inte uppdaterar webbplatsen så ofta känns en WP-lösning lite onödig. Tar iof inte så lång tid att uppdatera med rena html-sidor heller.
    Dessutom slipper man att uppgradera varje gång en ny version av WP kommer.

    Beroende på temat för WP så behöver man in i css och även filerna ibland och mecka lite för att H1/H2/H3-taggarna ligger fel i en hel del teman. Bredder, kommentarsfunktioner som man inte vill ha och en del annat också.

    Att göra det i html-webbplatser är lite enklare och går snabbare att variera ett grundtema där.
    Ur rankningssynpunkt har det ingen större betydelse vad man väljer, även om WP brukar gå lite snabbare att få indexerad.

  17. #17
    Tobias Nyholms avatar
    Tobias Nyholm Tobias Nyholm är inte uppkopplad Moderator
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    881
    Citat Ursprungligen postat av SEOJonas Visa inlägg
    Att läsa källkoden bokstavligt tror jag blir alldeles för svårt. Det är trots datorer som gör beräkningen, och vad är mer matematiskt än att räkna checksummor för att jämföra innehåll? Jag tror att de använder CRC eller liknande checksummor för att få fram ett värde och jämföra hur unikt allting är.

    Om man tar ett grundtema från Thesis tex och inte gör ett smack så blir givetvis checksumman på två installationer identisk förutom content. Tweakar man Thesis som vid dessa tre installationer så blir installationen unik:

    Det intressanta hade varit att räkna ut skillnaden mellan dessa två sajter baserat på checksumman, och jämföra med annan wireframe. Någon sådan app hittade jag inte. Men om man byter ut den sträng som jag talade om ovan, och gör förändringar hur ikoner och annat presenteras så blir också temat unikt. Använder man Twenty Ten till 100 installationer så skriker det givetvis self promotion.
    Nej, här har du fel. CRC (http://en.wikipedia.org/wiki/Cyclic_redundancy_check) är en så kallad felrättande kod. Kort sagt så är det resten av en polynomdivition. Det har som uppgift att se till att inget data har blivit korrupt/fel vid överföringen.

    CRC kan inte används som ett tal för att jämföra hur lika saker är. Låt mig illustrera det med ett enkelt exempel. Jag tar två väldigt lika textsträngar och beräknar 32 bitars CRC (hex)
    Kod:
    123456788 => 0xBCF309B0
    123456789 => 0xCBF43926
    Som du ser är hextalen inte ens nästan lika.

    Citat Ursprungligen postat av SEOJonas Visa inlägg
    Att läsa källkoden bokstavligt tror jag blir alldeles för svårt.
    Nej, det är inte alls svårt att läsa källkod. Det är dessutom det google är experter på. Om man rensar bort allt content så kan man lätt se att det finns likheter i htmlen. Det skulle vara naivt att tro att dem smarta människorna på Goolge inte kan bygga effektiva algoritmer för det. (Det är till och med så att jag har identifierat sajtägare genom att titta på hur han har byggt upp sin HTML, vart han placerar vissa taggar i headern, hur han namnger id och klasser etc.)

    Google använder så kallade footprints för att hitta likheter mellan sajter. Om samtliga webbsidor som länkar till www.domain.se har mycket lik HTML så finns det goda skäl att tro att dessa hör ihop. Jag vet inte hur allvarligt google ser på detta eller hur mycket det påverkar din ranking men jag tycker MOB sammanfattar det bra:

    Citat Ursprungligen postat av MOB
    Jag tar hellre det säkra före det osäkra och då inte bara med teman.
    Hur stor är sannolikheten att om 20 personer länkar till dig och 10 har samma tema eller att 15 av dem har Wordpress?
    Det är fullt möjligt att det kan vara så men sannolikheten är liten.

    Content kan vara annorlunda, men du har ju all html, css och javascript som kommer före och efter din content som är exakt likadana.
    CTO på Happyr.com. Vi gör rekrytering effektivt

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-01, 21:21
  2. Sajter med industri-tema köpes
    Av Michael Åstmar i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 22:41
  3. Samma tema på flera sidor?
    Av Timlestandeer i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-16, 12:01
  4. olika länder samma site vs olika länder fler siter?
    Av barje47 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-09, 02:59
  5. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-17, 23:52