Resultat 1 till 10 av 10

Vilket bör vara mitt nästa steg för att jobba mig ur filtret

  1. #1
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    Jag gillar utmaningar och Google har gett mig en!

    Därför undrar jag vilka era erfarenheter är vad gäller bästa strategin för att jobba sig ur ett filter? En av mina sajter har jag gjort bort mig med och den har därför blivit straffad av Google. Har sanerat bland inlänkarna efter bästa förmåga och i den omfattning som jag kan kontrollera dem själv. Nu fick jag ändå avslag på min begäran om omprövning. Strider mot Googles riktlinjer för kvalitet. Bara att jobba vidare… Har ni några goda råd till mig om hus jag kan jobba vidare för att min sida ska återfå Googles förtroende?

    I avslaget skriver de: "Vi har granskat din webbplats, och det finns fortfarande länkar till din webbplats som bryter mot våra riktlinjer för kvalitet.
    Leta särskilt efter konstgjorda eller onaturliga länkar som pekar på din webbplats och som kan vara avsedda att manipulera PageRank. Du kan till exempel få onaturliga länkar om du köper länkar som höjer PageRank eller deltar i länksystem."

    Eftersom jag har plockat bort alla lågkvalitativa länkar som jag själv har kontroll över så är det inte så mycket mer att göra. Så min tanke är nu att nu jobba med att attrahera högkvalitativa inlänkar till sajten så att den totala länkprofilen blir bättre. Rätt eller fel?

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Att "fylla på" med bra länkar kommer inte hjälpa i det här fallet, om jag ska gå efter vad Google säger och mina egna erfarenheter.

    Ett alternativ att testa är Google Disavow Link Tool, och där ange de dåliga länkar du har och som du inte lyckats plocka bort. Hur väl verktyget fungerar är långt ifrån klart. Det finns exempel både på att man lyckats ta sig ur straff, och exempel där Google inte verkar ha brytt sig alls om det man skickat in där.

    I grund och botten handlar det om att visa för Google att du:
    1. Verkligen har försökt att få bort dåliga länkar
    2. Att du markant har ändrat din approach till länkar

    Så mitt tips är helt enkelt, gör en vända till. Försök få bort fler länkar, och när det inte längre går, skicka in resten via Disavow Tool och i filen berätta vad du gjort för att få bort länkarna (som datum du mailat webmaster och liknande).

    Lycka till!

  3. #3
    Gigenas avatar
    Gigena Gigena är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2010
    Inlägg
    40
    Aaron var så klart snabbast, men tänkte också tipsa om disavow tool. Jag testade det för ett par månader sedan och har inte sett något resultat alls, men jag hade å andra sidan inte fått något meddelande av Google utan försökte bara städa upp efter negativ seo från någon förmodad konkurrent.

    Eftersom jag har plockat bort alla lågkvalitativa länkar som jag själv har kontroll över så är det inte så mycket mer att göra. Så min tanke är nu att nu jobba med att attrahera högkvalitativa inlänkar till sajten så att den totala länkprofilen blir bättre. Rätt eller fel?
    Hur ser dina länkar ut som du har kvar? Det handlar nog inte nödvändigtvis om lågkvalitativa kontra högkvalitativa länkar, utan snarare hur länkarna ser ut. Är de i sidebaren? Vad har du använt för ankartexter?

  4. #4
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Jag ska prova Disavow och Reconsideration nu för en client i UK.
    Han hamnade i filter efter att ha använt ett publikt blogg nätverk som blev helt de-indexerad av Google i April (samband med Penguin)
    Har inte kunnat ta sig över Top 300 sen dess.

    Jag meddelar hur det går.

  5. #5
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Kolla denna posten om du har tid MOB. Jag har gjort (för många) reconsideration requests de sista 9 månaderna, och denna posten som skrevs häromdagen tycker jag sammanfattar det bra.

    http://searchenginewatch.com/article...Manual-Penalty

    Det är en massa jobb och pill för att lyckas, och gör man det inte rätt på första försöket ser det mörkt ut. Vi skickade iväg någon snabb och slarvig re-quest snabbt när vi fick straffen, och några av de sidorna har fortfarande inte kommit tillbaks, trots 2-3 ytterligare re-quests som i princip varit perfekta.
    Se till att göra det noga vid första försöket så kommer det gå bra, men det är ett jävla jobb.

    /Niklas

  6. #6
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Ja, en vanlig Request är nästan dömd att lyckas.
    De tog bort alla länkar från blogg nätverket innan de skicka en reconsideration, men det var ändå inte nog.
    Men jag håller på att skriva en case-study får en blogg och jag ska prova en lägga en different approach, för de verkar som de inte ens går igenom den om man inte triggar vissa variabler.

  7. #7
    Håkan Liljeqvists avatar
    Håkan Liljeqvist Håkan Liljeqvist är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    161
    Intressant! Tack för all er input i frågan. Utifrån det i skriver så kommer jag att köra det ett varv till och rensa länkar manuellt och sedan använda mig av Google Disavow Link Tool för att markera avstånd från resterande skräplänkar. Kommer rapportera i denna tråd hur Google ställer sig till det hela. Får ju hoppas att de uppskattar mitt goda initiativ.

  8. #8
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Jag ska prova Disavow och Reconsideration nu för en client i UK.
    Han hamnade i filter efter att ha använt ett publikt blogg nätverk som blev helt de-indexerad av Google i April (samband med Penguin)
    Om han verkligen fastnat i Penguin, eller något annat filter, så finns det inget skäl att göra en reconsideration request, eftersom det inte finns något för Googles spamteam att omvärdera. Har de inte fått något meddelande i Webmaster Tools skulle jag undvika att göra en request.

  9. #9
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av Håkan Liljeqvist Visa inlägg
    "Vi har granskat din webbplats, och det finns fortfarande länkar till din webbplats som bryter mot våra riktlinjer för kvalitet.
    Leta särskilt efter konstgjorda eller onaturliga länkar som pekar på din webbplats och som kan vara avsedda att manipulera PageRank. Du kan till exempel få onaturliga länkar om du köper länkar som höjer PageRank eller deltar i länksystem.
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Om han verkligen fastnat i Penguin, eller något annat filter, så finns det inget skäl att göra en reconsideration request, eftersom det inte finns något för Googles spamteam att omvärdera. Har de inte fått något meddelande i Webmaster Tools skulle jag undvika att göra en request.
    Tråden handlar om att få ett meddelande i GMT angående att sidan bryter mot deras policy, så det är det som gäller.

  10. #10
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Tråden handlar om att få ett meddelande i GMT angående att sidan bryter mot deras policy, så det är det som gäller.
    Jo, visst, men jag svarade dig och vad du skrev där, därav citatet jag tog med.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. SEO för Webbutiker steg för steg
    Av hans99 i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2016-07-14, 05:38
  2. Nybörjare som letar efter nästa steg
    Av hummelgard i forum Optimering
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-01-06, 21:18
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-02-28, 11:35
  4. Mitt nästa steg
    Av Fredrik.an i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-20, 13:58