Resultat 1 till 5 av 5

Googles (nya)? syn på inlänkar!

  1. #1
    Darkoos avatar
    Darkoo Darkoo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    3
    Hej på er!

    Har hört att google ska ändra synsättet och bli hårdare när dom bedömer varifrån inlänkar kommer till en specifik sida......

    Låt oss säga att man säljer sportartiklar, är inte det mest relevanta och trovärdiga ur ett Google perspektiv att inlänkarna kommer tex ifrån föreningssidor eller andra sportrelaterade sidor?

    Antar att om man får inlänkar ifrån en massa sidor som inte har en relevans med sport överhuvudtaget så har det inte den effekten?

    Tacksam för synpunkter

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Hej hej.

    "Har hört att google ska ändra synsättet och bli hårdare när dom bedömer varifrån inlänkar kommer till en specifik sida......"
    Har du någon source på detta? Det hade varit kul att läsa.

    "Låt oss säga att man säljer sportartiklar, är inte det mest relevanta och trovärdiga ur ett Google perspektiv att inlänkarna kommer tex ifrån föreningssidor eller andra sportrelaterade sidor?"
    Jo visst är det så. Men det går ju att utvidga i all oändlighet. Någon som bloggar om sport t.ex. Men visst är det så att en sida som är relevant för din sida borde vara starkare. Dessvärre fungerar inte Google sökmotorn som Google personalen vill att den ska göra, och därför finns det miljontals buggar som folk utnyttjar. I min bransch är relevans av nära nog 0 värde. Alla SERP's i Europa domineras av Ryska och Japanska länkar med 0 relevans, men jag ska försöka förklara det nedan.

    "Antar att om man får inlänkar ifrån en massa sidor som inte har en relevans med sport överhuvudtaget så har det inte den effekten?"
    Det beror nog på branschen, på sökordet, och på motståndet.
    Låt oss göra en simpel analys på hur Google fungerar.
    Låt oss säga att olika sökord har en svårighet mellan 0 - 100.
    0 är "Ring mig om ni vill att jag ska städa er lägenhet i Lomma området" och 100 är "Sex" till exempel.
    Du kan även bygga din optimering för olika sökord från 0 - 100. Nu menar jag inte Magnus verktyg, utan Googles algorithm ger dig en poäng baserat på hur det ser ut.
    Om det är ett svårt sökord kommer många konkurrenter ha hög poäng, och då krävs det mer av dig för att lyckas besegra dom. Det finns olika saker i Googles Algorithm som ger poäng, och det finns saker som ger minus poäng. SEO - spelet går ut på att besegra motståndaren genom att ha mer poäng än dom.

    Så om vi går tillbaks till din sista fråga, visst kan relevans vara något som har betydelse. Men inte mycket i det stora hela. Det är inte så att det motsvarar 50 poäng utav 100. Det kanske kan nå upp till 1 poäng, men det är tveksamt det också.

    Så svaret är -Ja, relevans på dina länkar spelar roll. Men det är inte särskilt ofta som det är den avgörande faktorn om du ska spöa motståndaren eller inte, för i det stora hela så är det bara en liten pusselbit.
    Om vi tittar på ett av mina sökord, jag skulle nog vilja kalla det för ett 98-99 poängs sökord, så blir relevans inte ens en faktor för att det är så oerhört många andra saker som spelar in. Om du tävlar runt 5 eller 10 poängs gränsen så spelar ju varje 1 poängare stor roll. När du tävlar mot 90-poängarna så är det väldigt sällan som 1 sak som görs bra eller dåligt avgör. Så i mitt fall, vi försöker bygga länkar ordentligt, men vi får nästan alltid stryk av spammare. Vi vinner på relevans, men på alla andra viktiga länkvärderingar vinner dom, och dom är smarta nog att inte dra på sig några minuspoäng.

    Hoppas att du hängde med, vet inte riktigt hur flummigt det blev, annars kan du skicka ett PM så kan vi fortsätta där.


    /Niklas

  3. #3
    Darkoos avatar
    Darkoo Darkoo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    3
    Hej Niklas

    Stort tack för svaret. Nej jag har en artikel source, utan snackade med en SEO kille.
    Det var därför jag tänkte att jag måste ha en mer objektiv synpunkt på det.

    Jag hängde med i ditt resonnemang, summa sommarom av dina synpunkter:
    Det är bättre att ha relevans på inlänkarna men det är inte nödvändigt. Övrig SEO optimering spelar in också det förstår jag.

    Det enda jag funderar på är om en länk till min sida som ligger på en blogg om mode är lika stark som en länk på en föreningssida?

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    "Det enda jag funderar på är om en länk till min sida som ligger på en blogg om mode är lika stark som en länk på en föreningssida?"

    Det finns för många saker som spelar in för att man ska kunna säga Ja eller Nej här. Men okej, låt oss säga att allting är lika starkt i övrigt, då är länken på föreningssidan starkare men skillnaden för dig kommer inte vara märkbar från 1 länk.
    Om du däremot börjar fylla upp hela din länkprofil med irrelevanta länkar, då finns det ju en massa andra problem som kan tillkomma.

    /Niklas

  5. #5
    Darkoos avatar
    Darkoo Darkoo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    3
    Tack Niklas !

    // Jimmy

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. ang Googles genomsökningsfel...
    Av Solan i forum Google
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-06, 08:23
  2. Googles cache
    Av floodis i forum Google
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-16, 03:12
  3. Ang googles PR
    Av Totte i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 17:21
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-05, 18:35
  5. Googles?
    Av Elvis i forum Övrigt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-12, 16:27