Resultat 1 till 11 av 11

Hur skapar jag en in länk till en webshop/sajt på Google smidigast?

  1. #1
    M.A.X.s avatar
    M.A.X. M.A.X. är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3
    Hej!
    Har en webshop som jag fått byggd i Os Commerce. Det mesta är klart och jag skall snart ut på Google med den. Det som återstår är det som kanske är det svåraste nämligen inlänkar. Min fråga lyder kort , HUR skapar jag in- länkar till andras webshopar/sajter/bloggar etc på Google? Där man kan få en någerlunda hyfsad placering.?
    Är det som så att man skall använda något specillt program eller är det som så att man skall koda in något rent tekniskt på min webshop eller deras sajter eller?

    Har lagt ner rätt mycket tid på att finna sajter mm som passar min nisch (kontorsmaterial) och det skulle vara fint om man kunde länka sig till dessa personers sajter/shoppar etc (givetvis med deras tillåtelse). Men som sagt HUR gör man??
    Någon som har några goda förslag?

  2. #2
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Fråga dem om de vill länka in till din sajt. Naturligtvis i utbyte mot länk från dig.

    Finns otroligt mycket resurser här på forumet titta runt i kategorierna.

    Det finns också kataloger att lägga upp sig i.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  3. #3
    Marcins avatar
    Marcin Marcin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    384
    Din fråga är egentligen riktigt enorm. Den inkluderar mer eller mindre hela SEO-arbetet. Jag försöker svara lite sammanfattat

    1. Google är inte den enda sökmotorn, men den i särklass största och helt klart den som man bör koncentrera sig på.

    2. Det är Google som bestämmer om du får vara med eller inte. Det bästa sättet är att sidor länkar till dig. Att ha länkar till din sida är ett sätt att låta Google hitta din sida. Beroende på antal länkar, dess kvalité etc är det olika "lockande" för Google att indexera (läsa) din sida.

    3. Inlänkar till andra sidor? Menar du inte till din nya webshop? Det bästa är om du kan få med en länk till din sida i samband med en text som handlar just om din bransch. Ju legitimare / relevantare länken till din sida är i sammanhanget dessto bättre.

    Huruvida du har egna sidor, kan får andra att lägga upp länk är en annan fråga. Jaga länkar kan man göra själv eller lägga ut på en annan. Det är där SEO-konsulter kommer in. Många på detta forum jobbar med just detta. Vi har resurser i form av tillgång till hemsidor där vi kan lägga upp länkar till din sida.

    Man ska dock inte slänga upp så många länkar som möjligt på kortast möjliga tid. Google är smart, den har koll på vad som är trolig länktillväxt och vad som är bara spam. Spam i detta fall är då en överdriven tillväxt av länkar eller länkar som är irrelevanta. Definitionen på "överdriven" kan vara fri att tolka och är också en del av SEO-arbetet. Irrelevans handlar i sin tur hur likt innehållet är din egen sida. En sida om huvudvärkstabletter har litet samband med kontorsmaterial och relavansen är därför mindre. Det värsta du kan göra är att involvera dig med sexrelaterat material då detta har generellt liten trovärdighet.



    Min rekommendation: Du verkar ganska osäker på det här med SEO, jag menar det som en varning, en varning så att du inte råkar göra nåt som kan få din sida att bli ogillad och bannad / spärrad av Google. Man kan självklart lära sig, och det bör du göra för det kommer hjälpa dig i längden! Men om du har en sida som är mer än ett experiment så chansa inte, det kan bli väldigt dyrt i längden.

    Ta hellre kontakt nån här på SEO-forum som kan ta en diskussion med dig om sökmotorer och vad som finns att göra just för din sida.


    Lycka till!
    Senast redigerat av Marcin den 2006-10-24 klockan 13:38.

  4. #4
    M.A.X.s avatar
    M.A.X. M.A.X. är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3
    Ok, hur gör företaget som vill länka till mig och hur skickar jag en länk till dom?
    Jag skall kika runt här lite då jag är helt ny här =)
    Tack
    Mvh
    Max

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Är det ett långsiktigt projekt skulle jag rekommendera dig att arbeta med länkbeten separerade från din webbplats som naturligt får inlänkar. Dessa får sedan länka in din webbutik och för över både länkkraft och riktiga besökare.

    Fördelen är att metoden fungerar även om Google separerar ut webbutiker i en särskild SERP, vilket dock kanske ligger något år eller två i framtiden?

  6. #6
    M.A.X.s avatar
    M.A.X. M.A.X. är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    3
    Hej Hans!
    Hur arbetar man med länkbeten som är separerade från min webbplats?
    Mvh

    Max

  7. #7
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Är det ett långsiktigt projekt skulle jag rekommendera dig att arbeta med länkbeten separerade från din webbplats som naturligt får inlänkar.
    Är inte det bästa att ha dessa länkbeten på samma webbplats? Vilket ger fler inlänkar direkt till domänen.

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av whyld
    Är inte det bästa att ha dessa länkbeten på samma webbplats? Vilket ger fler inlänkar direkt till domänen.
    Vet ej. Men jag tycker det verkar riskabelt att samla det hos en butik och ha alla länkbeten på samma domän:

    (1) Separeras webbutiker från vanliga SERP:ar kan du synas bra i båda sökresultaten direkt (butiks SERP) eller indirekt genom den vanliga SERP:en där länbetet syns.

    (2) Länkbetet behöver inte nödvändigtvis alltid vara fullständigt relevant för ditt ämne. Kanske dumt att riskera förvirring hos Google.

    (3) Länkbetet kan ju ha ett värde oberoende av butiken.

    (4) Länkbetet direkt hos butiken kanske gör det svårare att få inlänkar.

    (5) Du kan vilja använda länkbetet mot flera projekt som kanske förändras över tiden.

    Men vi har aldrig gjort det här. Vi ska göra ett länkbete ganska snart.

  9. #9
    whylds avatar
    whyld whyld är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Åstorp, Skåne
    Inlägg
    277
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Vet ej. Men jag tycker det verkar riskabelt att samla det hos en butik och ha alla länkbeten på samma domän:

    (1) Separeras webbutiker från vanliga SERP:ar kan du synas bra i båda sökresultaten direkt (butiks SERP) eller indirekt genom den vanliga SERP:en där länbetet syns.
    Men kommer Google att sortera ut hela domäner och tvinga in dem antingen bland webbutiker eller bland vanliga sidor?
    Finns ju en hel del informationssidor med integrerade webbshopar, samtidigt som det finns en hel del webbshopar men intergrerade informationssidor.

    Finns det någon information att läsa om denna Googleförändring?

  10. #10
    Hjalmars avatar
    Hjalmar Hjalmar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jonsered, Göteborg
    Inlägg
    559
    En liten tanke.. borde det inte gå att göra satellit-siter med länkbeten som är relativt bra .. och i det fallet de är tidsberoende sedan köra en 301 (en redirect för trådskaparen) när man känner att "tiden är mogen"? I de fallen där nya inlänkar fortsätter att kan det ju räcka med länkar.

    Som länkbeten onsite är ju en blogg klassiskt, blogga om din verksamhet och nya produkter på siten. Sedan kan du även ha reklamdrives med lustiga / underfundiga kampanjer. Gratis utdelning av saker etc etc. Det finns tex 10+ siter av både "tävlingar på nätet"-siter och "gratis saker"-siter. Det innebär att om du kör en tävling eller ger bort något gratis så kommer du att få inlänkar av dessa siter - i många fall inte "äkta" inlänkar men det är likväl länkar och du får gratis/billig trafik.

    Glöm inte heller marknadsföringskanaler som blocket.se - lägg upp en annons som företag för dina produkter + länk till din webbsida. Sedan har du ju de svenska katalogerna, sunet och dmoz är ett måste att skicka in ansökan till.. de andra kan du ju bearbeta om du orkar.
    Tidningar.nu - Beställ tidningar

  11. #11
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av whyld
    Men kommer Google att sortera ut hela domäner och tvinga in dem antingen bland webbutiker eller bland vanliga sidor?
    Finns ju en hel del informationssidor med integrerade webbshopar, samtidigt som det finns en hel del webbshopar men intergrerade informationssidor.

    Finns det någon information att läsa om denna Googleförändring?
    Jag tror inte att de klarar av att göra de närmaste åren men de har ju börjat antyda om det. Troligen börjar de först med en separat butikssökning och kör den tills det fungerar.

    Men diskuterar man länkbeten måste man ju nästan betrakta det några år in i framtiden.

    Grejen är ju också att du som webbutik kanske inte vill stå utanför en separat sökfunktion på Google. Men samlar man länkkraft i webbutiken ligger den ju knappast fast där heller för all framtid. Du kan ju alltid starta en separat blogg eller motsvarande om det behövs och länka in den från butiken. Så det kanske inte har så stor betydlese.

    Men det blir ju väldigt icke flexibelt och statiskt.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-24 klockan 21:38.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Sveriges första SEO-tävling!
    Av Jim Westergren i forum SEO-tävlingar
    Svar: 767
    Senaste inlägg: 2007-10-01, 10:13
  2. Länk till Webbutveckling.org
    Av koFFiii i forum Länkbyten
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-11-30, 20:59
  3. Therapy products - Google hänvisar till Yahoo
    Av Nikke Lindqvist i forum Övrigt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-10-16, 15:19
  4. Google testar navigation till vänster
    Av Nikke Lindqvist i forum Google
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-10-07, 21:11
  5. Länk till bild = inlänk?
    Av whyld i forum Länkbygge
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-09-29, 19:51