Resultat 1 till 9 av 9

Blogg i butiken samt bästa användning av nyckelordsdomän

  1. #1
    seo-elevs avatar
    seo-elev seo-elev är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    10
    Vill börja med att tacka för alla som delat med sig av sina kunskaper här på seo-forum. Har läst och hittat massa godbitar.
    Jag har själv börjat gå igenom min "on-page"-seo som varit i princip obefintlig tidigare och är i full fart med att skriva rejäla produktbeskrivningar, kategoribeskrivningar osv.

    För att dessutom få in lite nyheter på sidan tänker jag lansera en blogg i samband med att jag gör om min butik rejält.
    Det är framförallt på EN produkt jag tampas med mina konkurrenter och nyligen förvärvade jag produkt.se som jag funderar på hur jag skall dra nytta av (butikens namn och domän ligger idag på en annan domän med halva produktnamnet i titeln).
    Detta medför lite frågor som jag verkligen skulle uppskatta om man kunde få lite tips kring:
    (jag pendlar idag mellan plats 10-20 men upplever att konkurrensen inte är hög)

    • Är det bäst ur seo-perspektiv att lägga bloggen på mittforetag.se/blogg eller www.produkt.se och ha detta som en undersida i butiken?
    • Vore det ännu bättre att starta en blogg på mittforetag.se/blogg och utöver det starta en helt separat blogg där jag bloggar generellt kring produkten för att skapa länkkraft mot min butik?
    • För att få nytt content i butiken tänkte jag lägga upp blogginlägg med automatiskt postning med t.ex 2 veckors intervall. Är detta rätt tänkt eller spelar det ingen roll om jag lägger upp bloggen med 40 inlägg direkt?
    • Om man får bloggtorka och det inte finns några direkta nyheter att blogga kring osv. Hur bör man agera då? Riskerar man att tappa sin position för att man varit väldigt aktiv innan men att det inte går att vara lika aktiv längre? Det går ju inte skriva oändligt kring ett ganska nischat sortiment.
    • Är alternativet att göra en nylansering av shoppen (namnet är inte superinarbetat men har ändå spridits en del) och bygga helt från produkt.se istället? Jag hade sådana tankar men samtidigt har jag läst i forumet att betydelsen av domänen blir allt mindre?


    Vore som sagt enormt tacksam för lite vägledning och hoppas alla får en fortsatt fantastisk söndag

  2. #2
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Se mina svar nedan

    Citat Ursprungligen postat av seo-elev Visa inlägg
    Vill börja med att tacka för alla som delat med sig av sina kunskaper här på seo-forum. Har läst och hittat massa godbitar.
    Jag har själv börjat gå igenom min "on-page"-seo som varit i princip obefintlig tidigare och är i full fart med att skriva rejäla produktbeskrivningar, kategoribeskrivningar osv.

    För att dessutom få in lite nyheter på sidan tänker jag lansera en blogg i samband med att jag gör om min butik rejält.
    Det är framförallt på EN produkt jag tampas med mina konkurrenter och nyligen förvärvade jag produkt.se som jag funderar på hur jag skall dra nytta av (butikens namn och domän ligger idag på en annan domän med halva produktnamnet i titeln).
    Detta medför lite frågor som jag verkligen skulle uppskatta om man kunde få lite tips kring:
    (jag pendlar idag mellan plats 10-20 men upplever att konkurrensen inte är hög)

    • Är det bäst ur seo-perspektiv att lägga bloggen på mittforetag.se/blogg eller www.produkt.se och ha detta som en undersida i butiken?
      - Jag tycker det är bäst att lägga bloggen på mittforetag.se/blogg. Se till att hålla den relevant.
    • Vore det ännu bättre att starta en blogg på mittforetag.se/blogg och utöver det starta en helt separat blogg där jag bloggar generellt kring produkten för att skapa länkkraft mot min butik?
      - Ja du kan starta en blogg utöver, länka dock itne varje inlägg till din egenbutik (dvs överdrivet) och var heller inte överdriven med ankartexter.
    • För att få nytt content i butiken tänkte jag lägga upp blogginlägg med automatiskt postning med t.ex 2 veckors intervall. Är detta rätt tänkt eller spelar det ingen roll om jag lägger upp bloggen med 40 inlägg direkt?
      - Det är bättre att tidsinställa inläggen, försök få upp något nytt varje vecka iaf :-)
    • Om man får bloggtorka och det inte finns några direkta nyheter att blogga kring osv. Hur bör man agera då? Riskerar man att tappa sin position för att man varit väldigt aktiv innan men att det inte går att vara lika aktiv längre? Det går ju inte skriva oändligt kring ett ganska nischat sortiment.
      - Försök var kreativ, skriv lite personligt om utvecklingen av företaget, kanske att dagens varor är packade och gör något kul kring det. Det är inte alltid lätt att blogga men mitt tips är att kolla igenom ett par andra e-handlares bloggar hur dem gör. Är man i ett väldigt nischat sortiment så får man helt enkel blogga mindre om där inte finns mer att skriva om. Man ska inte skriva bara för att skriva, utan försök skriva när du har något vettigt att skriva om :P
    • Är alternativet att göra en nylansering av shoppen (namnet är inte superinarbetat men har ändå spridits en del) och bygga helt från produkt.se istället? Jag hade sådana tankar men samtidigt har jag läst i forumet att betydelsen av domänen blir allt mindre?
      - Ur ett SEO perspektiv så försvinner fördelarna med att ha en keyworddomän (förutom att man har lite svårare att drabbas av ett otäckt google djur). Driver du en riktig verksamhet så tycker jag du skall satsa påatt branda dig, skall du branda dig så spelar ju namnet roll att det är bra, kort och lätt att komma ihåg (och lätt att stava)..


    Vore som sagt enormt tacksam för lite vägledning och hoppas alla får en fortsatt fantastisk söndag
    Något röriga svar, men mina spontana tankar/funderingar kring dina frågor.

  3. #3
    seo-elevs avatar
    seo-elev seo-elev är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Johansson Visa inlägg
    Se mina svar nedan



    Något röriga svar, men mina spontana tankar/funderingar kring dina frågor.

    Stort tack för tipsen!
    Ska jag tolka det som att mitt förvärv av produkt.se mao var ganska meningslöst ur seo-perspektiv?
    (om det nu inte råkar vara så att många potentiella kunder knappar in det på random?)

  4. #4
    Rockys avatar
    Rocky Rocky är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    58
    Citat Ursprungligen postat av seo-elev Visa inlägg
    Ska jag tolka det som att mitt förvärv av produkt.se mao var ganska meningslöst ur seo-perspektiv?
    Absolut inte värdelöst. Se bara till att göra något bra av den.

  5. #5
    seo-elevs avatar
    seo-elev seo-elev är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Rocky Visa inlägg
    Absolut inte värdelöst. Se bara till att göra något bra av den.
    Tack Rocky, håller du med Fredrik om att en "neutral" blogg med lite länkar till min butik är det bästa alternativet?

  6. #6
    Rockys avatar
    Rocky Rocky är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Inlägg
    58
    Det kan nog fungera bra. Men det finns väl inte heller något som hindrar att man har en separat blogg och butik på båda domänerna?

  7. #7
    seo-elevs avatar
    seo-elev seo-elev är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Rocky Visa inlägg
    Det kan nog fungera bra. Men det finns väl inte heller något som hindrar att man har en separat blogg och butik på båda domänerna?
    Jag vet inte riktigt om jag hängde med nu...
    Menar du att jag lägger en redirect bara från produkt.se till minbutik.se?
    Eller menade du att jag sätter upp en helt ny separat butik på produkt.se?

  8. #8
    Fredrik Johanssons avatar
    Fredrik Johansson Fredrik Johansson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    maj 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    375
    Tycker du ska fokusera på en butik och lära dig det ordentligt. ! Skapa en allmän blogg på domänen, kanske reviews av olika produkter? Länka till andra hemsidor också så blir det transparent och bra ;-)

  9. #9
    seo-elevs avatar
    seo-elev seo-elev är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    10
    Tack så mycket Fredrik och Rocky!
    Finns det fler förslag på taktik/strategi från andra som läser detta tas det tacksamt emot.
    Inte för att jag på något sätt ifrågasätter era förslag, utan bara för att få lite fler perspektiv :-)

    Instämmer du som läser detta i något av tidigare nämnda förslag får ni gärna skriva det med :-)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-06, 10:03
  2. Hur skall jag döpa artiklarna i e-butiken?!
    Av lukasbrisman i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-29, 23:18
  3. Användning av b
    Av Kocken i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-22, 16:39
  4. Användning av "title"
    Av Marcin i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-31, 23:20
  5. Statistik - Användning av sökmotorer
    Av whyld i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-10-20, 18:48