Resultat 1 till 23 av 23

Nyckelordsdomän

  1. #1
    siimon2k7s avatar
    siimon2k7 siimon2k7 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    5
    Hej!
    Jag funderar lite på att använda nyckelordsdomän med .org om detta gillas av google eller om det absolut inte har någon betydelse ur SEO perspektiv? (Jag kommer rikta mig till användare i Sverige).

    Och om någon vänlig skäl skulle vilja "betygssätta" topdomänerna 1-10 där 1 är mindre bra och 10 är mycket bra ur SEO perspektiv. Topdomänerna jag undrar om är .org .se .com .net .nu



    Med vänliga hälsningar,
    Simon

  2. #2
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    #1 .se
    #2. .nu
    #3. .com
    #4 resten :-)

  3. #3
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Min erfarenhet:

    #1 .se .com
    #2 .nu
    #3 .eu
    #4 resten
    Leads

    Köper/byter sajter/länkar inom spel, finans och resor. PM!

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Fokusera på dina besökare.

    .se är det normala.
    .com är internationellt.
    .nu och .org är mindre populära.

    SEO skillnaden finns, förstås. Men den är så liten att det inte spelar någon större roll. Det är också därför du antagligen kommer få minst 9 olika svar om du frågar 10 experter att lista de 5 bästa toppdomänerna i Sverige ur SEO synpunkt.
    Du kan ranka 1:a på hur svåra sökord som helst i Sverige med en .whatever domän så du bör istället fokusera på vad som ser bäst ut för besökarna. Om du ska köra ett brand som heter Orgorg så lär det gå alldeles utmärkt att ha domänen orgorg.org för att det "ser bra ut" och är lätt att branda / folk minns det.

    Om det är ett helt fantastiskt domännamn som råkar vara ledigt med .org så kör på det. Om inte så hade jag hellre kört en Partial Match med en .se för att folk har mer förtroende för en .se domän.

  5. #5
    siimon2k7s avatar
    siimon2k7 siimon2k7 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    5
    Okej jag förstår!
    Ja jag hittade ett fantastiskt domännamn, så jag tog det.

    Tack för svaret!

  6. #6
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Om man säljer exempelvis kylskåp och man ser att kylskåp.eu finns tillgängligt. Är det värt att köpa denna domän med förhoppning att rankas högt pga att själva sökordet utgör domännamnet?
    Senast redigerat av Olof86 den 2013-02-01 klockan 22:21.

  7. #7
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Just .eu vet jag är ovanligt att använda sig av och har aldrig slagit igenom som toppdomän. Vet inte vad du känner, men jag själv blir inte särskilt lockad av att gå in på adressen kylskåp.eu

    Som sagts redan i tråden, satsa på .se i första hand, därefter .nu sen .com osv..

    Skulle personligen inte lägga pengar på att köpa en .eu domän iallafall, då hade jag hellre satt mig ner och skrivit ner en massa olika ord som gör att man kan relatera till nyckelordet istället. Att ha det exakta namnet på domänen är bara en utav alla faktorer som spelar någon roll och är väl dessutom enligt vad jag förstått också något som är på väg att bli mindre betydelsefullt.

  8. #8
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    De övriga domänen är dock upptagna. Följande domän finns tillgänliga: .dk, .eu .net .org. Det känns som att alla säger olika, en del säger att det definitivt är värt att köra på medan andra som dig själv inte tycker det är något speciellt. Värt att nämna är att själva ordet är det mest eftersökta ordet inom min bransch.

  9. #9
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Hur ser det ut bland de som äger sidorna som har domänen .se .nu och .com då? Används alla domäner? rankar dem?

    Finns där fler attraktiva ord inom din bransch? Kan du skapa ett varumärke istället och utöka dina sökord?

    Det kan ju vara värt att titta lite bredare på det, antar att du vill göra pengar på det här..

  10. #10
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Jag har ju en nystartad webbutik som sagt och själva tanken är ju att locka kunder till butiken på just detta nyckelord som är det mest använda inom branschen. Så därför tänkte jag ev starta en blogg eller redirecta trafik till shoppen via det nya domännamnet om det blir så att man kan hamna på topp 10 pga att sökordet utgör själva adressen. Det finns bara en annan butik och dom heter precis samma sak som själva ordet men slutar på nu, .com/.se är upptagna men används ej av någon.

  11. #11
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Hade nog hellre satsat på att butiken skulle ranka för det sökordet isåfall och istället startat en blogg på webbutiken där du skriver om relaterade saker inom din bransch och lite då och då om olika produkter.

    Detta är bara vad jag känner spontant skulle ge bäst avkastning i slutändan både i tid och pengar. Däremot är jag ingen expert inom SEO, men det är ju trots allt avsluten du vill komma åt och att locka kunder till butiken. Då är det ju väldigt bra ifall man kommer in direkt till butiken om man söker på det nyckelordet.

  12. #12
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Tack lalamums, du har en poäng där. Problemet är väl hur jag ska öka rankingen för sökordet, onsite seo känns ganska bra som det är. Jag har lagt in nyckel ord i mina kategoribeskrivningar, har en nyhetssida där jag uppdaterar vad som sker runt webbshoppen m.m. Men kan dock inte säga att det är en blogg i det avseendet, kanske värt att göra ett par förändringar och börja blogga

  13. #13
    lalamumss avatar
    lalamums lalamums är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    130
    Du kan ju alltid göra en satellitsajt och isåfall köpa en nyckelordsdomän, men det är ju som sagt lite jobb att få igång en helt ny sida. I första hand hade jag nog satsat på webbutiken och fördjupat mig i hur man rankar bra på olika sökord med en webbutik, finns flera guider som kan hjälpa en på traven.

    Skulle tippa på att du får börja jobba med att få länkar till din hemsida bra och relevanta länkar såklart.

    Sen att börja blogga tycker jag absolut du ska göra, olika guider och tips inom ämnet är säkert något som är intressant för dina kunder
    Lycka till!

  14. #14
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Nyckelordsdomäner är bra för du kan länka rätt hårt mot nyckelordet (dvs domänen) utan att det ses som keyword-spam och därmed inte vara orolig för en onaturlig länkprofil. Om nyckelordet dessutom är "köpstarkt" dvs de som söker på det ligger långt fram i sin köpprocess så är det guld. Bara kör!

    Citat Ursprungligen postat av Olof86 Visa inlägg
    Om man säljer exempelvis kylskåp och man ser att kylskåp.eu finns tillgängligt. Är det värt att köpa denna domän med förhoppning att rankas högt pga att själva sökordet utgör domännamnet?
    Leads

    Köper/byter sajter/länkar inom spel, finans och resor. PM!

  15. #15
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av Beckzar Visa inlägg
    Nyckelordsdomäner är bra för du kan länka rätt hårt mot nyckelordet (dvs domänen) utan att det ses som keyword-spam och därmed inte vara orolig för en onaturlig länkprofil. Om nyckelordet dessutom är "köpstarkt" dvs de som söker på det ligger långt fram i sin köpprocess så är det guld. Bara kör!
    Trots att det är .eu vi talar om?

  16. #16
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Det vill jag påstå. .eu är helt ok för svenska serpen, har några egna .eu produkter som rankar bra och som är nyckelordsdomäner.

    Citat Ursprungligen postat av Olof86 Visa inlägg
    Trots att det är .eu vi talar om?
    Leads

    Köper/byter sajter/länkar inom spel, finans och resor. PM!

  17. #17
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av Beckzar Visa inlägg
    Det vill jag påstå. .eu är helt ok för svenska serpen, har några egna .eu produkter som rankar bra och som är nyckelordsdomäner.
    Vad är bäst, .net .org eller .eu och då syftar jag endast på googlerank?

  18. #18
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Ur rankingsynpunkt spelar det troligen ingen roll. Huvudsaken är att man kan länka mot nyckelordet utan keyword-spam t.ex.
    hade jag balanserat länkprofilen på ca 20% [keyword] och 30% [keyword.eu].

    Man får ställa sig frågan vilket som känns mest seriöst om man ser till branding när det gäller val av TLD.
    Personligen så hade jag som "googlare" och svensk känt större förtroende för .eu.

    Känn efter själv:

    kylskåp.eu
    kylskåp.net
    kylskåp.org

    Fast jag har egentligen ingen aning om hur "vanliga googlare" ser på resultaten i serpen...

    Citat Ursprungligen postat av Olof86 Visa inlägg
    Vad är bäst, .net .org eller .eu och då syftar jag endast på googlerank?
    Leads

    Köper/byter sajter/länkar inom spel, finans och resor. PM!

  19. #19
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Beckzar, såg att det redan fanns ett svar i tråden om detta. Mmh men jag måste hålla med dig, .eu känns bättre helt klart.
    Vad tror du ifall jag skapar en blogg och kör på engelska istället och därefter länkar till webbutiken? Finns det någon nackdel eller bryr sig google inte om ifall engelskspråkig sida länkas till svensk? Ämnet skulle självklart vara detsamma..

    Tanken med detta är att nå en betydligt större antal användare och därigenom nå högre PR. Alltså fokus är på PR istället för konvertingar.

  20. #20
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Det beror på. Om du t.ex. ska starta en ny webbutik så det ju otroligt mycket arbete att branda och driva trafik till den. Jag känner en som hade en väldigt nischad butik, med sökord i domännamnet och som drog in rätt bra trafik. Därefter bytte man till mer generellt domännamn (301) för att branda och kunna bredda sortimentet vilket gjorde att man tappade ranking och mycket av den nischade trafiken.

    Så om du är i uppstart och vill komma igång och tjäna pengar, och har en nyckelordsdomän för ett köpstarkt sökord, kör på butiken på nyckelordsdomänen.

    Att länka från engelska sidor funkar i begränsad skala. Det känns mer naturligt för svenska sidor att länka till engelska.
    Varför vill du blogga på engelska? PR kommer ju inte från antal besökare, utan från antal kvalitetslänkar till din sida.

    Du bör alltid ha fokus på konverteringar före allt annat om ditt slutmål är att tjäna pengar. Sälj saker som folk vill ha, driv rätt trafik till sidan, och se till att sidan konverterar bra.

    Att flasha med en sida som har hög PR gör ingen rik om inte syftet är att sälja länkar.


    Citat Ursprungligen postat av Olof86 Visa inlägg
    Beckzar, såg att det redan fanns ett svar i tråden om detta. Mmh men jag måste hålla med dig, .eu känns bättre helt klart.
    Vad tror du ifall jag skapar en blogg och kör på engelska istället och därefter länkar till webbutiken? Finns det någon nackdel eller bryr sig google inte om ifall engelskspråkig sida länkas till svensk? Ämnet skulle självklart vara detsamma..

    Tanken med detta är att nå en betydligt större antal användare och därigenom nå högre PR. Alltså fokus är på PR istället för konvertingar.
    Leads

    Köper/byter sajter/länkar inom spel, finans och resor. PM!

  21. #21
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av Beckzar Visa inlägg
    Det beror på. Om du t.ex. ska starta en ny webbutik så det ju otroligt mycket arbete att branda och driva trafik till den. Jag känner en som hade en väldigt nischad butik, med sökord i domännamnet och som drog in rätt bra trafik. Därefter bytte man till mer generellt domännamn (301) för att branda och kunna bredda sortimentet vilket gjorde att man tappade ranking och mycket av den nischade trafiken.

    Så om du är i uppstart och vill komma igång och tjäna pengar, och har en nyckelordsdomän för ett köpstarkt sökord, kör på butiken på nyckelordsdomänen.

    Att länka från engelska sidor funkar i begränsad skala. Det känns mer naturligt för svenska sidor att länka till engelska.
    Varför vill du blogga på engelska? PR kommer ju inte från antal besökare, utan från antal kvalitetslänkar till din sida.

    Du bör alltid ha fokus på konverteringar före allt annat om ditt slutmål är att tjäna pengar. Sälj saker som folk vill ha, driv rätt trafik till sidan, och se till att sidan konverterar bra.

    Att flasha med en sida som har hög PR gör ingen rik om inte syftet är att sälja länkar.
    Tanken med att det är lättare att få högre PR är att man har större chans att nå ut till tidningar, bloggar m.m som skriver om dessa produkter internationellt. I sverige är utbudet begränsat och det finns knappt någon blogg alls. Du har ju rätt i det du skriver, men anledningen till att jag inte vill byta domännamn är för att butikens ursprungliga namn inger förtroende och jag håller just nu att bygga upp ett varumärkte kring denna. Tack för feedbacken!

  22. #22
    Martin_Gs avatar
    Martin_G Martin_G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Det finns en hake med nyckelordsdomännamn på e-butiker. Kommer du inte överst kan inte kunderna hitta din butik! Döp butiken till något unikt som du garanterat kommer överst på när kunderna skall googla på ditt namn.

    Heter din butik dammsugare.se och dina kunder som känner till din butik söker på dammsugare. Ligger du överst hittar kunderna till dig. Ligger du längre ned i listan kommer kunderna klicka in på dina konkurrenter när de söker efter din butik. Det är alltså en enorm risk med att ha sökord=domännamn.

  23. #23
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    Rätt, men då måste du branda dig vilket tar tid och/eller är kostsamt.

    Citat Ursprungligen postat av Martin_G Visa inlägg
    Det finns en hake med nyckelordsdomännamn på e-butiker. Kommer du inte överst kan inte kunderna hitta din butik! Döp butiken till något unikt som du garanterat kommer överst på när kunderna skall googla på ditt namn.

    Heter din butik dammsugare.se och dina kunder som känner till din butik söker på dammsugare. Ligger du överst hittar kunderna till dig. Ligger du längre ned i listan kommer kunderna klicka in på dina konkurrenter när de söker efter din butik. Det är alltså en enorm risk med att ha sökord=domännamn.
    Leads

    Köper/byter sajter/länkar inom spel, finans och resor. PM!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Blogg i butiken samt bästa användning av nyckelordsdomän
    Av seo-elev i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-01-28, 14:09
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-06, 10:03