Resultat 1 till 9 av 9

Minskad försäljning

  1. #1
    Hultins avatar
    Hultin Hultin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    15
    Hej

    Jag är den som är ansvarig för sen sida som specialliserar sig att sälja tillbehör och reservdelar mm till mobil telefoner. Det vill säga, inte den tuffaste av marknader men det är ändå tufft då vissa av våra keywords, tyvärr, stämmer in på stora sidor som tele2.se och liknande.

    Precis innan jul, och därför strax efter vi byt meny. Vi såg denna positiva förändring och antog att den skulle falla runt jul&nyår, vilket självklart hände. So far, inget konstigt. Problemet är att vi aldrig återhämtade oss från fallet från 1000 besökare om dagen till ca 650-700. Då vi kan bevisa ett direkt samband mellan besökare och köp (och därmed intäkt) så är det uppenbart att vi sakta men säkert blöder pengar, eller snarare vår kassa minskar oundvikligen.

    Det jag nu söker är Feedback på vår sida från en användares synvinkel, och även en från "google bot" synpunkt om det är något spontant. Jag är väl medveten om att menyn på vänsterspalten är katastrof för google, problemet är att detta är ett pågende projekt att flytta bort den, något som tyvärr kommer ta en vecka eller två ytterligare.

    Sidan ifråga är moderat - Om det inte är tillåtet att länka, så hoppas jag en moderator kan ta bort länken och bya ut mot en PM länk till min profil.

    Tack så mycket på förhand,
    Johan Hultin
    Webb-Ansvarig Skalshop.se
    Senast redigerat av Tobias Nyholm den 2013-02-07 klockan 00:38. Anledning: Regel 1

  2. #2
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Jag förstår inte vad du menar i andra stycket. Det får du gärna beskriva bättre, för det är helt oläsligt för tillfället.

    "Precis innan jul, och därför strax efter vi byt meny. Vi såg denna positiva förändring och antog att den skulle falla runt jul&nyår, vilket självklart hände. So far, inget konstigt. Problemet är att vi aldrig återhämtade oss från fallet från 1000 besökare om dagen till ca 650-700. "

    Det där är rena grekiskan

    Jag kan komma med feedback ur ett användarperspektiv, men att ni har tappat besökare är ju förstås den största anledningen till att ni blöder. Analysera vilka besökare som har försvunnit i förstaläget, och fundera på varför.

  3. #3
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Jag förstår inte heller riktigt vad du menar. Jag skulle dock vara försiktig med att tolka besöksstatistik kring jul, och försöka sätta det i samband med ändring av layout. Internethandel är väldigt säsongsberoende. Inte alls säkert att förändringar i statistiken har med omprogrammering/layout att göra...

  4. #4
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Just efter jul är också en känslig period då vi inte har så mycket pengar i plånboken rent generellt. Vissa branscher går hur bra som helst, medan andra går dåligt. Hur ser statistiken ut för er samma period förra året?

  5. #5
    Beckzars avatar
    Beckzar Beckzar är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    96
    För det första måste ni se över CMS:et som inte genererar unika titlar för varje sida. Ni kör med indextiteln överallt.
    Leads

    Köper/byter sajter/länkar inom spel, finans och resor. PM!

  6. #6
    Hultins avatar
    Hultin Hultin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Jag förstår inte vad du menar i andra stycket. Det får du gärna beskriva bättre, för det är helt oläsligt för tillfället.

    "Precis innan jul, och därför strax efter vi byt meny. Vi såg denna positiva förändring och antog att den skulle falla runt jul&nyår, vilket självklart hände. So far, inget konstigt. Problemet är att vi aldrig återhämtade oss från fallet från 1000 besökare om dagen till ca 650-700. "

    Det där är rena grekiskan

    Jag kan komma med feedback ur ett användarperspektiv, men att ni har tappat besökare är ju förstås den största anledningen till att ni blöder. Analysera vilka besökare som har försvunnit i förstaläget, och fundera på varför.
    Tack för din feedback. För att uttrycka mig bättre, steg vi markant före under och efter jul, exkuderat julafton. Mitt i januari föll vi markant i antal besök, detta trots så gott onsite arbete som min tid och kunskap räckt till. Vi bytte vår meny i slutet på nov, det.är redan då denna positiva trend började

    Det jag menar med meny är den stora svårt "huvudneby".

    Skrivit från telefonen så kan se lite knepigt ut, sorry!

  7. #7
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Beckzar Visa inlägg
    För det första måste ni se över CMS:et som inte genererar unika titlar för varje sida. Ni kör med indextiteln överallt.
    Beckzar har absolut rätt i detta och här MÅSTE ni ändra till unik text per sida. Det kommer att vara en prio 1 för er. Vet inte hur många ehandlare som glömmer bort detta. Men Super viktigt är det.
    När det gäller december månader är det olika för olika branscher. De branscher som har hög trafik är ex LED, belysnings branscher. Däremot hudvårds branscher har kass trafik i den månaden generellt. Likaså fönster branscher har kass trafik i december.
    När det gäller hemelektronik branscher så är konkurrensen stenhård hela tiden. Med de stora drakarna borta och Media M nya shop + Eligantens massiva ångvältante så är det ännu svårare sk när t.o.m generalagneturer som säljer hemelektronik har börjat öppna upp egna försäljnings kanaler via andra företag på fysiska butiker i storstäder och på nätet.

    Lite praktisk info.
    Då börjar vi med CSS.
    Sluta upp och lägg hela css koden på varje sida. Länka i så stor utsträckning som möjligt.

    Varför har era länkar på produktnivå en siffra på slutet?
    Sluta upp med det. Använd ord och meningar även där om det går rent tekniskt.
    Bokstavera det som går att bokstavera om du förstår vad jag menar.

    Använd en h1 istället för 3 st per sida.

    Lägg Objektbeskrivning innanför <p> taggen. Det hjälper även google translator att strukturera översättningen när det är dax.

    Har du flera undersidor inom samma produktgrupp använd alltid "breadcrumbs".

    En länk till Sitemap är aldrig fel :-) längst ner.

    Det är bara några saker som jag tog upp till förbättring. Vet att det var lite utanför själva frågan. Men kunde inte låta bli. :-)

  8. #8
    Hultins avatar
    Hultin Hultin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2012
    Inlägg
    15
    Hej för att svara på feedbacken angående unika sid <title>, så kan jag meddela att detta är "in the workshop", dock vill vi försäkra oss om att vår kod som ska automatiskt generera sidtitlar fungerar perfekt, så förhoppningsvis lanserar vi innan veckans slut.

    Denna siffra du talar om är sub-categori-id, det vill säga som visar om man är i en huvudkategori eller inte, jag vet att detta är otroligt korkat byggt men jag vet helt och fullt inte om jag vågar lägga tiden på att strukturera om alla länkar, då även äldre länkar då skulle behöva en 403 redirect om jag förstått det hela korrekt.


    Länken till Sitemap, är det verkligen viktigt då google redan läser vår sitemap då vi angivit en länk i webmastertools.

    Det du nämner med CSS, åter en gång kommer vi till något som jag jobbar med. Men en ensam man på denna sida med andra uppgifter, det tar tyvärr tid men jag är glad att du påpekade detta, nu har jag nog med kött på benen för att en dag bara sätta mig ner och reda ut CSS röran.
    Senast redigerat av Hultin den 2013-02-05 klockan 11:08.

  9. #9
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Det är lugnt @hultin ... man måste börja nånstans. Men title är den viktigaste delen just i detta case.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-11-30, 18:26
  2. Seo.is till försäljning
    Av Jacob i forum Köp, sälj eller byt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 14:41
  3. Tappar placering vid försäljning?
    Av Alfons74 i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-19, 20:57