Resultat 1 till 12 av 12

Hur fungerar rykte och kraft?

  1. #1
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Detta är en rolig liten funktion och jag tänkte förklara här hur det fungerar så vi kan ha detta som en referenspunkt för folk som undrar.

    Bra eller dåliga inlägg på SEO-forum.se belönas eller "straffas" genom att användare klickar på denna symbolen: som finns placerad uppe till höger i varje inlägg.

    Där kan man även skriva en kommentar, men en kommentar krävs inte. Man kan inte se från vem man har fått poäng av om man inte skriver det i kommentfältet.

    I sin kontrollpanel kan man se de senaste 10 ryktepoäng som man har fått.

    = Pluspoäng
    = Gav inga poäng
    = Negativa poäng

    Alla börjar med 5 poäng och en vid sitt namn. För varje 25 poäng får man en extra . När man når 125 tar det istället 50 poäng och man får då en istället. Har man 0-4 poäng har men en och under 0 har men en .

    Man måste ha minst 1 inlägg och 4 eller mer i rykte för att ge rykte som ger poäng till andra och man får inte ge fler än 7 per dag. Du måste även ge rykte till 5 andra medlemmar innan du kan ge till samma person igen.

    Kraft

    Kraft är hur mycket poäng som du ger i plus när du ger rykte till andra (eller hälvten av din kraft avrundat neråt när man ger negativt rykte). Det är tänkt att de som har varit mycket på forumet ska ha en större påverkan.

    För varje 30 poäng i rykte som du har får du en extra kraftpoäng.

    Du kan max ha 8 poäng i kraft.

    Detta låter kanske komplicerat men det var ännu mer komplicerat innan jag ändrade alla default-inställningar. Antal dagar man har varit registrerad och antal inlägg man skrivit var tidigare en del av rykte och kraft men det har jag tagit bort. Det krävdes även redigering av PHP-filer för att få det som jag ville vilket jag gjorde när forumet var nytt i mars. Det var svårt att få funktionen att passa ett litet och nytt forum men nu är jag nöjd med inställningarna.

    Belöningar:
    • De 5 användare som har mest rykte (förutom mig) får en länk till sin sida på startsidan av forumet, nere.
    • Har man över 25 i rykte får man ha två signaturlänkar.
    • Medlemslistan är sorterad efter ryktepoäng.
    Man får 3 ryktepoäng för varje person man värvar till forumet (ej längre).

    Så nu vet ni.
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2008-10-21 klockan 01:09.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  2. #2
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag såg en diskussion kring negativt rykte men jag begriper inte hur man ger det. Har flera gånger velat ge negativt rykte när en viss person har mobbat nya medlemmar men inte begripit hur.

    Om det har med symbolen att göra är jag också rädd för att jag kan ha givit negativt rykte när jag velat ha givit positivit rykte. För att vara tydlig har jag alltid klickat på vågskålen för att ge positivit rykte. Är den tudelad på något sätt och det givit negativt rykte så är det ett misstag.

  3. #3
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Jag såg en diskussion kring negativt rykte men jag begriper inte hur man ger det. Har flera gånger velat ge negativt rykte när en viss person har mobbat nya medlemmar men inte begripit hur.

    Om det har med symbolen att göra är jag också rädd för att jag kan ha givit negativt rykte när jag velat ha givit positivit rykte. För att vara tydlig har jag alltid klickat på vågskålen för att ge positivit rykte. Är den tudelad på något sätt och det givit negativt rykte så är det ett misstag.
    När du klickar på vägskålen kommer du till en sida:
    "Vad tyckte du om [användarnamn]'s inlägg?"
    1 - Bra och användbar info för forumet eller bra hjälp till en fråga.
    2 - Inlägget bryter någon regel eller SEO informationen stämmer inte.

    Bara välja en av två radio-knapp (radiobutton), den övre plus rykte, den nedre minus rykte.

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Utmärkt!

    + på rykte var default och du fick lite där som tack när jag testade Ingen som har fått negativt rykte av misstag. Bra.

    Men får jag ge negativt rykte fritt eller måste det vara regelbrott?

  5. #5
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Du ger ju ryktena utefter vad du själv tycker.
    Jag antar att du vill ge negativ rykte till någon du anser göra något negativt eller beter sig negativt. Så i praktiken behöver det ju inte vara regelbrott. Det är ju lite löjligt om man ska gå efter reglerna t.ex.
    Om jag av skriver ett inlägg om ett företag som verkar dåligt. så bröt jag mot en regel men i själva verket uppskattade folk mitt inlägg. ska man då få negativ rykte eller positivt

    För mig är det enkelt.
    Anser jag någon värd rykte får den det. Lika dant tvärtom.

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ja precis så tycker jag. Reagerade närmaste på formuleringen på negativt rykte.

    Egentligen är det bara en person jag har önskat ge negativt rykte till därför att han är så djävulskt otrevlig mot nya medlemmar och typiskt struntar att läsa vad folk skriver. Men det har ju varit så enormt genomgående för honom sedan jag varit medlem i forumet.

    I övrigt tror jag intellektuellt mer på att ge positivt rykte och förlåta.

  7. #7
    John Ivarssons avatar
    John Ivarsson John Ivarsson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    147
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    I övrigt tror jag intellektuellt mer på att ge positivt rykte och förlåta.
    Här har vi vår gud hans99

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Efter att ha bläddrat igenom tio sidor men sammantningar av hans inlägg (varav ingen av vad jag såg bidrog med något vettigt) får jag ge upp på att hitta hans fyra otrevliga inlägg som ligger längre bakåt. Får vara mer observant i framtiden istället.

    Eviligt liv kan jag förövrigt inte erbjuda. Och med mindre än en ett väldigt trovärdigt bevis på det ska man nog akta sig att bli troende på något.

  9. #9
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Jag flyttade inlägg hit från en tråd om något annat.

    Ska jag ändra formuleringarna nedan tycker ni?:
    Bra och användbar info för forumet eller bra hjälp till en fråga.

    Inlägget bryter någon regel eller SEO informationen stämmer inte.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

  10. #10
    Elviss avatar
    Elvis Elvis är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    231
    Jag är helt enig med Hans99 angående synsättet. När det gäller negativt rykte är det ju lite svårare. Om någon råkar göra ett mindre regelbrott av misstag och alla ger negativt rykte pga detta så kan det ju bli riktigt taskigt. Jag brukar därför inte göra det, utan räknar med att "gammelrävarna" eller moderatorerna gör det isåfall.

    Dock finns det ju här, liksom i alla aldra forum, medlemmar som tittar in tillfälligt och ställer en fråga som det redan finns svar på i flera trådar. Sen besöker de inte forumet på flera månader, förrän de behöver svar på en fråga till. Dvs de bara tar, men ger inget - försöker inte ens ge något.

    Det är ju inget regelbrott, men jag blir alltid lite hmmm...trött...på dem. Nu kommer jag inte ge något negativt rykte till dem, men ibland känner jag att det nästan borde sjunka automatiskt... Nu är det ju bara detta forum som har den ryktesfunktionen vad jag vet, och här är det inte lika illa som på många andra ställen.

  11. #11
    MattiasNs avatar
    MattiasN MattiasN är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    680
    Citat Ursprungligen postat av Elvis
    Jag är helt enig med Hans99 angående synsättet. När det gäller negativt rykte är det ju lite svårare. Om någon råkar göra ett mindre regelbrott av misstag och alla ger negativt rykte pga detta så kan det ju bli riktigt taskigt. Jag brukar därför inte göra det, utan räknar med att "gammelrävarna" eller moderatorerna gör det isåfall.
    Skulle man inte kunna ha något likande det IDG har. Att det visas att ett inlägg är rapporterat/lagt negativt rykte på.
    Hogia [Jobb] :: Morlanda Scoutkår [Fritid]

  12. #12
    Jim Westergrens avatar
    Jim Westergren Jim Westergren är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2 728
    Har ändrat en inställning så att man numera max kan ha 8 i kraft. Detta eftersom det blev för obalanserat.

    Ändrade även formuleringen när man ger rykte.
    Bor nu i Marbella, Spanien
    Kolla in mitt SEO verktyg Domainstats

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Fungerar Wordpress på Loopia?
    Av Marcin i forum Övrigt
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-08-17, 00:23
  2. Föreslå webbplats på DMOZ fungerar igen
    Av wintzell i forum Kataloger
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-30, 01:28
  3. Rykte mot länkar
    Av hans99 i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-11-02, 21:59
  4. Skall man ge Rykte för köp av länkar osv
    Av the-million-dollar-man i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-10-12, 21:38
  5. Länkarnas kraft
    Av Bernt Johansson i forum Google
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-08-19, 17:19