Resultat 1 till 2 av 2

Strunta i keywords och satsa järnet på long tail istället?

  1. #1
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Har läst några bloggar där personer satt upp en affiliatesida för ett visst sökord och optimerat den. Efter några månader rankar de stadigt i toppen på första sidan på google. I det här läget står deras primära och relaterade keywords för någonstans mellan 50-90% av trafiken som drivs till sidan. Därefter fortsätter de att fylla på med content, via en blogg på sidan, eller helt enkelt genom att lägga till fler sidor som är relaterade till deras nisch. Vad som händer sedan är att deras trafik ökar och ökar, men att den procentuella betydelsen av deras keywords minskar drastiskt. Efter ett år eller två står deras primära keyword bara för några procent av trafiken, resten kommer från long tail.

    Varför läggs det då så mycket fokus på keywords? Är det inte bättre att satsa på mycket (bra och relevant) material istället?

    Jag har ett par sidor som har "planat ut" och inte tycks komma högre. Vad sägs om strategin att lägga de hundralappar de drar in varje månad på att låta någon skriva artiklar och fylla på med (mycket) content? Det skulle exempelvis fungera bra att anlita en resebloggare eller liknande på en av sajterna. Investera allt en tid och plocka ut mer längre fram så att säga?

    Har ni upplevt att mer content dessvärre har lett till mindre trafik i något sammanhang? (Förutsatt att det är relevant och bra content, att sidan är välstrukturerad etc...)

    Det är ju relativt straight-forward att välja keywords. Men hade det inte varit bättre att välja ett visst ämne som folk vill läsa om, och som det i nuläget inte finns speciellt många bra sajter om så att säga? Om vi antar att jag exempelvis vet att det är stor efterfrågan på info om Yoga, och att det inte finns särskilt många bra sådana sidor. Då spelar det väl inte så stor roll om jag utgår från "medicinsk yoga", "yoga för väbefinnande", "yoga och hälsa" etc som keyword, så länge jag fyller sidan med mycket relevant och bra material?
    Senast redigerat av torkel den 2013-02-05 klockan 17:37.

  2. #2
    introstands avatar
    introstand introstand är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    31
    Jo självklart ska man satsa på mycket och framför allt bra material till sina sidor men tanken är väl att du ska använda dig av keywords till allt material du skriver. Om du skaffar en sida inriktad mot ett specifikt keyword som du till slut rankar bra på och sedan fyller på med mer material via en blogg eller fler sidor relaterade till nischen kan du ju fortfarande göra keyword research till det materialet. På så sätt kan man se till att få ut så mycket som möjligt av sin long tail..

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Satsa på startsidan eller undersida
    Av Skillrookie i forum Optimering
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-02-26, 15:24
  2. a a o eller aa ae oe istället för Åäö?
    Av Obbe i forum Optimering
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2009-01-15, 17:13
  3. Flera domännamn istället för undersidor
    Av oskarg i forum Domänen
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 19:07
  4. Satsa allt på startsidan vid länkbyten?
    Av dakire i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-02-05, 06:45
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-03, 23:09