Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 31 till 41 av 41

Kommer ingenstans med Adwords

  1. #31
    Robiins avatar
    Robiin Robiin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    52
    Olof86, tycker nog man kan jobba effektiv även med bra mycket mindre summor än de som Niklas Aronsson nämner. Det beror ju dock mycket på inom vilken bransch du är, hur mycket sökningar som görs och hur konkurrensen ser ut. Håller dock med Niklas om att du aldrig kommer få någon speciellt märkbar effekt från Adwords med de summor som du arbetar med i dagsläget. Du bör nog i alla fall ha en budget på minst 10 000 kr/mån.

  2. #32
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Håller med, kan dock se i Prestashop vartifrån köparna har kommit (gäller endast en del av köpen). Hittills har det mest varit forum, dvs min slutsats är baserad på den information vilket kan vara något missvisande. Men instämmer med vad du säger, ska köra igång nya kampanjer nu när jag har bamsekoll på siffrorna!

  3. #33
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Japp, tack Urban!

  4. #34
    AndersIvars avatar
    AndersIvar AndersIvar är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    207
    Glöm inte bort att se över konverteringen på butiken i sin helhet Olof86. Är butiken inte rätt optimerad för att konvertera så kan det vara så illa att du kastar alla pengar i sjön oavsett vilka kanaler du använder och om du har en miljon besökare per dag. Så sätt lite fokus på det i första hand och som många andra sagt så skulle jag med en mindre budget välja att inte gå på dom bredaste sökorden utan bara på mer exakta, korrekta träffar såsom "köpa brännvin" och det är det man säljer i sin butik. Förutsatt att det finns folk som använder den akuella sökfrasen naturligtvis.

  5. #35
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Robiin Visa inlägg
    Olof86, tycker nog man kan jobba effektiv även med bra mycket mindre summor än de som Niklas Aronsson nämner. Det beror ju dock mycket på inom vilken bransch du är, hur mycket sökningar som görs och hur konkurrensen ser ut. Håller dock med Niklas om att du aldrig kommer få någon speciellt märkbar effekt från Adwords med de summor som du arbetar med i dagsläget. Du bör nog i alla fall ha en budget på minst 10 000 kr/mån.
    Robiin, då kan vi bolla lite med idén om en kampanj för 10 000 kr / mån. Kan du ge ett exempel på hur en bra och effektiv kampanj för 10 000 / månad ser ut? För jag kan inte se det, och har aldrig sett en.
    Man kan slänga upp en kampanj på måfå, men om du ska ha en bra konsult som optimerar kampanjen eller om man själv ska lägga tillräckligt med tid för att göra något bra av kampanjen så kräver det mycket tid, för mycket tid för att Adwords ska ge en vinst med så liten budget i alla fall.

    Adwords är en moneysink och en timesink. De få företag som kan tjäna pengar på Adwords måste investera mycket och göra det ordentligt. En massa tester, man kör olika annonser mot varandra för att se vilka som fungerar bäst. Mängder med tester på olika sökord för att leta efter de som konverterar bäst och för att sortera bort dåliga sökord.
    Det är helt för vanligt att man köper lite sökord för några tusen och sen ligger det där och tickar, och investeringen blir helt meningslös.
    Jag lovar, dyrt och heligt, att 99% av de Adwordskampanjer som ligger för under 20,000 / månad bara ligger och blöder pengar för företagen.


    Adwords är den absolut sämsta investeringen som finns för majoriteten av företagen som investerar där, dessvärre så finns det inte tillräckligt med bra och ärliga konsulter som kan förklara detta för kunden. Man säljer istället in sina tjänster att "ta hand om kampanjen" för att få ta del av kakan.


    Förklaring: Visst kan man ha en bra Adwords kampanj för mindre summor än de jag nämner, det är inte så att alla kampanjer under en viss summa är dåliga förstås.
    Problemet är att för att ha en så bra kampanj som möjligt så måste man lägga mycket tid och planering på själva kampanjen, och ju mer tid som läggs, ju viktigare blir budgeten. Som exempel, att lägga 20-30 timmar på att starta upp kampanjen och 5-10 timmar i månaden på att optimera en kampanj för 1000kr / månad jämfört med att lägga samma tid för en som har 100 000kr / månad ger ju en gigantisk skillnad i effektivitet förstås. Mer pengar = mer statistik = lättare att ta rätt beslut. Det är därför jag tycker att man ska hålla sig borta från Adwords tills man har råd att köra en ordentlig kampanj.
    Senast redigerat av Niklas Aronsson den 2013-04-08 klockan 09:58. Anledning: Förklaring:

  6. #36
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av AndersIvar Visa inlägg
    Glöm inte bort att se över konverteringen på butiken i sin helhet Olof86. Är butiken inte rätt optimerad för att konvertera så kan det vara så illa att du kastar alla pengar i sjön oavsett vilka kanaler du använder och om du har en miljon besökare per dag. Så sätt lite fokus på det i första hand och som många andra sagt så skulle jag med en mindre budget välja att inte gå på dom bredaste sökorden utan bara på mer exakta, korrekta träffar såsom "köpa brännvin" och det är det man säljer i sin butik. Förutsatt att det finns folk som använder den akuella sökfrasen naturligtvis.
    Exakt såhär ska du tänka!

  7. #37
    Robiins avatar
    Robiin Robiin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    52
    Niklas Aronsson, håller med dig i mycket och tyvärr ser man allt för ofta konsulter som inte gör något direkt aktivt arbete utan endast lägger upp kampanjstrukturen och sen låter det rulla. Vi jobbar dock på det sättet att vi inte har någon bindningstid i våra avtal utan vill att kunden skall vara kvar hos oss för att vi presterar bra och kunden tjänar på det.

    Vi går igenom alla våra kunders konton minst en gång per dag och har i stort sett alltid uppe olika tester för att hela tiden försöka förbättra kampanjerna. Det tycker jag man kan göra även om det handlar om en mindre kund.

    Sen är det ju väldigt beroende på bransch också. Är det en bransch med väldigt mycket sökningar och dyra klick så kommer man inte så långt med 10 000 kr, tyvärr. Vi har ju t.ex. kunder i väldigt nischade branscher där det t.o.m. är svårt att spendera en budget på 10 000 kr på ett vettigt sätt.

    Alltid innan vi tar in en ny kund så gör vi en analys och om kunden redan kör Adwords så analyserar vi även kontot. Om vi inte ser att vi kan förbättra kontot såpass mycket så att kunden tjänar in vårt arvode plus lite till så tar vi inte uppdraget. Oftast är det ju dock som du säger oerhört mycket man kan göra och ofta kan man på lite sikt halvera kostnaden för kontot.

    När det gäller en totalbudget på 10 000 kr/mån så blir det ju givetvis ingen bra affär för oss om kunden endast skulle stanna i en månad i och med att planering och uppstart av allt ju är det som tar mest tid. Många andra konsulter har ju löst det genom att ha startavgifter. Vi tror dock som sagt att om vi visar kunden ett bra resultat så kommer kunden att stanna kvar i många månader.

  8. #38
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Robiin Visa inlägg
    Niklas Aronsson, håller med dig i mycket och tyvärr ser man allt för ofta konsulter som inte gör något direkt aktivt arbete utan endast lägger upp kampanjstrukturen och sen låter det rulla. Vi jobbar dock på det sättet att vi inte har någon bindningstid i våra avtal utan vill att kunden skall vara kvar hos oss för att vi presterar bra och kunden tjänar på det.

    Vi går igenom alla våra kunders konton minst en gång per dag och har i stort sett alltid uppe olika tester för att hela tiden försöka förbättra kampanjerna. Det tycker jag man kan göra även om det handlar om en mindre kund.

    Sen är det ju väldigt beroende på bransch också. Är det en bransch med väldigt mycket sökningar och dyra klick så kommer man inte så långt med 10 000 kr, tyvärr. Vi har ju t.ex. kunder i väldigt nischade branscher där det t.o.m. är svårt att spendera en budget på 10 000 kr på ett vettigt sätt.

    Alltid innan vi tar in en ny kund så gör vi en analys och om kunden redan kör Adwords så analyserar vi även kontot. Om vi inte ser att vi kan förbättra kontot såpass mycket så att kunden tjänar in vårt arvode plus lite till så tar vi inte uppdraget. Oftast är det ju dock som du säger oerhört mycket man kan göra och ofta kan man på lite sikt halvera kostnaden för kontot.

    När det gäller en totalbudget på 10 000 kr/mån så blir det ju givetvis ingen bra affär för oss om kunden endast skulle stanna i en månad i och med att planering och uppstart av allt ju är det som tar mest tid. Många andra konsulter har ju löst det genom att ha startavgifter. Vi tror dock som sagt att om vi visar kunden ett bra resultat så kommer kunden att stanna kvar i många månader.
    Okej, jag erkänner, jag är bitter. En bekant till mig som har ett städföretag visade mig nyss sin kampanj. Han lägger ungefär 300.000kr om året på Adwords efter rekommendationer från en konsult.
    Av de pengarna så går ungefär 1.800kr på sökningar som inkluderar orten där han finns.....160 sökord, 1 landningssida, 1 annons. 3 år gammal kampanj.

    Kunden förstår inte, han bara betalar. Och han ser ju att han syns när han söker på Städfirma, så han tycker att det är okej.
    Killen städar ju, han ska inte behöva bry sig om marknadsföringen. Han betalar en "expert" som sköter det. Men vafan, hur äcklad blir man på sånt? Behöver jag säga att konsulten tar % på budgeten som spenderas för att "vara schysst" mot kunden?

    Jag hoppas att du är en bra konsult Robiin, då är jag jätteglad för dina kunders skull. Men om vi ska vara ärliga, hur många i branschen är det som verkligen ger kunden bästa möjliga råd istället för att tänka på egen ficka först? Och varför skulle man bry sig om någon annan före sig själv egentligen? Egoism är ju det stående konceptet i dagens samhälle, moral är inte lika hett

    Jag vet förstås att det inte skulle bli en bra affär för någon konsult om kunden bara stannar i en månad. Där har vi ju då fördelen med att ungefär 0.01% av kunderna förstår vad som är bra eller inte, utan de litar på den som hjälper dom. Det är liksom därför de har skrivit avtal från början, förtroende.
    Hur många konsulter rekommenderar sina kunder att lägga ner Adwords kampanjen för att den inte genererar tillräckligt mycket konverteringar? Inte så många va?

    Adwords är det enklaste sättet att spendera pengar på. Allt för många "experter" rekommenderar sökord (som inte är bra) till en kund (som inte vet vad som är bra eller inte) och tar hutlöst betalt (till en kund som inte vet vad det borde kosta) utan att anpassa och optimera kampanjen under tiden.


    Med det sagt, kör gärna på Adwords. Görs det korrekt så är det grymt bra. Jag har ansvarat för, och även sett ett par, kampanjer som har varit fantastiska. Men om det ska göras korrekt så måste man lägga mycket tid på att förstå det korrekt, för annars kan man lika gärna hålla sig undan.
    Därför var min rekommendation till Olof att skita i att försöka optimera sin gratiskampanj. Släng upp några ord, håll tummarna för att du får ett sälj men lägg inte tid på det. All - In eller skit i det liksom.

  9. #39
    Robiins avatar
    Robiin Robiin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    52
    Det låter ju riktigt skrämmande - 1 annons för 160 sökord!? Kan ju knappast ge bra kvalitetsresultat? Men det är klart så länge som kunden tjänar pengar på sin annonsering så kommer han ju inte reagera, trots att det som det verkar går att göra detta så otroligt mycket bättre om man lägger ner lite jobb.

    Som kund måste man ju kunna lita på att konsulten man anlitat är expert och gör sitt yttersta för att få Adwordskontot att prestera så bra som möjligt. Är man lat och bara gör det minsta möjliga så kommer detta slå tillbaka. Det kommer tillslut vara någon annan konsult som kikar in i kontot och som då förkastar det du gör. Tror du då att kunden kommer vara nöjd med dig efter det?

    Jag hoppas i alla fall att det är så det fungerar.

  10. #40
    HLRHJALPENs avatar
    HLRHJALPEN HLRHJALPEN är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    30
    Jag lägger själv cirka 4-5 tkr / månad på adwords. Det är mycket pengar för mig och mitt företag och tyvärr vet jag inte om det är lönsamt :/

    Jag har sett att det ger mycket fler besökare än vad jag får från det organiska sökresultatet med de positioner jag innehar där. Är det en lägre konvertering för adwords besökare? För jag lägger idag 3tkr på SEO och får 1/10 besökare därifrån jämfört med adwords.

    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Okej, jag erkänner, jag är bitter. En bekant till mig som har ett städföretag visade mig nyss sin kampanj. Han lägger ungefär 300.000kr om året på Adwords efter rekommendationer från en konsult.
    Av de pengarna så går ungefär 1.800kr på sökningar som inkluderar orten där han finns.....160 sökord, 1 landningssida, 1 annons. 3 år gammal kampanj.

    Kunden förstår inte, han bara betalar. Och han ser ju att han syns när han söker på Städfirma, så han tycker att det är okej.
    Killen städar ju, han ska inte behöva bry sig om marknadsföringen. Han betalar en "expert" som sköter det. Men vafan, hur äcklad blir man på sånt? Behöver jag säga att konsulten tar % på budgeten som spenderas för att "vara schysst" mot kunden?

    Jag hoppas att du är en bra konsult Robiin, då är jag jätteglad för dina kunders skull. Men om vi ska vara ärliga, hur många i branschen är det som verkligen ger kunden bästa möjliga råd istället för att tänka på egen ficka först? Och varför skulle man bry sig om någon annan före sig själv egentligen? Egoism är ju det stående konceptet i dagens samhälle, moral är inte lika hett

    Jag vet förstås att det inte skulle bli en bra affär för någon konsult om kunden bara stannar i en månad. Där har vi ju då fördelen med att ungefär 0.01% av kunderna förstår vad som är bra eller inte, utan de litar på den som hjälper dom. Det är liksom därför de har skrivit avtal från början, förtroende.
    Hur många konsulter rekommenderar sina kunder att lägga ner Adwords kampanjen för att den inte genererar tillräckligt mycket konverteringar? Inte så många va?

    Adwords är det enklaste sättet att spendera pengar på. Allt för många "experter" rekommenderar sökord (som inte är bra) till en kund (som inte vet vad som är bra eller inte) och tar hutlöst betalt (till en kund som inte vet vad det borde kosta) utan att anpassa och optimera kampanjen under tiden.


    Med det sagt, kör gärna på Adwords. Görs det korrekt så är det grymt bra. Jag har ansvarat för, och även sett ett par, kampanjer som har varit fantastiska. Men om det ska göras korrekt så måste man lägga mycket tid på att förstå det korrekt, för annars kan man lika gärna hålla sig undan.
    Därför var min rekommendation till Olof att skita i att försöka optimera sin gratiskampanj. Släng upp några ord, håll tummarna för att du får ett sälj men lägg inte tid på det. All - In eller skit i det liksom.

  11. #41
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av HLRHJALPEN Visa inlägg
    Jag lägger själv cirka 4-5 tkr / månad på adwords. Det är mycket pengar för mig och mitt företag och tyvärr vet jag inte om det är lönsamt :/

    Jag har sett att det ger mycket fler besökare än vad jag får från det organiska sökresultatet med de positioner jag innehar där. Är det en lägre konvertering för adwords besökare? För jag lägger idag 3tkr på SEO och får 1/10 besökare därifrån jämfört med adwords.
    Utan att kunna se din statistik så låter det rätt illa. Adwords är ju dyrt men effektivt. Om du betalar betydligt mer per besökare för SEO så är det nog där ditt största problem ligger.

    Konverteringen borde vara bättre på Adwords eftersom du själv skräddarsyr annonserna och landningssidan efter sökorden.

Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. SEO är död! Kommer SEO att dö ut?
    Av Petter Hedman i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 14:06
  2. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-12-28, 16:22
  3. Tror ni att Mynewsdesk kommer få en smäll av Panda när den kommer till Sverige?
    Av Jim Westergren i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-10-15, 00:43
  4. Hur kommer det att gå för Getupdated?
    Av parisian i forum Nyheter
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 11:48
  5. Här kommer jag!
    Av freakalis i forum Introduktion
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-07, 22:16