Resultat 1 till 8 av 8

Undvika keyword spamming?

  1. #1
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Har man väl fått en SEO-fråga besvarad, uppkommer direkt 3 nya...

    Följande gör mig förbryllad för tillfället:

    Låt säga att jag har en sida om snöskotrar med tillhörande e-butik, och att jag helst av allt skulle vilja optimera för enbart "snöskoter". Det råder ju väldigt mycket konkurrens och är inte helt lätt. "Tillsvidare" har jag inriktat mig på relaterade sökordsfraser som var och en har en undersida, typ: "köpa snöskoter", "test av snöskoter", "service av snöskoter" "tillbehör för snöskoter" etc etc.

    Vad jag däremot undrar är hur Google ser på keyword spamming här. Gällande mina fraser förekommer de inte speciellt ofta, det är inga problem att hålla det nere. Däremot gällande ordet "snöskoter" så förekommer det ju väldigt ofta. I exemplet ovan har ju ju fyra olika fraser, men ordet "snöskoter" förekommer ju hela fyra gånger. Man kan ju variera och ibland skriva bara skoter, skotern etc, men hur som helst så förekommer det enskilda ordet väldigt många gånger.

    Finns det risk att google ser detta som keyword spamming? på min sida har jag i nuläget 15 undersidor, och det fristående sökordet förekommer c:a 300 gånger. Om jag har många produktbeskrivningar vill jag ju att de ska vara specifika om folk hittar dem i serpen, jag vill ju inte ha enbart skriva om motorolja, jag skulle föredra att nämna att det är olja just för snöskoter, bäst i test eller liknande...

    Jag inser att google på något sätt kanske har koll på detta. Prepositioner och liknande förekommer ju också hundratals gånger på de flesta sajter, fast de kanske sorteras bort just för att de är prepositioner?

    Varje delsida rankar relativt bra, och sakta men säkert allt bättre och bättre... Men på det enskilda sökordet ligger jag några sidor ner, och det rör sig i princip inte alls. Kan det bero på keyword spamming, och skulle jag tjäna något på att försöka reducera förekomsten av det enskilda sökordet? vilket jag helst vill undvika...

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Nej, det du beskriver låter som ett helt normalt användande.

    Att din sajt om snöskotrar har flera sidor om snöskotrar är bara bra. Det du bör se upp med, om något, är att inte överanvända ordet på varje enskild sida, men att ha många sidor om delar av samma ämne är generellt bra.

  3. #3
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Att ha flera undersidor är bra det vet jag, och det har jag märkt

    Vad jag undrar mer specifikt är ju att jag på sidan med titeln "test av snöskoter", är försiktig med att använda den frasen alltför ofta. Den förekommerknappt 1%. Däremot så förekommer ordet "snöskoter" procentuellt mycket oftare. Använder det i stycken på andra sätt, men inte i exakt den frasen.

    Jag vet att det inte finns någon generell regel för procenten, men vad jag reagerar på är att ordet "snöskoter förekommer flera hundra gånger", och procentuellt relativt högt sett till hela sidan. Sidorna uppfattas nog inte som onaturliga på något sätt, men jag blir lite frågande när jag ser de höga siffrorna i webmaster tools...

    Det jag undrar är ju lite vad som egentligen kan betraktas som "överanvändning"? Men säkerligen svårt att svara på generellt?

  4. #4
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Alltså, som jag sa, det låter helt naturligt och inget som jag skulle oroa mig för. En sajt om snöskotrar kommer såklart ha det ordet ofta på sajten.

  5. #5
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Precis som AaronAxelsson säger så behöver du inte vara orolig för att du använder ordet "snöskoter" många gånger på ett naturligt sätt på din sida. Det som han även säger är att du inte ska "överanvända" ordet på en specifik sida, Då brukar det också se ganska onaturligt ut och Google ser det som det.

    Ta en webbutik som jag jobbar med, Dem har nischat sig på VVS produkter. Enligt vad jag sett i WMT så förekommer ordet just "vvs" 100% i relevans för butiken. Och jag bara gissar på att det förekommer runt 50.000 gånger (Detta är bara gissning, kan vara mer eller mindre). Men skillnaden på onaturligt och naturligt är att ordet har ett jämnt flöde på alla sidorna i hela butiken och överanvänds inte på en och samma sida.

    När det handlar om procentuellt uträknande av hur mycket ett ord bör förekomma på en sida är mycket omtalat, Och dem flesta anser att man inte kan se det så. Men jag brukar tänka så här:

    Har jag 1 sida på hemsidan som innehåller ca 600 ord så försöker jag se till så sökordet ej förekommer mer än 20 ggr. Detta varierar ju såklart väldigt mycket beroende på vad man skriver om osv, Men detta är mitt egna tillvägagångsätt, Jag kan inte styrka ifall det är rätt eller fel. Vet att det fungerar bra för mig.

  6. #6
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Citat Ursprungligen postat av Micke Visa inlägg
    Precis som AaronAxelsson säger så behöver du inte vara orolig för att du använder ordet "snöskoter" många gånger på ett naturligt sätt på din sida. Det som han även säger är att du inte ska "överanvända" ordet på en specifik sida, Då brukar det också se ganska onaturligt ut och Google ser det som det.

    Ta en webbutik som jag jobbar med, Dem har nischat sig på VVS produkter. Enligt vad jag sett i WMT så förekommer ordet just "vvs" 100% i relevans för butiken. Och jag bara gissar på att det förekommer runt 50.000 gånger (Detta är bara gissning, kan vara mer eller mindre). Men skillnaden på onaturligt och naturligt är att ordet har ett jämnt flöde på alla sidorna i hela butiken och överanvänds inte på en och samma sida.

    När det handlar om procentuellt uträknande av hur mycket ett ord bör förekomma på en sida är mycket omtalat, Och dem flesta anser att man inte kan se det så. Men jag brukar tänka så här:

    Har jag 1 sida på hemsidan som innehåller ca 600 ord så försöker jag se till så sökordet ej förekommer mer än 20 ggr. Detta varierar ju såklart väldigt mycket beroende på vad man skriver om osv, Men detta är mitt egna tillvägagångsätt, Jag kan inte styrka ifall det är rätt eller fel. Vet att det fungerar bra för mig.
    Ledsen om jag lånar tråden en stund, men betyder detta att jag under använder mitt nyckelord ifall det endast nämns 1-2 ggr per 150 ord?
    Enligt dig bör man hålla sig under 3procent och jag ligger ju strax över en procent isf?

  7. #7
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Olof86 Visa inlägg
    Ledsen om jag lånar tråden en stund, men betyder detta att jag under använder mitt nyckelord ifall det endast nämns 1-2 ggr per 150 ord?
    Enligt dig bör man hålla sig under 3procent och jag ligger ju strax över en procent isf?
    Nej, det finns ingen sökordsdensitet som du ska försöka att ha. 3% som Micke nämner var mer hans egen rekommendation på ett övre tak, att han ser till att inte gå över 20 ord / 600 ord.

    Din text ska handla om sökorden som du siktar på, primära och sekundära sökord, och sen i övrigt är den enda regeln att det ska se bra ut för en användare.

  8. #8
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    Om vi visste vilken procent som Google ville ha skulle vi alla bli glad, men tyvärr så ändrar Google varje dag lite på alla sina regler så att ingen skall kunna dom perfekt.

    2-3% regeln verkar fungera bra så håll dig inom det och skriv även med long tail metoden i dina artiklar, det ger bra resultat också.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Få Google att undvika vissa ord eller fraser från dokumenten?
    Av Gräsklipparmannen i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-04, 13:31
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-09, 01:49
  3. Undvika duplicerat innehåll
    Av Jimmy i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-28, 11:02
  4. Undvika flera klick på "Submit"
    Av Marcin i forum Övrigt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-04-18, 21:51
  5. keyword-keyword?
    Av Princip i forum Domänen
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-04-08, 19:14