Resultat 1 till 3 av 3

Ompekning av straffad domän

  1. #1
    Klassemajas avatar
    Klassemaja Klassemaja är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2012
    Inlägg
    65
    Jag undrar lite vad som händer om man pekar om en straffad domän till en ny domän, följer bestraffningen med eller blir bestraffningen från google verkningslös när den pekas om.

    Har läst både och, undrar nu om man testar att peka om en straffad domän till en ny domän och den också faller i ranking, kan man reparera detta genom att ta bort ompekningen eller är skadan redan skedd.

    Om det är så att straffet följer ompekningen så kan man ju bara länka till en konkurrent för att sänka deras sida

    Finns många åsikter om detta men jag undrar om någon har erfarenhet av detta

  2. #2
    Andrs avatar
    Andr Andr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    76
    Har tyvärr ingen konkret erfarenhet av att peka om en domän, dock var jag i en liknande sits förra året. En domän där vi jobbat lite för hårt med SEO-biten fick meddelande om suspekta länkar, strax efteråt rasade den på de två huvudkeywordsen (rankade dock fortfarande bra på longtail).

    Då sajten inte var riktigt live ännu beslöt vi oss för att starta om med en ny domän istället. Efter att ha läst och diskuterat mycket beslutade vi oss för att inte göra en redirect just på grund av risken att eventuella straff förr eller senare kan följa med. Istället satte vi upp domänen som en sorts affiliatesida åt den nya huvudsajten, och länkade till huvudsajten från domänen (som ju fortfarande hade rätt mycket länkkraft).

    Så om du har möjlighet kan detta faktiskt vara en bra lösning - i alla fall om din ursprungliga sajt rankar på longtails.

  3. #3
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Min känsla, vilken jag inte kan belägga med bevis, är att Google det senaste halvåret minskat mängden länkvärde som följer med vid en redirect, och har börjat flytta med sig eventuella problem mer.

    Min egen blogg är ett exempel som kan vara ganska bra här, men tänk på att det bara är ett exempel, och det är inte en absolut sanning att det alltid fungerar såhär.

    För ungefär ett år sedan åkte min förra blogg i ett filter. Vi kan säga att jag hade varit lite kreativ med hur jag skaffade länkar till den. Den var/är också väldigt splittrad i vad den handlar om. Startad som en tramsig personlig blogg som tillslut utvecklade sig till att mer handla om SEO den senare tiden.
    Då bestämde jag mig för att flytta alla inlägg som handlade om SEO till en ny domän, redirecta inläggen till deras nya plats, och redirecta kategorin jag änvände till startsidan på den nya bloggen.
    Det strulade ordentligt, och under drygt en månad vägrade Google i princip att indexera bloggen. Tillslut tog jag bort redirecten, och efter två veckor poppade den upp. Inte i närheten av hur den gamla bloggen rankade innan filtret, men den har också markant mycket färre länkar (både bra och dåliga). Oavsett, så verkar den faktiskt ha tagit sig ur filtret.

    Slutsatsen då, för att komma fram till något.
    Ja, straff och filter följer ofta med i redirecten, men åtminstone ibland går det att häva dem genom att ta bort redirecten till din nya sajten.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Domän straffad?
    Av introstand i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-18, 14:01
  2. Straffad och icke straffad länk på blogg?
    Av misc i forum Länkbygge
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-12-26, 18:35
  3. Flytta content från straffad sida till ny domän
    Av Erik i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-11-22, 11:58
  4. Varför är min sida straffad och hjälper det att byta domän?
    Av Ronnie79 i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 21:59
  5. Ompekning av domän
    Av m4gnus i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-03, 18:41