Resultat 1 till 18 av 18

Dmoz world visar PR0

  1. #1
    Gustavs avatar
    Gustav Gustav är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    171
    http://www.dmoz.com/World/
    Dmoz World och därmed även den svenska delen har visat PR0 i några dagar nu. Någon som vet vad det beror på?

  2. #2
    wiggins avatar
    wiggin wiggin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    48
    Ett snabbt test visar att http://dmoz.com/World/ visar korrekt PR. Det har ju varit lite blåsväder även med matts blogg där www-varianten tappade PR.

    Han sa ju i någon videoblogg att inför sitemaps nya "preferred domain" så försöker google själv lista ut om den skall använda med eller utan www, kanske är det som spökar och genomgår förändringar?

  3. #3
    kattys avatar
    katty katty är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    5
    dmoz.org har haft problem och tidvis varit helt nere de senaste dagarna, kanske kan det spela in...

    DMOZ offline October 20, 2006
    Hardware Failure Takes DMOZ Down (Oct 24 back online with editor server issues)
    http://www.webmasterworld.com/directories/3129146.htm

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Ja det borde ju kunna påverka vilken domän som Google väljer att lägga PR på. Jag hoppas att alla utlänkarna från DMOZ nu är värdelösa men jag har mycket svårt att tro det.

    Jag tror att en mycket bra gissning är att DMOZ och ett litet antal andra sajter behandlas separat av Google när det kommer till utlänkarna. P.g.a. deras stora beroende av dem.

    Jag vill mycket hellre se att en nationell svensk katalog fick den betydelsen för Sverige. Det är inte bra att DMOZ (Teoribildning och spekulation om "DMOZ") har fått den betydelse som den har. DMOZ kontrolleras trots allt av ett amerikanskt företag utan verksamhet eller kulturellbakgrund i Sverige (och då är jag ändå en stor vän av USA).

    Jag vet inte om jag är den enda som sett det men vi är på väg att få en ny maktfaktor på Googles svenska SERP:arna p.g.a. av DMOZ. Jag är väldigt kluven till att sparka på länkkatalogsnätverket därför att vi har fått länkar från delar av nätverket, länkkatalogerna listar seriösa webbplatser och artiklar, men det blir potentiellt oerhört kraftfullt när de korskopplas med varandra med DMOZ i ryggen. Enklast ser man det från SERP:en för rosenrot vilket är en punkt där nätverket konverteras till intäkt.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-25 klockan 13:42.

  5. #5
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    Föreslå en webbplats (suggest url) funkar inte över huvud taget någonstans på sidan, har det kanske något med deras problem de senaste dagarna att göra?

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av wintzell
    Föreslå en webbplats (suggest url) funkar inte över huvud taget någonstans på sidan, har det kanske något med deras problem de senaste dagarna att göra?
    Eller så har de kanske beslutat att fortsättningsvis bara lägga in redaktörernas egna öppna eller dolda länkfarmar.

    Det finns ju trots allt massor av trevligt ouppdaterat material från slutet av 90-talet redan inlagt i katalogen så man kanske inte tycker att det är nödvändigt med några nya sidor. Det är ju trots allt inte bra att redaktörerna faktiskt ska göra något form av arbete förutom det som gynnar deras egna intressen.

  7. #7
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    Om de har bestämt det, borde de inte skriva något liknande istället för att länka till en 404 sida? Om så är fallet är det riktigt surt, jag insåg alldeles precis idag att vilken skitsida som helst kan få pagerank 4 hur lätt som helst genom dmoz.org...
    Hans99, har du någon grund för detta eller är det bara en kvalificerad gissning?

  8. #8
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av wintzell
    Om de har bestämt det, borde de inte skriva något liknande istället för att länka till en 404 sida? Om så är fallet är det riktigt surt, jag insåg alldeles precis idag att vilken skitsida som helst kan få pagerank 4 hur lätt som helst genom dmoz.org...
    Hans99, har du någon grund för detta eller är det bara en kvalificerad gissning?
    Det beror på vad du avser. Hela mitt inlägg var cyniskt men du behöver inte söka runt länge på nätet innan du hittar stora nätverk av "länkfarmar" som plockar SERP på SERP med just DMOZ i ryggen och korslänkning i oregelbundna grafer mellan respektive "länkfarm". Jag har dem i massor av SERP:ar som vi bevakar.

    Svenska DMOZ maktmäklar förövrigt bland våra stora svenska medier vilket är ytterst allvarligt. Troligen fattar deras redaktörer inte själva hur allvarligt det är och flera av de drabbade tidningarna har inte fått upp ögonen för det än. Ger man sig på det ska vara väldigt trygg i sin egen formåga att hantera vad det kan leda fram till. Media är en våra stora maktsfärer och de är välmedvetna om det.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-11-18 klockan 14:36.

  9. #9
    kattys avatar
    katty katty är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av wintzell
    Föreslå en webbplats (suggest url) funkar inte över huvud taget någonstans på sidan, har det kanske något med deras problem de senaste dagarna att göra?
    Verkar så, se http://www.resource-zone.com/forum/s...61&postcount=3

  10. #10
    wintzells avatar
    wintzell wintzell är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    102
    Citat Ursprungligen postat av hans99
    Det beror på vad du avser. Hela mitt inlägg var cyniskt men du behöver inte söka runt länge på nätet innan du hittar stora nätverk av "länkfarmar" som plockar SERP på SERP med just DMOZ i ryggen och korslänkning i oregelbundna grafer mellan respektive "länkfarm". Jag har dem i massor av SERP:ar som vi bevakar.

    Att DMOZ är korrupt har ju förövrigt gång på gång förts i bevis. Jag menar också att svenska DMOZ har systematiska problem av en mycket större dignitet än engelska. Det hade blivit katastrof tillsammans med TR och jag är tämligen säker på att det var därför Google tvingades backa SERP:arna nyligen.

    Svenska DMOZ maktmäklar förövrigt bland våra stora svenska medier vilket är ytterst allvarligt. Troligen fattar deras redaktörer inte själva hur allvarligt det är och flera av de drabbade tidningarna har inte fått upp ögonen för det än. Ger man sig på det ska vara väldigt trygg i sin egen formåga att hantera vad det kan leda fram till. Media är en våra stora maktsfärer och de är välmedvetna om det.
    Ah . Gick för första gången in på DMOZ och kollade seriöst vad det egentligen var så jag fattade inte cynismen i ditt första inlägg, men nu har jag läst på lite mer och är med!

    Men vi skulle kanske kunna vänta oss (och kanske önska oss?) en mindre betydelse av DMOZ katalogisering framöver?

    Katty - tack för länken. Var precis något sådant jag ville hitta!

  11. #11
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Om jag får störa i konspirationsteorierna så skulle jag vilja tillägga att just Nea som postade i forum-länken ovan och jophan är de enda DMOZ-redaktörer jag känner, och de är båda fullständigt omutliga. Trots många års kontakt så nobbar de alltid mina försök att få in MFA-sajter innan dessa har börjat få ett rikt och varierat innehåll som passerar deras argusögon.

  12. #12
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Det saknar fullständigt betydelse vad den faktiska orsaken i varje enskilt fall är. Det är det faktiska resultatet som räknas. Antingen städar de upp det i år eller så blir andra tvugna att antingen marginalisera svenska DMOZ eller städa ur det åt dem. Det är för många som inte kan acceptera den nuvarande situationen.

    Det enda som är intressant med specifika orsaker till defekter är om det kan användas för att snabba upp korrigeringen eller marginaliseringen.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-26 klockan 16:19.

  13. #13
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av wintzell
    Men vi skulle kanske kunna vänta oss (och kanske önska oss?) en mindre betydelse av DMOZ katalogisering framöver?
    För varje katalog eller hemsida som registreras i DMOZ och som är seriös minskar betydelsen av DMOZ. Länkar de till varandra förstärks effekten.

    Förutsättningen är att det sker i snabbare takt än destruktiva sajter registreras och korslänkar med varandra. Gissningsvis gäller inte den här förutsättningen och jag tror därför inte problemet kommer lösa sig självt.

    Men någon kommer snart tvingas till att göra något åt det. Därmed inte sagt att det kommer att lyckas. Men jag tänker inte puttas ner från SERP:ar av länkfarmar som någon halvidiot har länkat till från sina 20 andra sidor registrerade i DMOZ utan att ha försökt korrigera situationen.

    Och jag tror knappast att övriga aktörer som tydligt missgynnas och som kan ha inflytande att använda inte kommer agera. De flesta av dessa är emellertid idag inte medvetna om hur grovt missgynnade de är. Det går dock att ändra på.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-26 klockan 16:27.

  14. #14
    elmacuss avatar
    elmacus elmacus är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2
    Tjena.
    Har själv försökt komma in på DMOZ i nästan över 1 år utan att lyckas med någon av mina sidor.
    Känns som att man måste känna någon som sitter där och granskar....

  15. #15
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av elmacus
    Tjena.
    Har själv försökt komma in på DMOZ i nästan över 1 år utan att lyckas med någon av mina sidor.
    Känns som att man måste känna någon som sitter där och granskar....
    Är detta svenska delen av DMOZ?

    De brukar vara roade av att skylla på att de saknar tid. Detta är dock den i särklass mest välbemannade länkkatalogen. Det är dags för AOL och Google att ta ansvar för problemen. En ordentlig kvalitetsuppföljning är nödvändig av befintliga listningar.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-27 klockan 01:57.

  16. #16
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Hasse... Vi har förstått din inställning nu. Har du någon gång försökt att kontakta DMOZ centralt, Google, AOL med dina tankar? Har du försökt diskutera dem på resource-zone?

    Om jag var DMOZ-redaktör skulle jag nog låta sajter mogna åtminstone ett och kanske upp till två år innan jag släppte in dem i mina kategorier. Eller ha väldigt goda skäl för det på andra sätt.

    Missförstå mig nu inte. Jag håller med om att DMOZ har alldeles för stort inflytande på Google, men jag tror att det kommer att gå över.
    Nu måste jag också påpeka att jag har fått in sajter i DMOZ. Även utan att be om det, och inte alltid med beskrivningar och title som jag själv skulle ha satt. Men det har inte berott på min bekantskap med två DMOZ-redaktörer. Jag tror faktiskt inte at de visste att jag var inblandad i sajterna ifråga och dessa sajtern var alltid äldre än två år innan de släpptes in.

  17. #17
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag bryr mig mindre om vad som inte kommer in i DMOZ än vad som finns i DMOZ.
    För oss har det inte längre någon betydelse. Vad som är möjligt för oss att få ut från DMOZ har vi redan indirekt. Jag har mycket svårt att tro att en DMOZ-listning för oss kan göra någon skillnad med mindre än en specifik artikel länkas in, vilket säkert inte är aktuellt, även om jag har noterat att undantag från detta finns.

    I och försig tror jag nog att du har rätt och problemen kommer att lösas oavsett vad jag eller någon annan gnäller om eller gör sig viktig över. Men vad vet jag egentligen ens när jag är frisk och ännu mindre nu när har jag hög feber och även i övrigt är svårt sjukt.

    Men det är oerhört lätt att bli mycket pessimistiskt över problemet. På SERP efter SERP dyker de upp och när man skrapar på ytan tillräckligt hittar man DMOZ. Vad kan vi göra åt det? Varje länkfarm blir som en specifik artikel hos oss, men med en excellent inlänkning som vi aldrig kan få.

    Att man uppenbart är försiktig med vad man tar in kan inte ha någon betydelse om man inte följer upp på det man redan har. Det är också oerhört viktigt att man inte medvetet eller omedvetet påverkar stora mediers "balans" mellan varandra. De är en hörnsten till vår demokrati och den behöver inte nödvändigtvis vara särskilt stabil. Vi måste alla ha mycket stor respekt för vårt politiska system och inte medvetet eller omedvetet riskera att skada det även om man tycker att det är en liten fråga. När vi glömmer att det inte är oss givet och börjar man tumma på det kan det sprida sig och det behöver inte sluta på ett bra sätt.

    Men jag tror jag ska ta ditt råd Nicklas och vänta ett par tre år och se vad som händer med det här innan jag gör någon större ansträngning som att åka över till USA för att personligen gnälla över mina SERP:ar. Vi är trots allt oberoende av varje enskild SERP. Lägger sig något ivägen för oss kan jag ändra vår interna länkning och gå upp på något annat. Jag är heller knappast fysiskt tillräckligt frisk för att kunna resa det närmaste året och de ekonomiska förutsättningarna saknas därmed förövrigt också.

    Du har också tror jag rätt i att det generella problemet är just att DMOZ är för viktig. Ett misstag där blir så enormt tydligt. För många ägg ligger i samma korg. Men rimligen kan Google lösa det tämligen enkelt, men febern gör att jag troligen inte ser klart vilket gör det dumt, olämpligt och oseriöst att överhuvudtaget tycka i den här frågan.

    Oavsett om jag har feber eller inte är det inte accepterat att i någon situation agera på ett sätt som kan tänkas reducera vår gemensamma "lycka" eller i onödan skapa smärta. Löser Google problemet av sig själv finns ingen anledning att bry sig i det eller engagera sig. Jag har mycket nog som är mer viktigt för mig.

    Att jag inte är frisk påverkar helt säkert min bild av det hela, hur jag väljet att hantera det och min pessimism. Jag ska dock ta mig tid och reflektera över mig själv också kring det här. Jag är inte nöjd över att det hela gör mig så upprörd. Det gäller särskilt som jag vet att jag lätt kan övertyga i text vilket gör att man tydligare bör tänka mer långsiktigt och inte stressa fram lösningar som därmed kanske inte blir bra. Det här är troligen en skit fråga jämfört med så mycket annat som jag behöver börja prioritera.

    Nu ska jag gå och spy och sedan förhoppningsvis somna för att i morgon möjligen känna mig mer positiv till det hela.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-27 klockan 02:24.

  18. #18
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av Nikke Lindqvist
    Missförstå mig nu inte. Jag håller med om att DMOZ har alldeles för stort inflytande på Google, men jag tror att det kommer att gå över.
    Nu måste jag också påpeka att jag har fått in sajter i DMOZ. Även utan att be om det, och inte alltid med beskrivningar och title som jag själv skulle ha satt. Men det har inte berott på min bekantskap med två DMOZ-redaktörer. Jag tror faktiskt inte at de visste att jag var inblandad i sajterna ifråga och dessa sajtern var alltid äldre än två år innan de släpptes in.
    Jag tror inte att du har betett dig olämpligt på något sätt. Inte heller tror jag att någon som blir listad i DMOZ oavsett orsak kan lastas för det. Det vore orimligt. Det är också mycket tveksamt, oavsett vad jag skrev tidigare, att lasta enskilda redaktörer.

    Det kommer ner till AOL och Google och hur de hanterar quality assurance. Framför allt Google har genom sin affärsverksamhet skapat ett indirekt inflytande och de behöver ta ansvar för det även i Sverige. Gudarna ska veta att de tar in tillräckligt med pengar för det.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-27 klockan 01:57.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. SEO World Championship
    Av Marcus Westberg i forum SEO-tävlingar
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2007-09-09, 03:37
  2. What om DMOZ
    Av Nord i forum Kataloger
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-01-08, 13:47
  3. SEO World Championship - Team SEO Forum?
    Av David Nilsson i forum SEO-tävlingar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-12-18, 10:47
  4. Gmail visar hur Google tänker i framtiden?
    Av Anton Johansson i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 21:00
  5. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-14, 15:59