Resultat 1 till 20 av 20

Belöningen av att hamna bland topp 5 på Google om du är en ebutik

  1. #1
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Någon här som vill dela med sig av sina erfarenheter kring framgången på serpen?
    Nu förstår jag självklart att detta kan skilja otroligt mycket beroende på marknad, webbutik, säsong m.m.

    Men kan man i regel räkna med en stor ökning i försäljning om man lyckas nå topp position jämfört med att man alls inte finns med på förstasidan?

    Hur stor har skillnaden varit för er andra? Alltid kul att höra.

  2. #2
    HLRHJALPENs avatar
    HLRHJALPEN HLRHJALPEN är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    30
    Jag har definitivt sett en ökning i försäljning/förfrågan sedan jag kom in på första sidan. Utanför första sidan har det inte gett någonting. Jag har legat kring topp 10 på mina sökord och hur många personer som gått in på hemsidan har naturligtvis berott på vilket sökord och hur många sökningar som görs på det specifika sökordet. På sökord med få sökningar krävs det nog att man ligger riktigt högt upp för att få resultat medan större sökord ger resultat på lägre platser i serpen. De mindre sökorden kan också vara mer specifika vilket leder till att man får fler besök som är relevanta till just din hemsida. Sedan tror jag även att det är viktigt att man har en bra målsida för att öka konverteringen.

    Jag har ingen statistik på hur mycket försäljningen har ökat vilket jag nog borde sätta mig in i. Överlag tror jag dock att inom min bransch är adwords mer kostnadseffektivt än att använda sig av ett SEO företag för att komma högt i den organiska sökningen.

    Citat Ursprungligen postat av Olof86 Visa inlägg
    Någon här som vill dela med sig av sina erfarenheter kring framgången på serpen?
    Nu förstår jag självklart att detta kan skilja otroligt mycket beroende på marknad, webbutik, säsong m.m.

    Men kan man i regel räkna med en stor ökning i försäljning om man lyckas nå topp position jämfört med att man alls inte finns med på förstasidan?

    Hur stor har skillnaden varit för er andra? Alltid kul att höra.

  3. #3
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Intressant att höra, så innan dess att du tog dig in på förstasidan sålde du knappt någonting med andra ord?

  4. #4
    merczs avatar
    mercz mercz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    98
    Jag håller ju inte på med ebutiker, men vill gärna dela min erfarenhet som affiliate. Att ta sig från plats 10-5 brukar ge en liten, men noterbar ökning i framförallt trafik till sidan. Men det är efter det, i top 5 som de stora ökningarna sker. För varje placering man ökar så ökar trafiken rejält och besökarna rent generellt brukar stanna längre, klicka på länkar oftare samt återkomma oftare.

    Som ehandlare misstänker jag därför att dina kunder kommer vara mer köpvilliga när du väl nått en bra position i serpen. Sidan känns mer trygg för dina kunder om du är bra rankad.

    Faktum är att jag inte ens brukar bry mig om statistik förrns jag är på top5. Mitt mål med ett sökord är att alltid hamna top3.

  5. #5
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av Olof86 Visa inlägg
    Men kan man i regel räkna med en stor ökning i försäljning om man lyckas nå topp position jämfört med att man alls inte finns med på förstasidan?

    Hur stor har skillnaden varit för er andra? Alltid kul att höra.
    Nej, det kan du inte räkna med. Det är en sak att ranka högt och få besökare, men en helt annan sak att lyckas med konverteringar (att folk köper din produkt i det här fallet).

    För att folk ska ta steget att verkligen köpa något, lämna ut sina kreditkortsuppgifter etc, så krävs det något mer. Du måste skapa förtroende. Det uppnår man genom att ha en korrekt och seriös presentation av sin verksamhet. Foto på sig själv, historia om hur det startade, organisationsnummer, länkar till referenter etc etc. Beskriva att man följer konsumentköpslagen. Vilka garantier man lämnar, hur eventuella returer fungerar etc etc. Här gäller inte devisen "less is more". Däremot ska informationen vara mycket välorganiserad. Kunderna måste kunna hitta informationen om de så önskar. De kommer inte att maila dig och fråga vad som gäller om exempelvis returer om det inte går att hitta den informationen relativt lätt på sidan. De klickar istället vidare till konkurrenten, eller går in på Facebook eller nåt...

    Designen är oerhört viktig. Med det menar jag inte att den måste vara väldigt fashig och avancerad, men den får verkligen inte se amatörmässig ut. Vidare är det viktigt att den inte är direkt defekt i vissa webläsare, kolla exempelvis med: http://browsershots.org/ hur din sida ser ut i olika webläsare. (Den kommer garanterat alltid att se konstig ut i vissa browsers, men inrikta dig på de större och vanligaste versionerna åtminstone).

    För att verkligen lyckas med E-handel krävs ofta sedan en rad sk A/B-test. Dvs att du slumpmässigt visar två olika versioner av din hemsida/erbjudande etc och utvärderar vilket som fungerar bäst. Vad som fungerar och inte kan man i regel inte gissa sig till, speciellt inte om man inte har mycket erfarenhet från ehandel sedan tidigare. Det krävs även ganska mycket trafik för att kunna utvärdera testerna ordentligt, men man måste ju börja någonstans.

    Exempelvis kan priset vara en viktig faktor. Om produkten är för billig kan kan det leda till att folk misstror kvaliteten. Ibland kan man faktiskt se ökad försäljning om man höjer priset en del, vilket ju kan tyckas vara paradoxalt. Om man höjer för mycket å andra sidan kan försäljningen plötsligt dippa totalt (vilket oftast beror på att en konkurrent erbjuder motsvarande till ett lägre pris). Testa, testa, testa... Allt från formuleringar i annonser, priser, produktbeskrivningar, layout, färger etc etc... Titta på andra ebutiker och se vilka osm faller dig i smaken, och fundera på varför...

    Det finns massor att läsa om hur man lyckas med marknadsföring på nätet. Sedan är många strategier inte heller speciellt avancerade. Att erbjuda rabatter (köp denna veckan, få 20% rabatt), att tipsa om tillbehör eller liknande produkter (våra tidigare kunder som köpte denna varan köpte även X). Stora ebutiker som amazon mfl är kör med enkla, men mycket effektiva taktiker...

    Men innan man kan börja med det spännande arbetet med att testa och utvärdera så måste man ju också hamna framför näsan på potentiella kunder, så visst måste man ranka... (eller marknadsföra sig på annat sätt, exempelvis med adwords, vilket dock kan vara en hel vetenskap...)

  6. #6
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Jag har tänkt på dom flesta sakerna som du skrev i ditt inlägg, dock har jag missat en viktig sak och det är referenser!
    Har just problem med trafiken i första hand, genererar runt 30-50 per dag men det går åt rätt håll i alla fall

    Stort tack för tipsen torkel, vissa saker kanske låter som en självklarhet men ändå har man inte tänkt på det!

  7. #7
    jespervikbers avatar
    jespervikber jespervikber är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    9
    Hej alla SEO forum läsare.
    Jag arbetar på ett litet företag inom hästsläpsbranschen.

    Hösten 2011 bestämde vi oss för ett omtag om kring vår webb. Typ topp 200 på google 2010.
    Vi valde en lokal leverantör som tillhandahåller en webbaserad plattform för byggnation och underhåll som är mycket smidig.
    Det lokala webb företaget fick flytta över den mesta informationen från gamla sidan och bygga en struktur.
    I november 2011 lanserade vi nya webben mer bilder och info än tidigare. Under hela vintern arbetade jag till och från med att skapa text, bilder och funktioner. Vår sajt var inte ens med på google.
    Vi betalade för att synas. Ca 40 besök och dag 2011.
    Under 2012 har jag läst på SEO forum, ändrat, fixat, analyserat ändrat här och där, om och om igen tills i dag. Arbetat med länkar både bra och mindre bra. Ändrat igen osv.

    I dag är vi på 1a plats på ett av våra nyckelord. Topp 5 på de viktigaste nyckelorden och på förstasidan på några mindreviktiga. Vi betalar inte en krona för att synas på google i dag
    Alla nyckelord och fraser är med på 1a sidan.
    2013 har vi även banner på de mest trafikerade sidorna i vår bransch och vi har ökat trafik och ringandet i telefon markant.
    Vi har mer än tredubblat flödet och växt på vår facebook till ca 1000 högkvalitativa gilla.
    Jag tackar för all info på detta forum, gör som det står bara, förstår du inte fråga!
    Jesper Vikberg
    Jesper Vikberg

  8. #8
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Grattis Jesper, bra jobbat!

  9. #9
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Riktigt kul och inspirerande att höra Jesper!
    Har själv gått från en 100e placering till top 15 på mina viktigaste sökord och topp 10 på lite mindre viktiga. Har endast hållit på under 2,5mån men det det är kul att läsa om din framgång. Det hur ser konkurrensen ut i din bransch rent generellt?

  10. #10
    jespervikbers avatar
    jespervikber jespervikber är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    9
    Konkurensen är ganska hård. Jämfört med bilar så är utbudet av kunder många gånger mindre men varumärkena är många även här. Fördelen är att alla nyckelord är på svenska, så vi har bara svensk konkurans i stort.
    Vi är ett litet varumärke bland stora drakar.
    Många gånger har konkurenterna större budget än vad vi har för detta. Vår fördel är att vi har byggt grunden själva.
    Väljer vi att köpa länkar, blogginlägg mm så stärker vi vår position så klart. Jag vet att flera avvåra konkurentär har lagt 5000:- i månaden i år på SEO för att vara med på tio i topp. Några har slutat med betallösningen och dalat 50 platser på någon månad.
    Jesper Vikberg

  11. #11
    merczs avatar
    mercz mercz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av torkel Visa inlägg
    Nej, det kan du inte räkna med. Det är en sak att ranka högt och få besökare, men en helt annan sak att lyckas med konverteringar (att folk köper din produkt i det här fallet).
    Men om han redan lyckas sälja sin produkt i nuläget är det väl helt klart att han kommer öka sin försäljning med fler besökare eller? Visst är det klart att man ska optimera sin konverteringsgrad, men det är ju bara konstigt att påstå att en ökning från top10 till top5 inte skulle ge fler sälj.....

  12. #12
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    jag blir riktigt glad och inspirerad av jespervikber's inlägg här och det fick mig att börja kika mer på hur statistiken på en av webbutikerna jag jobbat med under ett och ett halvt år nu.

    Sedan januari 2012 tills idag har vi ökat besökarantalet med 27.000 i månaden och från cirka 100 besökare om dagen till ungefär 1000 besökare om dagen (varierar lite). Försäljningen 2012 ökades med det fyrdubbla föregående år, Och då ska vi inte prata om hur mycket det administrativa arbetet ökade. Allt detta på c:a 1 år.

    Placeringarna för topp 5 upp till topp 1 är så många nu så jag orkar inte ens hålla reda på dem . Nu väljer vi bara ut dem 5 bästa för månaden och jobbar intensivt med dem. Sen så vill man ju såklart få upp orden på placering 5 till placering 1, Men det ger med sig med tiden.

    Det som nog skiljer oss mycket ifrån andra webbutiker är nog att vi nästan uteslutande bara jobbat med sökmotoroptimering och inte alls lagt någon större vikt på PPC så som Adwords. Det enda skulle nog kunna vara Affiliate marknadsföring. Men tittar man på statistiken så kommer 80% av våra besökare ifrån Google vilket då resulterar att PPC inte har varit lönsamt för oss, I alla fall inte just nu.

    För alla e-handlare här så vill jag tipsa om en liten lista jag och ett par andra experter här på seo-forum gjort:
    http://www.seo-forum.se/showthread.php?t=8460

  13. #13
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av mercz Visa inlägg
    Men om han redan lyckas sälja sin produkt i nuläget är det väl helt klart att han kommer öka sin försäljning med fler besökare eller? Visst är det klart att man ska optimera sin konverteringsgrad, men det är ju bara konstigt att påstå att en ökning från top10 till top5 inte skulle ge fler sälj.....
    Nja, det påstår jag inte alls, jag understryker att man inte kan räkna med det... Jag försöker vidga perspektivet lite med en rad exempel att det i finns undantag, och att det ofta handlar om långt mer än endast ranking.

    Om du läser hans första inlägg så var frågan: "Men kan man i regel räkna med en stor ökning i försäljning om man lyckas nå topp position jämfört med att man alls inte finns med på förstasidan?" Huruvida han redan säljer eller ej framgår inte... Och nej, det kan man inte räkna med.

    Jag har varit med om att försöka marknadsföra produkter där försäljningen endast steg med några procent, trots att vi gick från andra sidan till topp 3. Produkten sålde inte alls mha organisk trafik. Det var först när vi ändrade koncept helt och i princip gav bort produkten "gratis" (knappt tillverkningskostnaden) men istället sålde kurser till företag och organisationer för att lära deras anställda att använda den som konverteringen sköt i höjden.

    E-handel är bra mycket svårare än att bara lägga upp en sida med produkter och försöka ranka den högt. I början kan det absolut vara relativt lätt. Men när det är lätt så inser någon annan snart att man hittat en lukrativ nisch, och vips så har man ett par konkurrenter, eller så inför någon stor e-handlare motsvarande produkt i sitt sortiment. (been there, done that...) Har man då bara jagat ranking så är man illa ute... Sedan beror det naturligtvis på hur högt man siktar. Vill man endast sälja några enstaka produkter för en hundring styck mha organisk trafik till engångskunder så är det en sak. Ska man bygga upp en större butik och sälja desto dyrare produkter, bygga upp ett kundunderlag, överleva trots konkurrens etc etc så kommer inte ranking vara det stora problemet...

    Ibland känns nyblivna e-handlare tyvärr lite som nutidens "guldgrävare". Det är alltid kul att se när folk tar steget och sätter upp en verksamhet online, men det hade varit kul att se om desto fler hade stannat kvar och utvecklats också... För att göra det måste man tänka brett!

  14. #14
    jespervikbers avatar
    jespervikber jespervikber är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2012
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    9
    För att anknyta till våra försäljningsresultat.
    Marknaden för hästtransporter är hårt konkurrensutsatt.
    Sveriges största varumärke gick i konkurs under slutet av 2011.
    Vi arbetar med en unik produkt inom detta segment, med hög kvalitet och användarvänlighet.
    Det fins nya hästtransporter för 50 000:- våra startar på 90 000:- det mest vanliga kostar 115 000:- till 180 000:- inkl moms
    Vi arbetar i det högsta segmentet när det gäller pris med en annorlunda produkt.
    Vi har klarat våra marknadsandelar på en svajig marknad, och konverterat från 100 000:- per produkter till 150 000:- i snitt. Till hjälp är så klart en bra och informativ sida med mycket bilder och referenser från nöjda kunder. Samt att marknaden är mogen för vår typ av produkt. Våra aktiviteter, annonser, banners och hemsida allt sammantaget ger vårat resultat. Men utan en bra hemsida där nya unga häst relaterade människor går in, drömmer om våra lösningar, utan en bra webb får vi inga kunder om några år. De som är här för att handla nu måste ha lätt att hitta bilder och info så att beslutet blir lätt att fatta. Hög placering på google är gratis, jämfört med andra sätt att nu ut på.
    Att tillägga är att många av våra kunder köper utan att känna och klämma inför steget att köpa för 100 000:- eller mer.
    Det är inte skal till en telefon utan produkter som kostar över 100 000:- vi arbetar med. De har sätt oss på en mässa för några år sedan, eller någon bekant har någon av våra produkter.
    Med hjälp av vår webb och facebook får vi då och då order på nytt hästsläp för 150 000:- via facebok meddelande eller i vår reservdelsbutik. Först tror vi att det är spam, men nej, nej de köper, betalar och blir nöjdakunder.
    Tyvärr lite för få av denna men det händer några gånger om året.
    mvh Jesper
    Jesper Vikberg

  15. #15
    merczs avatar
    mercz mercz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av torkel Visa inlägg
    Nja, det påstår jag inte alls, jag understryker att man inte kan räkna med det... Jag försöker vidga perspektivet lite med en rad exempel att det i finns undantag, och att det ofta handlar om långt mer än endast ranking.
    Fast det var ju ändå en ganska konkret fråga. Han undrar ju ifall han kommer se en ökning i försäljning ifall han stiger i serpen. Eftersom han pratar om en ökning så säljer han ju redan. Annars hade han antagligen ställt frågan på ett annorlunda sätt.

    Jag håller fullkomligt med dig om att en optimering av konverteringsgraden är otroligt viktigt. Men det är ju inte det han frågar efter i OP

  16. #16
    kalleankas avatar
    kalleanka kalleanka är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    7
    Hej
    Jag tror nog stenhårt att en topp 5 på viktiga sökord skulle hjälpa mig enormt.
    Jag har nu hållt på med en SEO firma i 2 månader fortfarande har inget hänt på de viktiga sökord ligger fortfarande på placering över 300, pratat med honom på bolaget han säger inom de närmaste månaderna kommer det att röra på sig, jag känner mig tveksam långt från 300 till topp 5 speciellt som ingenting hänt än så länge vet inte om jag ska fortsätta optimeringen eller lägga ner den.

  17. #17
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Hej
    Jag tror nog stenhårt att en topp 5 på viktiga sökord skulle hjälpa mig enormt.
    Jag har nu hållt på med en SEO firma i 2 månader fortfarande har inget hänt på de viktiga sökord ligger fortfarande på placering över 300, pratat med honom på bolaget han säger inom de närmaste månaderna kommer det att röra på sig, jag känner mig tveksam långt från 300 till topp 5 speciellt som ingenting hänt än så länge vet inte om jag ska fortsätta optimeringen eller lägga ner den.

    Nu vet jag inte hur pass optimerad din sida är i allmänhet. Men det är ju många bitar som ska falla på plats för en lyckad sökmotoroptimering. Att ha tålamod är nog det viktigaste man kan behöva. Nu har det gått 2 månader sen SEO arbetet påbörjades för dig, Beroende på konkurrens och omfattning av arbete så kan det ta allt från 3 veckor till 3-4 månader innan man ens börjar se någon form av förändring.

    Men som sagt, jag känner inte till din sida och vet inte alls hur det bolaget du har jobbar för att få upp din sida. Innan du lägger ner optimeringsbiten råder jag dig att kolla upp med en tredjepart vad som kan vara felet och hur du bör bemöta detta gentemot det bolag du valt att anlita.

    Men som sagt, Jag skulle väntat i minst 3 månader innan jag hade börjat oroa mig. Men allt är ju relativt till både ekonomi och tid. Om du vill kan du skicka mig ett PM på din butik så kan jag göra en snabbkoll på om det är något som skulle saknas.

  18. #18
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Förstaplatsen på sökordet Viagra gav oss ungefär 12.000 unika i månaden. 4:e platsen ungefär 1.300, 9:e platsen 150....
    Under den perioden så hade vi en total trafik på 25.000 besökare i månaden, Viagra exkluderat, så när vi låg 1:a så gav det förstås en stor boost.

  19. #19
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Förbannat kul o följa tråden

  20. #20
    Patrik Berggrens avatar
    Patrik Berggren Patrik Berggren är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Tärnö Gård, Västerås
    Inlägg
    1 383
    Börjar med att säga: GRATTIS Jesper Vikber

    Citat Ursprungligen postat av jespervikber Visa inlägg
    I dag är vi på 1a plats på ett av våra nyckelord. Topp 5 på de viktigaste nyckelorden och på förstasidan på några mindreviktiga. Vi betalar inte en krona för att synas på google i dag ---
    fast, nog allt betalar du för din SEO idag, beroende på hur du själv värderar din timkostnad. Tid är pengar ;-)

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Topp 10 placering i Google för klädmärke önskas
    Av AlexJ i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-10-13, 23:41
  2. Vill hamna på första sidan med 2 sökord
    Av lance i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-10-11, 17:03
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 18:12
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-05-14, 21:08