Resultat 1 till 6 av 6

Hur noga bör man vara med länktexten?

  1. #1
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Hej,

    Efter att ha hängt på detta forum sedan december har jag lärt mig otroligt mycket om seo och alla dess aspekter. Men som alltid är man ändå lite osäker kring vissa saker då man ibland får höra lite olika saker beroende på vem man talar med. Vad jag syftar på är just det här med själva länktexten.

    Hur noga bör man vara med att inte använda nyckelorden som länktext utan få det att se mer naturligt ut?
    Tappar man inte länkjuice ifall man använder en en fras vars nyckelord endast utgör 20-30% ?
    Ifall man länkat just på nyckelordet i 2-3 olika artiklar (kataloger) anses detta vara ok eller bör jag ändra artikeln i efterhand?

    Tack på förhand!

  2. #2
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Du behöver större volym innan du behöver oroa dig för procenten. Om du använt endast nyckelordet i några artiklar och det utgör 100% så spelar det inte så stor roll, än... Istället för att ändra så hade jag satsat på att skaffa fler länkar, som inte använder just nyckelordet, för att spä ut det.

    Det där med att "tappa länkjuice" låter som en något föråldrad synpunkt, men någon annan får gärna kommentera kring det också.

  3. #3
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Återigen slår torkeln till med ett svar på min fråga, Tackar och bockar. Har spridit ut dom flesta länkarna på olika forum och ett par olika kataloger. Funderar på om man inte skulle ta och köpa sig en inlänk från någon här på forum då jag snart befinner mig på första sidan, rankar 11-16 på dom viktigaste orden samtidigt som jag nu nått första sidan på några mindre viktiga nyckelord.

  4. #4
    merczs avatar
    mercz mercz är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    okt 2011
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    98
    Citat Ursprungligen postat av torkel Visa inlägg
    Det där med att "tappa länkjuice" låter som en något föråldrad synpunkt, men någon annan får gärna kommentera kring det också.
    Jag håller helt och hållet med. Numera känns det som att det är själva länkprofilen som är viktig. I alla fall om du bygger långsiktigt. Att inte kötta på med massa länkar av samma ankartext, utan ha lite spritt och "naturligt". Dessutom tycker i alla fall jag att det kan vara värt att skaffa no-follow länkar då 100% do-follow i dagens läge, knappast ser naturligt ut med all CMS med automatisk no-follow och liknande.


    Dessutom tycker jag personligen att om man villa hamna högst upp på "billiga pennor" så skadar det inte att ha lite länkar med samma ord, i annan form. Typ "billigaste pennorna" eller "billigast penna".

    Hur naturligt ser det egentligen ut att vara om man har 150 länkar som alla har ankartexten "billiga pennor" och 200 länkar spridda på andra nyckelord samt inte en enda av samma ord fast annan böjelse?

    Men har man en nystartad sida så spelar det som sagt ingen större roll. Det har inte hunnit komma upp till den graden att det börjar se larvigt tillgjort ut.

  5. #5
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Ett litet tips jag kan ge dig är att du lägger in några bilder i din artikel med bildlänk och en alt-tagg med en bra beskrivning som innehåller ditt nyckelord. Det finns 3 fördelar med detta.

    1. Du får mer textvolym vilket alltid är ett stort plus.
    2. Du får en relevant länk med en längre beskrivning.
    3. Din bild blir indexerad i Googles bildsök.

  6. #6
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Tack Micke!! och övriga

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Våra mål för 2012
    Av Stefan Nilsson i forum Övrigt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-02-02, 00:50
  2. H1 vara eller inte vara?
    Av Joel i forum Optimering
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-02-20, 21:22
  3. Hur ska titeltaggen vara?
    Av RakelSpektakel i forum Optimering
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-18, 14:46
  4. Sitemappens vara eller icke vara..
    Av bjourne i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-24, 09:25
  5. Max 55 tecken i länktexten
    Av David Olofsson i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-10-29, 11:41