Resultat 1 till 8 av 8

Att länka ut?

  1. #1
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Ifall man länkar ut till sajter, som tillverkare osv kan detta påverka position i serpen? Finns det någon nackdel med att göra detta ifall man inte använder sig av notfollow?

  2. #2
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Du tappar inte länkjos om du länkar ut, och du tappar inte heller position om du länkar ut. Att länka ut är bra för din sida, ffa om du länkar till auktoritära sidor eller sidor med samma innehåll, till exempel kunder eller återförsäljare.

    Nofollow använder du bara om du vill berätta för sökmotorerna att dom inte ska bry sig om sidan du länkar till, t.ex om du säljer annonsplats. Alla är inte överens om att nofollow innebär att INGEN länkjos förs över till mottagarsidan, men så är åtminstone tanken enl G.
    En normal länkprofil har både dofollow och nofollow, självklart mestadels dofollow.
    Senast redigerat av SEOJonas den 2013-02-27 klockan 15:17. Anledning: Testar

  3. #3
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Härligt, tack Jonas

  4. #4
    sandströms avatar
    sandström sandström är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    5
    Det kan vara värt att prova på ett av våra varumärken.
    elsaleonie.se - Please Jeans

  5. #5
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Jag har sett direkt positiva resultat av att länka ut. Naturligtvis länkar man inte till konkurrenter etc. Handlar inte om position, men naturligtvis vill man inte förlora kunder.

    För själva användarvänligheten bör man också tänka igenom hur man länkar ut. I löpande text kan man länka från termer eller definitioner till en sida som beskriver detta närmare, som besökaren kan klicka på om de önskar. Man bör vara något återhållsam med att lägga in uppmaningar med länkar "om du vill veta mer om x klicka här" etc. Använder man den typen av uppmaningar för ofta riskerar det att bli störande. Om det är en e-butik där användaren besöker många sidor kan man försöka lägga länkarna på ett och samma ställe i varje produktbeskrivning, eller i en länkruta etc. Är sidan användarvänlig kommer folk att stanna kvar längre och klicka runt mer, vilket i förlängningen påverkar rankingen positivt.

  6. #6
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Olof86 Visa inlägg
    Ifall man länkar ut till sajter, som tillverkare osv kan detta påverka position i serpen? Finns det någon nackdel med att göra detta ifall man inte använder sig av notfollow?
    Hej Olof86

    Det är jätte svår fråga av den anledning att jag själv har en sajt som inte innehåller en enda utlänk. Den har PR 3. Andra sajter som har sparsamt med utlänkar är på PR 2. De som har många utlänkar har 1 eller ingen PR. Svårt att tolka men för Pr kan de ha en viss betydelse, iallfall i mitt fall, men behöver inte vara så för andra. En viss dränering, överföring av PR sker med dofollow enligt mig.

    Huruvida kraften i länkjos överförs vet egentligen ingen om eftersom detta är ännu en dold google hemlighet.
    För mig handlar SEO om kvalitet på en hemsida inte massa länkar in. Länkar kommer alltid in till en kvalitativ hemsida, det tar bara tid att få dessa på naturlig sätt. Många skaffar sig t.e.x wordpress plugins och sätter igång med sina satellit sidor och fyller dessa med innehåll. Inget fel med det nu. Men vem vet egentligen om vad google har för sig för att mota bort alla dessa wordpress satelliter inom ganska snar framtid!
    Ser tusen och åter tusen sajter med detta verktyg, och ja andra också för den delen där syftet med innehållet endast är för att bygga länkar till "pengar" sidan. Ju mer jag tänker på detta desto mer blir det klart för mig, vad nästa google rensning kommer att bestå av.

    Ovanstående är naturligtvis hypoteser från min sida, men som allt annat från Google så är det alltid bäst att experimentera själv och se.
    Senast redigerat av gelki den 2013-02-27 klockan 23:58.

  7. #7
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av gelki Visa inlägg
    Det är jätte svår fråga av den anledning att jag själv har en sajt som inte innehåller en enda utlänk. Den har PR 3. Andra sajter som har sparsamt med utlänkar är på PR 2. De som har många utlänkar har 1 eller ingen PR. Svårt att tolka men för Pr kan de ha en viss betydelse, iallfall i mitt fall, men behöver inte vara så för andra. En viss dränering, överföring av PR sker med dofollow enligt mig.

    Huruvida kraften i länkjos överförs vet egentligen ingen om eftersom detta är ännu en dold google hemlighet.
    Nej. Just PageRank och hur det funkar är en av de saker som Google inte är hemliga med, och länkar från en sida sänker inte PageRank (så länge du inte "säljer" länkar och därmed får ett straff för det).

  8. #8
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    En länk hit och dit ut från webbplats på ett sätt som ser naturligt ut är bra snarare än något dåligt, men om man börjar trassla med en massa footerlänkar och i t ex högerfältet så finns det nog risk att sidans positioner påverkas. Ser länkarna komersiella ut utan dofollow tar man kanske en risk både för sig själv och framförallt målsidan. Att sätta dofollow av snikenhet tycker jag bara är dumt, man tjänar ju inget själv på det.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Vad ska jag länka?
    Av lalamums i forum Länkbygge
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-26, 16:57
  2. Länka i Opencart
    Av UnikaBarn i forum E-handel och konverteringsoptimering
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-09-17, 14:18
  3. Hur mycket kan man länka?
    Av Nils Fridlund i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-18, 18:35
  4. Länka och Indexera
    Av Mathias GBM i forum Länkbygge
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-01-14, 17:04
  5. Hur länka i katalogen?
    Av davooud i forum Kataloger
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-06-10, 15:49