Resultat 1 till 7 av 7

SEOmoz och att upptäcka inlänkar till webbsidan

  1. #1
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Hej,

    Jag har skrivit långa artiklar som jag skickad iväg till 2 olika kataloger på 700 ord vardera. Nu undrar jag hur kan jag upptäcka när Google uppdaterat sitt index eller serpen. Vad jag försöker få fram är själva inlänken från dessa 2 sidor, tex så använder jag SEOmoz för att hitta inlänkar, Linking Root Domains / Total links osv osv.. men hittar inte adressen till de sidor jag skrivit artiklar för?

    Någon som kan upplysa mig om detta? Nu undrar man om SEOmoz kanske inte ger ut all data, eller om denna data helt enkelt inte lämnas ut då bara en liten del är synlig med hjälp av dessa verktyg osv osv.. *confused*

  2. #2
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Antar att du undrar när och hur du kan se att google noterat länkarna?

    Har inte så bra koll på just SEOmoz, men har intrycket att den släpar efter och inte visar alla inlänkar. Jag använder google webmaster tools, och då brukar man kunna se inlänkarna från artikelkataloger inom en månad ungefär. Många andra källor släpar efter, och vissa visar i princip aldrig vissa länkar. Däremot brukar jag se effekten av länken tidigare än den visas i WM tools.

    Själva artikeln brukar indexeras relativt momentant, i alla fall inom några dagar.

    Kan för övrigt tipsa dig om att börja med google webmaster tools, om du inte redan gjort det. Man får ut en hel del intressant information där, samt viktiga varningar etc etc.

  3. #3
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Enklaste sättet att kolla om Google har hittat länken är att helt enkelt se om sidan länken ligger på är indexerad. Antingen genom att kolla Googles cache av sidan, eller att söka på titeln eller en del av texten. Hittar du det när du söker har Google också hittat din länk.

    Som torkel säger är nästa steg att använda Google Webmaster Tools. Där visas många, men inte alla, länkar som Google har i sitt index. Listan uppdateras lite segt, och jag har samma uppfattning som torkel, att det är ungefär en månads fördröjning av datan som visas där, både vad gäller nya länkar och för länkar som försvunnit.

    SEOmoz har inget med Google att göra. Det finns ingen koppling där emellan, då SEOmoz har ett eget index över webben kallat Mozscape. Generellt kan man nog säga att om en länk finns med där så har Google hittat den också, men Mozscape är väldigt litet i förhållande till Googles index och har bara med en bråkdel av de länkar som Google har i sitt index, så att en länk inte hittas av SEOmoz betyder inte att Google inte hittat den.

  4. #4
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Stort tack grabbar, har gått runt och undrat hur det egentligen fungerar ett ganska så bra tag - nu vet man svaret

  5. #5
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Betyder detta att Google uppdaterar med jämna mellanrum?

    Exempel: Om google uppdaterar den 25:e kommer jag få med alla andra artiklar också om jag lägger till flera 23:e och 24:e ? Eller väntar på normalt sätt en månad ungefär oavsett?

  6. #6
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Google uppdaterar SERPen flera gånger gånger per dygn. Säg att du får en artikel publicerad den 23:e under dagen, du har tur och Google indexerar inom 5 minuter samma dag, så kan du få länken tillgodoräknad nästkommande indexering. En månad tar det inte om länken är indexerad.

  7. #7
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Ah ok, tack Jonas

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. SEOmoz Pro
    Av lalamums i forum SEO-verktyg
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-06-14, 09:23
  2. Upptäcka länknätverk?
    Av Aknot i forum Länkbygge
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-11-30, 10:38
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-17, 11:16
  4. SEOMOZ är det värt pengarna?
    Av Retrospect i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-11, 20:19
  5. Ny artikel av SEOmoz
    Av Jim Westergren i forum Nyheter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-07-25, 14:23