Resultat 1 till 6 av 6

Rätt plattform för webbutiker

  1. #1
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Jag hade tänkt skriva det här som svar i annan tråd men det blev längre än jag tänkt så jag gjorde en egen postning om det.

    Något som alla verkar missa på är att man kan få gratis länkar av hög kvalitet genom att välja rätt plattform för webbutiken. Väljer du t.ex. Drupal får du lätt gratis flera länkar av mycket hög kvalitet bara därför att du har byggt på Drupal.

    Kan du få fem bra länkar bara därför att du väljer t.ex. Drupal är det värt väldigt mycket. Det kanske man inte kan tro men det är ett d****a skit jobb att leta länkar så ingen ska underskatta det.

    SEO-fel vi gjorde med Drupal
    Drupal fungerar förövrigt bra med Google även om det finns saker som man behöver korrigera. Vi gjorde t.ex. följande fel:
    1) Missade att se till att temasidorna (nyheter och artiklar vill jag inte ha det på) fick ett riktigt namn istället för ett nummer i URL. Det ska tydligen gå att ändra i efterhand men jag har inte lust att läsa in mig på det just nu.
    2) De s.k. boknoderna gör (perfekt tror jag) medelvärdesbildning av page ranking därför att de länkar till boknoden till "vänster", "höger" och upp till innehållsförteckningen.

    Drupalsites
    Titta t.ex. på vår informationssida på Drupalsites:
    http://www.drupalsites.net/weblink/n...a-kost-traning
    Jag ska förövrigt skriva om det. När jag registrerade oss trodde jag inte att Drupalsites just skulle vara vara värt något och skrev snabbt. Notera att du själv kan besluta hur PR från sidan kan fördelas, d.v.s. du kan djuplänka!

    Men Drupalsites tog som tusan för oss. Jag räknar in dem bland våra guldinlänkar tillsammans med Sunet och inte mer än sex andra sajter. Drupal och andra open-source communitites har länkkraft så att det räcker och blir över. Sedan är det just det att det att det räcker att sajterna kör Drupal så du hittar callgirlsföretag i Kalifornien m.m. tveksam verksamhet också i katalogen.

    Bra kvalitetsfunktioner i Drupal
    Väljer man förövrigt att köra butiken på Drupal så får du en massa andra funktioner gratis. Du kan t.ex. snyggt och enkelt publicera nyheter och artiklar om ditt ämne. Du har inbyggda community funktion och kommentering. Det är mycket lätt att få det att se snyggt och mycket seriöst ut.

    Du kan med andra ord utan att behöva byta plattform låta din webbutik växa upp till helt community kring ditt ämne.

    Och det är gratis förutom din tid då eller 5 - 10 kkr för betala någon för att installera, konfigurera och anpassa det.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-26 klockan 15:16.

  2. #2
    Per Renemarks avatar
    Per Renemark Per Renemark är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    505
    Du måste berätta mer om plattformen och varför den är bättre än andra, just att man kan få 5 gratis länkar bör inte styra valet av e-handelsplattform.
    Affiliate sedan 2006 Seodev.

  3. #3
    Nikke Lindqvists avatar
    Nikke Lindqvist Nikke Lindqvist är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Sverige
    Inlägg
    643
    Plattformen är det inget fel på förutom att ingångströskeln är ohyggligt hög och att den för de allra flesta innehåller otroligt mycket mer än de någonsin behöver.

    Jag har "Lära mig att hantera Drupal" på min tio-i-topp-lista över saker att göra.

  4. #4
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Citat Ursprungligen postat av per_r
    Du måste berätta mer om plattformen och varför den är bättre än andra, just att man kan få 5 gratis länkar bör inte styra valet av e-handelsplattform.
    Kolla runt lite på sajterna som finns på Drupalsites. Det mesta man behöver veta framgår enklast genom att titta på en jämförbar webbutik live.

    Förövrigt kan jag inte begripa varför antalet länkar som du kan få utan arbete inte skulle få styra valet av plattform? Allt som påverkar intäkt och kostnad bör rimligen vara en parameter liksom besökarens upplevelse av sajten. För de flesta små webbutiker är i princip allt vid sidan om länkar väldigt lätt.

    Tänk förövrigt att med TR behöver du en betrodd kanal där PR kan överföras. Du använder Drupal och har en länk från en katalog betrodd att länka avseende Drupal. Np, det är relevant och utdelningen blir perfekt.

    Alternativ för relevans blir ju respektive vara som du säljer vilket jag föreställer mig är väldigt svårt att få relevanta inlänkar till utan att betala.
    Senast redigerat av hans99 den 2006-10-26 klockan 18:35.

  5. #5
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Här är hur vårt gränssnitt ser ut. Det är i princip lika för alla. I exemplet skriver jag i vårt egna makrospråk som sedan översätts till HTML. Detta för att underlätta hanteringen av element som flyter , egen utvecklade boxar, copyright-hantering av bilder m.m.

    En artikel
    Möjlighet att ställa taggar, typ av content m.m.


    Det finns lite inställningar längst ner också:


    En butiksvara
    Nu ändrar jag artikeln från att vara en "story" (typ en artikel) till att bli en butiksvara. Det är enkelt och sker med en rullgardinsmeny.



    Bilderna är lagrade på Flickr.

    En av adminfunktionerna
    Det finns några till också. Vi använder i princip ingen av dem förutom den här där man kan se "vem" som besökt en artikel.



    Ah ha. Låt oss titta vem som har varit in och tittat på en artikel som saknar inlänkar och är okänd.



    Ser ut som Google mediapartner.

    Här finns exemplet:
    www.nyfikenvital.org/?q=node/1381

    Relaterade länkar

    Svensk bloggpostning om Drupal & IBM:
    www.axbom.se/blogg/ibm-drupal
    IBM ger Drupal en stor tumme upp.

    Några svenska sajter som kör Drupal:
    www.fritis.se/
    www.vigillar.se
    www.nyfikenvital.org
    www.serus.se/

    Fakta om Drupal:

    www.drupal.org Centralpunkt för allt Drupal.

    Sammanfattning på Wikipedian:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Drupal
    Senast redigerat av Jim Westergren den 2006-10-28 klockan 00:31. Anledning: Fixade till så att man har riktiga länkar

  6. #6
    hans99s avatar
    hans99 hans99 är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 588
    Drupal har förövrigt färdigt stöd för flera bloggar med olika användare.

    Nedan följer vårt makrospråk för den som är intresserad.

    <node>

    <box title="Länkar och Drupal" mode="info">
    <image name="zucchini.jpg" position="box-top">
    <copyright src="http://www.flickr.com/photos/anaulin/37981150/" lic="cc-2.0-by-sa">
    Ana Ulin
    </copyright>
    <caption>
    Zucchini är en av de grönsaker som forskarna menar förebygger hjärnans åldrande.
    </caption>
    </image>
    <p>
    Med Drupal blir det lite enklare att få inlänkar. Open-source samhället på internet har mer
    länkkraft än nära nog alla.
    </p>
    </box>

    <preamble>
    Stöd för HTML finns färdigt för den som inte behöver extra funktioner. Det här är emellertid
    Greenway-html som är ett makrospråk som vi skrev själva. Det översätts till html.
    </preamble>

    <p>
    Här gör vi ett stycke exakt som med vanlig html. Lite andra <b>grejor</b> som t.ex. <i>kursivt</i>
    </p>

    <p>
    Det är enkelt att skriva och publicera.
    </p>

    <p>
    Utfyllnadstext. Utfyllnadstext. Utfyllnadstext. Utfyllnadstext.
    Utfyllnadstext. Utfyllnadstext. Utfyllnadstext. Utfyllnadstext.
    Utfyllnadstext. Utfyllnadstext. Utfyllnadstext. Utfyllnadstext.
    Utfyllnadstext. Utfyllnadstext. Utfyllnadstext. Utfyllnadstext.
    Utfyllnadstext. Utfyllnadstext. Utfyllnadstext. Utfyllnadstext.
    Utfyllnadstext. Utfyllnadstext. Utfyllnadstext. Utfyllnadstext.
    </p>


    <references>

    <reference>
    dskjkdsfkjdsfakjldsfajklsdafjklsdafljkasdf
    </reference>

    </references>

    </node>

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-07-16, 11:04