Resultat 1 till 13 av 13

Dålig konvertering .. feedback grabbar?

  1. #1
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Hej allihopa,

    Sedan jag börjat besöka seo-forum.se har jag lyckats klättra från en 140:e position in på en stadig 10:e plats, dvs förstasidan på serpen. (sedan 3 dagar tillbaka wohoo :P). Dock är jag lite oroad över min låga konvertering. Jag snittar ungefär 50 unika besökare per dag med hjälp av forum, google adwords, organiska sökningar och blocket. Försäljningen ligger i snitt på ungefär var 5:e-7:e dag. Mitt mål är att göra en försäljning per dag vilket hade fått mig att gå runt utan problem då marginalerna är ganska stora. Vill helst inte avslöja vilken bransch jag håller på med men hoppas kunna få lite feedback i alla fall.

    Värt att notera är att strukturen, sidan utseende osv är topp 3 i landet inom området och priserna är konkurranskraftiga för en hel del produkter.

    Haft 11 beställningar på 1950 besökare sedan starten i december 2012.

    Hoppas på lite input, tack på förhand

  2. #2
    limos avatar
    limo limo är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    28
    grattis till framgångarna på serp.
    jag har en sida också med likande problem och samma besökarantal/dag.

    på en annan webbplats jag har fick jag upp säljet markant bara genom att sätta ut:
    bild på personal (mig själv och en kompis som var snäll nog att låna ut sin nuna- det är vi som hjälper dig) direkttelefonnr för personlig service, orgnr.

    själv vill jag alltid veta vem jag gör affärer med. hatar anonyma blocketmail utan vare sig nr, namn eller personlig mailadress.
    personifiera sidan til att börja med, var ärlig och öppen med vem avsändaren är så ökar nog säljet också (om du redan har det, så bortse från ovanstående, men nån annan kanske är intresserad...
    Senast redigerat av limo den 2013-03-02 klockan 00:00. Anledning: hittade skrivfel - ipad ;)

  3. #3
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Hmm.. har länge funderat på detta men gillar inte att synas på bild. Kanske bör få tag i några personer som kan tänkas ställa upp? Har inget telefonnummer heller för den delen dock syns både organisationsnr + postbox (vet att detta inte är optimalt dock har jag ingen överdriven trafik på just köpvillkoren så tror inte att det är problemet).

    Du har definitivt en bra poäng där limo ska se om jag kan fixa detta på något sätt.
    Stort tack!

  4. #4
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av Olof86 Visa inlägg
    (vet att detta inte är optimalt dock har jag ingen överdriven trafik på just köpvillkoren så tror inte att det är problemet).
    En stor del av problemet ligger ju här då.
    Kunder skall inte behöva leta upp informationen, den skall vara direkt synlig.
    Fixa en trygg ehandel eller liknade certifiering.
    Ha alla uppgifter om företaget direkt under den.

    För mig känns det, ju svårare att hitta orgnummer och kontakt uppgifter, desto hårdare har företaget jobbar för att jobba undan dem.

  5. #5
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Låter rätt logiskt nu när du säger det MOB. Har du själv erfarenhet av trygg ehandel?

  6. #6
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Trygg Ehandel ökar konverteringen, helt klart.
    Mycket tack vare att kända varumärken som Apoteket, CDON.com, Dustin, Fyndiq osv använder sig utav dem.
    Så kunder känner igen certifieringen (loggan)
    Dock är kostnaden alltför saftig för små e-handlare.

    Ordinarie avgifter:
    -Ansökningsavgift 2.500 kr + moms.
    -Årsavgift 5.500 kr + moms.


    Som tur finns det ett billigare alternativ med ehandelscertifiering.se.
    249 kr månaden inkl. moms och man får prova på en månad gratis.
    För mindre än vad det kostar att ansluta sig till Trygg Ehandel så får du ett helt år med EhandelsCertifiering.

  7. #7
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    wow, ska undersöka saken snarast. Har själv haft svårt att motivera ehandel certifieringen nu i början men detta lät intressant. Tack för hjälpen

  8. #8
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Låter som att din vara kostar ganska mycket (stor summa alltså, inte att den är "för dyr"...) om du siktar på en försäljning om dagenför att gå runt. Då är det oerhört viktigt att skapa förtroende, och det gör man genom att vara personlig, bild på personal, telefonnummer, länk till sajt/tidning etc somrecenserar din produkt...

    Om man säljer iPhone-skal för 50:- är folk desto villigare att konvertera lite hursonhelst, men när det börjarhandla om flera hundra, eller några tusen kan man inte vara lika "anonym" längre.

    Svårt att ge konkreta tips när man inte vet exakt vad du säljer, men något som verkligen kan ge ett lyft är om du lägger upp ett par videoklipp där du demonstrerar din produkt. Behöver inte vara någon avancerad demonstration, kan räcka att man visar produkten ur olika vinklar typ. Då syns du (eller inhyrd statist) indirekt på bild i alla fall, om du nu inte direkt vill lägga upp en personlig bild. Lyckas man optimera filmen bra på youtube kan det dessutom driva en hel del trafik...

  9. #9
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Hej Olof
    e-handel certifiering är bara en liten plutte grej i detta sammanhang. Den kommer inte att ge dig märkbar större konveritering.
    Det viktigaste för den Svenska konsumenten är att ditt företags uppgifter är väl synliga med juridiska namnet, besöks adressen, post adressen, org nummer, telefonnummer, försäljningsvillkor, garanti villkor, text om ångerrätt, betalningssätt. Jag väljer gärna klarna faktura, då kortbetalningar för "spontanköp" minskat avsevärt senaste åren. Du gör som du vill med de alternativa betaningssätt. Mina rekommendationer är ändå någon slags faktureringsmodell. Kunden betalar först när de ser produkten. Ha heta erbjudanden som "nollar" försäljningen (går jämnt upp) men i sin tur ger andra möjligheter att sälja andra produkter bättre. Ren och snygg design, låt bilderna tala istället för massa text. Att få trafik är en sak att konvertera, någonting helt annat. :-)

    Jag har ingen blekaste aning om vad du säljer men kanske en affiliator koppling är något för dig. D.v.s Du betalar en viss procent på försäljningen "konverteringen" till affiliator och de pumpar in potentiella kunder.
    Gör endast detta om du har justa marginaler och bra deal från affiliator samarbetspart.
    Lägg upp din sida på ehandel.org. det är gratis. Men se till att du är klar med alla villkor till konsument, om det är till konsumenter du riktar dig till. Lägg in smart koppling till rejta så folk kan kolla du sköter dig. SOm du märker så handlar detta för din del om att skapa förtrende. Inga webbplatser som är nystartade får förtrende av konsument. Det förtjänar man efter hårt arbete.

    torkels förslag på att lägga upp videoklipp är naturligtvis en suverän idé om det passar din business och inte tar all kraft i anspråk.

  10. #10
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Genki använder redan Sveawebpay, är rätt synlig med informationen samt att affiliate är inte aktuellt då jag är för nischad. Tack för feedbacken

  11. #11
    tindramins avatar
    tindramin tindramin är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    6
    Driver en ehandel också och har haft 600 sälj på 7 månader, har runt 3000-6000 personer i månaden men skapar trafik med hjälp av bloggare som fått sajten trovärdig eller inte men säljer bra på dom, fick trygghandel i dag samt att man har en SSL cert. Det blir intressant om jag får större konvertering nu mer hjälp av tryggehandel och SSL. Ska skaffa en online chatt nu också som är öppen vissa tider. Jag har vunnit mycket på att svara kunder på mailen tillomed efter midnatt eftersom jag sitter bakom datorn typ 10-14 timmar om dagen samt har företagsnumret på förstasidan. Driver också trafik från kelkoo,prisjakt osv.
    Bara att kämpa på boys : )

  12. #12
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Hej Olof.
    Kul att du har så många olika frågor. Det finns seo experter, och det finns cro experter. På samma sätt som det finns standaråtgärder inom SEO så finns det standarder på konverteringsoptimering.

    Skicka mig ett PM med din sida så bjuder jag dig på en analys med lite tips om hur du ökar konverteringen.

  13. #13
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Aronsson Visa inlägg
    Hej Olof.
    Kul att du har så många olika frågor. Det finns seo experter, och det finns cro experter. På samma sätt som det finns standaråtgärder inom SEO så finns det standarder på konverteringsoptimering.

    Skicka mig ett PM med din sida så bjuder jag dig på en analys med lite tips om hur du ökar konverteringen.
    Och så har vi Niklas Aronsson som erbjuder dig analys gratis! Plussar på ditt rykte Niklas!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. 'Relevanta sökord: Dålig' - Varför?
    Av Hansen i forum Google AdWords
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-12-21, 08:52
  2. Optimering av konvertering
    Av jonnasu i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-13, 14:36
  3. Konvertering - hur jag tänker
    Av Magnus i forum Optimering
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 11:08
  4. URL:en, bra eller dålig?
    Av Kaliningradcity i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-21, 18:13
  5. Del för konvertering
    Av hans99 i forum Angående SEO-Forum.se
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 12:40