Resultat 1 till 7 av 7

Strategi inför hösten?

  1. #1
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Har gått runt och funderat på en sak under helgen. Det är så att marknaden inom min bransch drar igång igen under September månad. Hur bör man lägga upp strategin för SEO:n? Bör man satsa stenhårt redan nu eller köra igång under Maj-Juni och hoppas på att jobbet ger utdelning inför säsongsstarten?

  2. #2
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Allt du gör nu har du nytta av sen. Visst kan man göra strategiska insatser men det är svårt att tajma på det sättet som jag anar att du är ute efter. Ta tiden till att bygga ut med bra innehåll, bygga länkar och gör tester för att trimma konverteringen. Det vill säga få så stor andel av dina besökare som det bara är möjligt att komma till avslut. Det är ju ett perfekt läge nu när säsongen är (efter din beskrivning) lite mer ljummen.
    Var proaktiv helt enkelt!

  3. #3
    Nadias avatar
    Nadia Nadia är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    13
    Om jag var du skulle jag köra i gång så snabbt som möjligt. SEO är ett långsiktigt arbete, du kan nå resultat efter bara några veckor, men den fulla effekten kan dröja upp till ett halv år. Så om du vill ha en riktigt tight optimering så skall du börja redan nu.

  4. #4
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Tack för feedbacken, det låter klokt att som ni båda säger påbörja arbetet redan nu och inte ligga på latsidan.

    Bör man undvika att skicka in alltför många artiklar till kataloger förrresten?
    Just nu har man endast 3st vilket har boostat min position på serpen enormt.

  5. #5
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av Olof86 Visa inlägg
    Tack för feedbacken, det låter klokt att som ni båda säger påbörja arbetet redan nu och inte ligga på latsidan.

    Bör man undvika att skicka in alltför många artiklar till kataloger förrresten?
    Just nu har man endast 3st vilket har boostat min position på serpen enormt.
    Det är ofta lättast i början. Med ett par artiklar kan man klättra flera sidor i serpen, sedan blir det svårare och tar längre tid.

    Räkna alltså inte med att det är lika lätt att klättra upp på första sidan och slåss om placeringarna på toppen, och därför ska du börja optimeringen redan nu... Annars finns alltid risken att man ligger på latsidan och sedan blir "stressad", och är alltför aggressiv när hösten väl börjar närma sig. Då finns det risk att man blir straffad och halkar ner istället... Försök lägga upp en strategi ungefär hur många länkar du ska bygga per vecka eller månad, och följ sedan den planen.

    Någon annan som har mer erfarenhet får gärna kommentera kring vad som är en "lagom" takt, något som jag själv funderar mycket på. Söker man runt lite hittar man ju lätt 25 olika svenska artikelkataloger (av varierande kvalitet). Är en artikel/vecka ok, mer eller mindre? Eller ska man bygga satellit istället och länka katalogerna till den?

  6. #6
    Nadias avatar
    Nadia Nadia är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av torkel Visa inlägg
    Det är ofta lättast i början. Med ett par artiklar kan man klättra flera sidor i serpen, sedan blir det svårare och tar längre tid.

    Räkna alltså inte med att det är lika lätt att klättra upp på första sidan och slåss om placeringarna på toppen, och därför ska du börja optimeringen redan nu... Annars finns alltid risken att man ligger på latsidan och sedan blir "stressad", och är alltför aggressiv när hösten väl börjar närma sig. Då finns det risk att man blir straffad och halkar ner istället... Försök lägga upp en strategi ungefär hur många länkar du ska bygga per vecka eller månad, och följ sedan den planen.

    Någon annan som har mer erfarenhet får gärna kommentera kring vad som är en "lagom" takt, något som jag själv funderar mycket på. Söker man runt lite hittar man ju lätt 25 olika svenska artikelkataloger (av varierande kvalitet). Är en artikel/vecka ok, mer eller mindre? Eller ska man bygga satellit istället och länka katalogerna till den?
    En lagom takt är svårt. Egentligen är det inte takten som spelar någon roll. Utan själva optimeringen, det är en balansgång mellan att ha en tight optimeing med ständigt underhåll, men att inte över optimera sidan, för då straffar google dig. Du kan lägga in dig i alla länk kataloger samtidgt / under samma dag. Där spelar takten ingen roll. Det du ska tänka på när du lägger in din webplats i katalogerna är att inte upprepa samma alt beskrivning. Det måste helst vara en unik alt beskrivning i varje länk katalog, men försök ändå alltid få in dina sökord. Om du inte använder en unik text varje gång så kommer googles robotar upptäcka detta, och antagligen straffa dig.

  7. #7
    Nadias avatar
    Nadia Nadia är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av Nadia Visa inlägg
    En lagom takt är svårt. Egentligen är det inte takten som spelar någon roll. Utan själva optimeringen, det är en balansgång mellan att ha en tight optimeing med ständigt underhåll, men att inte över optimera sidan, för då straffar google dig. Du kan lägga in dig i alla länk kataloger samtidgt / under samma dag. Där spelar takten ingen roll. Det du ska tänka på när du lägger in din webplats i katalogerna är att inte upprepa samma alt beskrivning. Det måste helst vara en unik alt beskrivning i varje länk katalog, men försök ändå alltid få in dina sökord. Om du inte använder en unik text varje gång så kommer googles robotar upptäcka detta, och antagligen straffa dig.
    Oj nu såg jag att du pratade om artikel kataloger och ej länk kataloger. Där tror jag precis som du säger att en i veckan är ganska lagom.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Dags att beställa artiklar inför hösten? Skribent finnes!
    Av alexia79 i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-08-01, 09:50
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-01-16, 11:51
  3. SEO-träff Hösten 2008
    Av Webmoney i forum Träffar
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 21:37
  4. SEO hjälp inför lansering av webbshop
    Av hoynala i forum Förfråga om tjänster / Platsannonser
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-27, 13:23
  5. Haha, lite Googlefight inför helgen...
    Av Mikis Guerrero i forum Övrigt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 22:04