Resultat 1 till 13 av 13

Risken med Duplicate Content vid plattformsbyte

  1. #1
    Karemilas avatar
    Karemila Karemila är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    8
    Jag ska flytta min sajt från en plattform till en annan. I den nya plattformen ligger idag vår webshop. Den är alltså publicerad och indexerad. Flytten kommer ta mig några veckor och under den tiden kommer samma innehåll ligga på båda sajter. I nya plattformen har jag ingen möjlighet att skapa sidor dolda för indexering. När flytten är klar kommer gamla sajten att skrotas och nya sajten kommer gå från att vara subdomän till att bli huvuddomän.

    Strukturen kommer inte vara identisk, utan det är främst texter, bilder och en del metataggar som kommer vara lika. När flytten av content är klar använder jag 301:or från gamla till nya sidor.

    Vad är risken för att vi straffas för Duplicate content under flytten?

    Undrar också över risken om jag har ett filmklipp samt några meningar generell info på flera produktsidor?

    Är mycket tacksam om någon lyckas förstå mitt förvirrade nybörjarsnack och kan ge mig en fingervisning.

    /Karin

  2. #2
    Andrs avatar
    Andr Andr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    76
    Jag är ingen teknisk expert, men rent spontant känns det som om du gott kan göra en disallow i robots.txt på den nya sajten tills flytten är klar (glöm för guds skull inte bort att ta bort denna disallow när flytten väl görs).

  3. #3
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Andr Visa inlägg
    Jag är ingen teknisk expert, men rent spontant känns det som om du gott kan göra en disallow i robots.txt på den nya sajten tills flytten är klar (glöm för guds skull inte bort att ta bort denna disallow när flytten väl görs).
    Hel rätt.

    Här har du vad du ska skriva i robots.txt filen:

    User-agent: *
    Disallow: /

    Efter att du är färdig med sidan och gjort 301'or från den gamla så ändrar du helt enkelt robots.txt filen till:

    User-agent: *
    Allow: /

    För att din sida ska kunna bli igenomsökt.

  4. #4
    Karemilas avatar
    Karemila Karemila är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    8
    Tack för svar!

    Jag var osäker på om jag har möjlighet att göra ändringar i robots.txt filen i nya plattformen, men det verkar som att jag kommer kunna göra det.

    Om jag följer ert råd så hindrar jag sajten att indexeras, vilket innebär att sidor som jag skapar inte kommer indexeras och att sidor som är skapade sedan tidigare inte indexeras på nytt. De befintligen sidorna kan då tappa placering i serpen, men de organiska sökningarna är en sådan liten del av trafiken i dagsläget så att det inte är någon stor förlust. Största andelen av trafiken kommer via länkar från min gamla sajt. Det är alltså bara sökmotorerna som påverkas, inte besökarna.

    Har jag förstått det rätt?

    Kan man lita på att Allow verkligen slår igenom?

  5. #5
    Andrs avatar
    Andr Andr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av Karemila Visa inlägg
    Om jag följer ert råd så hindrar jag sajten att indexeras, vilket innebär att sidor som jag skapar inte kommer indexeras och att sidor som är skapade sedan tidigare inte indexeras på nytt. De befintligen sidorna kan då tappa placering i serpen, men de organiska sökningarna är en sådan liten del av trafiken i dagsläget så att det inte är någon stor förlust. Största andelen av trafiken kommer via länkar från min gamla sajt. Det är alltså bara sökmotorerna som påverkas, inte besökarna.

    Har jag förstått det rätt?
    Njae - du har förstått det delvis rätt.

    När du sätter disallow på hela den nya sajten hindrar du den från att indexeras, så långt har du rätt. Detta kommer inte påverka de befintliga sidorna, de kommer ranka lika bra eller dåligt som förut. Din befintliga sida påverkas alltså inte det minsta av att du sätter disallow på den nya sidan. Det enda som händer är att Google helt struntar i din nya sida.

    När du är klar med flytten och redo att plocka bort din gamla sida (med 301 redirects till din nya sida) så gör du detta samtidigt som du ändrar i robots.txt-filen igen, d.v.s. sätter allow istället för disallow.

    Nu händer följande:
    1) De gamla sidorna är redirectade till de nya sidorna. All trafik och länkkraft förs över till din nya sida. Inom ett par dagar kommer alltså GamalSidan.se/Undersida försvinna ur SERP:en medan NyaSidan.se/Undersida kommer ta den sidans placering och ranking (viss variation kan självklart förekomma).

    2) Nu börjar även de nya sidorna indexeras. D.v.s. NyaSidan.se/NyttContent hittas av Google och indexeras.

    Det enda du egentligen gör är skjuter upp tidpunkten för när Google får indexera din nya sida så att det inte sker samtidigt som det finns duplicate content uppe.

  6. #6
    Karemilas avatar
    Karemila Karemila är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Andr Visa inlägg
    Njae - du har förstått det delvis rätt.

    När du sätter disallow på hela den nya sajten hindrar du den från att indexeras, så långt har du rätt. Detta kommer inte påverka de befintliga sidorna, de kommer ranka lika bra eller dåligt som förut. Din befintliga sida påverkas alltså inte det minsta av att du sätter disallow på den nya sidan. Det enda som händer är att Google helt struntar i din nya sida.
    Bara för att förtydliga, när jag pratade om "befintliga sidor" i mitt förra inlägg menade jag befintliga sidor i nya plattformen på NyaSidan.se som är aktiva och indexerade idag. "Befintliga sidor" är alltså inte sidor på GamalSidan.se.

    Så frågan är vad som händer med befintliga sidor på NyaSidan.se när jag sätter in disallow i robots.txt. Var det det du svarade på?

    Mycket tacksam för er hjälp!

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Bara för att förtydliga, när jag pratade om "befintliga sidor" i mitt förra inlägg menade jag befintliga sidor i nya plattformen på NyaSidan.se som är aktiva och indexerade idag. "Befintliga sidor" är alltså inte sidor på GamalSidan.se.
    Innebär inte det att du redan nu har två versioner uppe av din webbshop som är indexerad?
    Den nya och den gamla. Så vad är din fråga egentligen utifrån de förutsättningarna?

  8. #8
    Karemilas avatar
    Karemila Karemila är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Innebär inte det att du redan nu har två versioner uppe av din webbshop som är indexerad?
    Den nya och den gamla. Så vad är din fråga egentligen utifrån de förutsättningarna?
    Innehållet på de två sajterna skiljer sig åt idag.

    Min gamla sajt presenterar produkter, företaget + information kopplat till vår verksamhet. Säg att jag säljer fotbollar. Förutom att presentera mina produkter så har jag även en omfattande och populär fotbollsskola, som drar mycket trafik.

    Webshopen, har tills nu endast fungerat som en extern webshop. Och nu ska jag alltså lyfta in allt från gamla sajten till webbshopsplattformen och optimera den. Idag är båda aktiva och indexerade. Fotbollsskolan ska in i webbshopsplattformen och kommer ligga på båda sajter till flytten är klar.

  9. #9
    Mickes avatar
    Micke Micke är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    271
    Citat Ursprungligen postat av Karemila Visa inlägg
    Innehållet på de två sajterna skiljer sig åt idag.

    Min gamla sajt presenterar produkter, företaget + information kopplat till vår verksamhet. Säg att jag säljer fotbollar. Förutom att presentera mina produkter så har jag även en omfattande och populär fotbollsskola, som drar mycket trafik.

    Webshopen, har tills nu endast fungerat som en extern webshop. Och nu ska jag alltså lyfta in allt från gamla sajten till webbshopsplattformen och optimera den. Idag är båda aktiva och indexerade. Fotbollsskolan ska in i webbshopsplattformen och kommer ligga på båda sajter till flytten är klar.
    Då ska du använda robots.txt. För att bara förhindra genomsökning och indexering på dem "nya" sidorna i din webbshopsplatform så kan du skriva så här i din robots.txt fil:

    User-agent: *
    Allow: /
    Disallow: /din-dubblett.html
    Disallow: /din-dubblett.html
    Disallow: /din-dubblett.html

    På det viset ser du till att alla gamla url'er fortfarande genomsöks och blir indexerade av sökmotorerna men då också förhindrar detta för dem sidorna som blir dubbletter.

    Några viktiga punkter:

    1. Var säker på att du blockerar rätt sökväg till rätt fil.
    2. När flytten är klar så lägger du 301 på alla gamla url'er i din gamla domän till dem nya.
    3. När 301'orna är gjorda så tar du även bort BARA Disallow raderna i din robots.txt fil.

  10. #10
    Karemilas avatar
    Karemila Karemila är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    8
    Tack för er hjälp! Dock säger e-handelsplattformen att det inte finns några möjligheter att påverka individuella butikers robots-filer. Några spontana kommentarer på det? Skandal ur SEO-synpunkt eller något jag får tugga i mig? Kan tilläggas att jag har valt den mest avancerade av den här leverantörens paketlösningar.

    Vad tycker ni?

  11. #11
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Om de säger att du inte får använda robots.txt så tycker jag att du ska hänvisa dom till denna tråden.
    Då kan dom själva komma fram till en lösning. Fixar dom inte det så hade jag gett dom fingret, flyttat och krävt pengar tillbaks. Skyll på deras kompetens.

  12. #12
    Andrs avatar
    Andr Andr är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    76
    Hur fan kan man påstå att du inte kan använda något så enkelt som en .txt-fil i rotkatalogen?

    Det låter helt sjukt.

    Den enda anledningen som jag egentligen kan se är att din e-handlesplattform outsourcat sin techsupport till typ Indien, som har ett par standardsvar men där allt som faller utanför dessa ramar besvaras med något i stil med:

    "We are very sorry that this request cannot be implemented at the current moment, our dedicated team of technicians is working on improving our services 24/7 and this feature is definately something that our tech department will take a look at in the near future, but as of now we cannot offer this service to you.

    We value you as a customer and please let us know if there is anything else we can assist you with!"

    Frustrerande, eftersom det tar en enorm tid att komma igenom första nivån av techsupport-drönare och nå någon som faktiskt förstår något och kan hjälpa en.

  13. #13
    Karemilas avatar
    Karemila Karemila är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    8
    Jag hänvisade till den här tråden. Deras förslag på lösning är att jag lägger <META NAME="ROBOTS" CONTENT="NOINDEX, NOFOLLOW"> i head. Och förhindrar indexering av hela shopen. När flytten är klar och domännamnet har ändrats, 301r är klara så plockar jag bort det. Eller ska den bytas ut mot "INDEX, FOLLOW"?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Duplicate content
    Av Guran i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-24, 11:28
  2. Duplicate content
    Av Fredrik Lundahl i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 18:12
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-09, 11:29
  4. Duplicate Content
    Av StefanBergfeldt i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-28, 13:47
  5. Duplicate content
    Av johant i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-07-08, 20:31