Resultat 1 till 5 av 5

Gästblogga i marknadsföringssyfte, undvika duplicate content och filter?

  1. #1
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Har testat att marknadsföra en produkthemsida genom att skriva artiklar för forum/hemsidor som lockar min målgrupp. Nu skulle jag vilja göra det i större skala. Det gäller en tjänst på engelska, och om produktsidan designas om lite skulle den kunna riktas till en mkt större målgrupp. Jag vill helst inte spamma alltför mycket, men det rör sig väl ändock om c:a 50 sidor/bloggar jag skulle vilja publicera artiklar på. (De flesta är positiva till att publicera artiklarna).

    Hur bör man gå tillväga för att undvika duplicate content. Detta är något som jag inte har så bra koll på. Antar att det är en dålig ide att skicka ut samma artikel till samtliga, eller kan man göra det på ett sätt som google inte hugger på? Räcker det att "spinna artiklarna", eller måste det mer till än så?

    Jag hade hursomhelst tänkt anlita någon på Elance eller liknande, men låt säga att man vill skicka en artikel till 100-tals olika bloggar/sidor. Det bör väl finnas en gräns för hur mycket man kan variera en artikel på 500 ord?

    Är det kanske bättre att ändå skicka samma artikel, eller åtminstone köra på ett par olika versioner, och istället sätta länkarna till "nofollow"? Kan man råka ut för pingvinen i alla fall?

    Hur fungerar det för nyhetssajter som skickar ut pressmeddelanden som säkerligen publiceras på massor av ställen, delvis oförändrade?

  2. #2
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    En superspunnen artikel kommer att fungera utmärkt, kanske inte för att länka till din moneysite, men väl till en L2-L3 satellit. Du kan få ut åtminstone 100 artiklar på 500 ord, skriver du en artikel på 700 så kan du räkna med att få ut fler artiklar ändå... På Odesk hittar du väldigt många som spinner för en billig peng, eller så testar du TBS själv.

    Viss duplicate content accepterar Google, det är normalt när man citerar tidningar eller andra bloggar, men i stor skala och mer än någon paragraf här eller där är väl där gränsen går.

  3. #3
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av SEOJonas Visa inlägg
    En superspunnen artikel kommer att fungera utmärkt, kanske inte för att länka till din moneysite, men väl till en L2-L3 satellit. Du kan få ut åtminstone 100 artiklar på 500 ord, skriver du en artikel på 700 så kan du räkna med att få ut fler artiklar ändå... På Odesk hittar du väldigt många som spinner för en billig peng, eller så testar du TBS själv.

    Viss duplicate content accepterar Google, det är normalt när man citerar tidningar eller andra bloggar, men i stor skala och mer än någon paragraf här eller där är väl där gränsen går.
    Kanske uttryckte mig lite otydligt. Mitt syfte är alltså inte att bygga länkar ur SEO synpunkt.

    Jag vill alltså "tipsa" om ett utbildningspaket jag säljer på en min sida genom att skriva artiklar om det på utvalda bloggar/forum etc, där målgruppen vistas. Så jag vill alltså länka direkt till startsidan...

  4. #4
    SEOJonass avatar
    SEOJonas SEOJonas är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2009
    Inlägg
    467
    Superspunna artiklar fungerar säkerligen idag, men vem vet om det fungerar om en vecka? Därför är jag försiktig med vad jag pekar till min moneysite. Vill du vara safe - kör superspunna med nofollow på länken - om det bara är trafiken du är ute efter.

  5. #5
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av SEOJonas Visa inlägg
    Superspunna artiklar fungerar säkerligen idag, men vem vet om det fungerar om en vecka? Därför är jag försiktig med vad jag pekar till min moneysite. Vill du vara safe - kör superspunna med nofollow på länken - om det bara är trafiken du är ute efter.
    Och hur vet vi att den approachen är safe imorgon?

    Knepigt att undvika SEO (positiv/negativ) när man är ute efter något helt annat...

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Duplicate content
    Av Guran i forum Optimering
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-24, 11:28
  2. Duplicate content
    Av Fredrik Lundahl i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 18:12
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-09, 11:29
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-09, 01:49
  5. Duplicate Content
    Av StefanBergfeldt i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-28, 13:47