Resultat 1 till 14 av 14

Länka ut från samma artikelkatalog

  1. #1
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Hej,

    Ber om ursäkt ifall någon (eller jag själv för den delen) redan ställt frågan men hittade ingeting i forumet om detta. Min fråga är riktad främst mot artikelkataloger. Ifall jag nu säljer motorer för bilar exempelvis, tjänar jag något på att skicka in en ny artikel om bilspeglar eller växlar? Eller bör jag istället fokusera på andra sidor då det inte ger lika mycket effekt? Riskerar jag tom att halvera länkjuicen om jag lägger upp fler än 1 artikel på en artikelkatalog?

    Tack på förhand, vill gärna reda ut detta en gång för alla!

  2. #2
    isres avatar
    isre isre är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    2
    Det vad jag vet är det man skulle sätta en autoritätslänk till exempel wikipedia eller ifolor.se. Det skydda din projekt.
    Senast redigerat av isre den 2013-03-19 klockan 07:54.

  3. #3
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Uh??

  4. #4
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Bump..

  5. #5
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Det många missar är att Google själva oftast bidrar med information så det är inte alltid man behöver söka eller fråga på ett forum.

    Här svarar Matt Cutts på din fråga angående flera länkar från samma sida.

    http://www.youtube.com/watch?v=mTjN9x-by-I

  6. #6
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Tack, aldrig förstått vad dom menat med site wide backlinks förrän nu. Efter att ha tittat på klippet så är jag fortfarande inte säker på vad som gäller. Förstår jag det rätt så räknas så backlänkarna men mindre o mindre för varje backlink? Och troligtvis bör man kanske undvika mer än 10 artiklar per artikelkatalog?

  7. #7
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Jag tycker Matt Cutts demonstrerar det riktigt bra.
    Kurvan (armen) pekar uppåt för att sedan långsamt dala...lol

    Det finns ingen magisk siffra på hur många länkar som är OK innan de blir totalt värdelösa.
    Beror väl på länk typ, plattform och diverse andra faktorer.

  8. #8
    SEOIbericas avatar
    SEOIberica SEOIberica är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Palma de Mallorca
    Inlägg
    41
    Visst finns det väl en uppskattning som säger att du bör hålla dig till under 100 länkar per sida? Jag antar att det är därför det rekommenderas att dela upp tex. html-sitemaps i flera om du har mer än 100 sidor.

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    100 länkar per sida har jag för mig stod i Googles verktyg för webbansvariga förr. Har inte sökt om det fortfarande står kvar där. Var tillsammans med hur många kb en sida på en webbplats skulle ha för bästa resultat föremål för en del diskussionen länge sedan.

    Men det gällde då som sagt enskilda sidor inte hela webbplatser. Däremot kan man undra över behovet att peta in den mängden länkar på en enskild sida om det inte gäller en sitemap. Bara länkar på en sida lär knappast ge bättre resultat i Google.
    Utan signalerar snarare länkbyte i större skala, vilket inte gillas av Google.

  10. #10
    SEOIbericas avatar
    SEOIberica SEOIberica är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Palma de Mallorca
    Inlägg
    41
    Det är väl en signal man bör titta efter för att behömma kvaliteten av en artikelkatalog. Det är tyvärr inte sällan som den typen av sajter har ett antal länkar i foten tillsammans med widgets som länkar senaste artiklar, kategorier, mest kommenterade etc.
    Logiskt minskar kraften i content länken.

  11. #11
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Så med andra ord bör jag sprida ut länkarna på flera olika kataloger till en början, har ju en del onyttjade på min "lista", innan jag kör igenom samma lista en andra gång?

  12. #12
    SEOIbericas avatar
    SEOIberica SEOIberica är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Palma de Mallorca
    Inlägg
    41
    det är mitt tips. Innan du börjar nästa 'varv' kan du utvärdera länkarna i t.ex. majesticSEO & ahrefs för att se vilken som ger bäst värde. Det är mitt tips iaf.

  13. #13
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Svaren spretar lite och det känns lite som om det blir blandjuice

    Site wide links är en länk på alla eller åtminstone väldigt många av webbplatsens sidor med samma ankartext och med samma målsida.
    De är vanligtvis placerade i en blogroll eller footern, men placeringen har ingen betydelse för definitionen.

    Att ha flera artiklar publicerade på en webbplats om olika, även om de är närliggande ämnen, där varje artikel har en länk till samma domän men med olika ankartexter och varierande målsidor är ju något helt annat. Är de dessutom utspridda över en ganska lång tid så är det rätt naturligt. Det finns givetvis en gräns för denna typ av länkar också, men det går ju uppmärksamma när länkar börjar sluta ge kraft.

  14. #14
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Tack Håkan och SEOIberica!

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Hur många länkar från samma artikelkatalog?
    Av Nils Fridlund i forum Kataloger
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-18, 20:24
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-21, 22:23
  3. Länka mellan siter med samma IP-adress
    Av AndersB i forum Länkbygge
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-02-12, 20:07
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-07, 21:00
  5. Länka rubriken till samma sida
    Av tolj i forum Länkbygge
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-04-05, 12:03