Resultat 1 till 5 av 5

Hur ser Google på detta egentligen??

  1. #1
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Hej allihopa,

    Nu undrar jag hur Google ser på följande situation:
    Jag har lyckats ranka min butik på förstasidan för dom 2 viktigaste nyckelorden. Sidan som rankar högt är självklart sidan som säljer just den typ av produkter som nyckelordet hänvisar till som jag från och med nu kommer kalla subkategori 1). Dock jag har jag kategori ovanför denna subkategori (subkategori) och den innehåller en massa text kring själva produktområdet samtidigt som även denna kategori listar samma produkter + några extra produkter från subkategori nr2.

    Min fråga är nu, hur ser Google på det hela. Trots att jag inte länkat från huvudkategorin som har en massa nyttig information till subkategori1, ärver den länkjuice i alla fall? Eller är anledningen till att jag rankar så bra nu pga att jag jobbat in flera backlinks genom att skicka in flera artiklar till katalogsidor?

    Värt att notera är att jag försökt ha med nyckelordet i produkternas introtext, så att dom med andra ord syns en gång per produkt på alla kategorier som listar produkter, dvs både subkategorier och huvudkategorier m.m. (Som ni kanske märkt så har jag valt att inte lista subkategorier i själva kategorin utan rentav produkterna direkt)

    Nu när jag hade funderingar på att skapa en satellitsida för ett helt nytt produktsortiment som endast kommer rikta sig emot företag så tänkte jag.. äsch nu kanske man bör lägga all text och fokus på satellit sidan och skita i att skriva en massa text för den nya kategorin i webbshoppen?

    Gör jag mig själv en otjänst genom att försöka skriva så mycket text på huvudkategorin som jag hoppades skulle ranka högt. Kanske dock inte så förvånande då subkategorin har alla backlinks + en del keywords medan huvudkategorin egentligen bara har text och inga backlinks alls.

    Hade uppskattat lite feedback :/

  2. #2
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    bump

  3. #3
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Hade gärna uppskattat ett utförligt svar :/

  4. #4
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Det är inte helt lätt att ge dig ett utförligt svar här, för där finns inte mycket att svara på. Läs gärna igenom din egen text, och skriv ner vilka frågor du vill ha svar på så ska jag försöka svara på dom. De frågorna jag kan tolka av din första text känns inte seriösa att svara på för då hade svaret blivit något i stil med detta:
    Nej, om du inte har en länk så skickar du ingen länk juice.
    Ja, länkbygge är en trolig anledning till att du rankar.
    Nej, du gör dig inte en otjänst genom att skriva mycket text om en produkt eller en kategori.

  5. #5
    Olof86s avatar
    Olof86 Olof86 är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Inlägg
    157
    Hej Niklas,

    Själva tanken bakom inlägget kan väl summeras på följande vis:
    Om man vill länka för sida A men har all text på sida B + samma innehåll som A så kanske man bör byta fokus och länka till B i fortsättningen? Känns som att pga all denna text bör kunna ranka högre med lika stort antal länkar som A har. Känns som SEO från allra första början borde ha lagts på sida B

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-11-21, 16:00
  2. Kan Google tolka detta som skadlig kod?
    Av Gustav i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-11-04, 17:29
  3. Vad gäller egentligen?
    Av Patrik1972 i forum Google
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-16, 17:10
  4. Vad är en blogg egentligen?
    Av Aron L i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-06, 14:57
  5. Vad ett c-nät egentligen?
    Av RobinS i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-04, 10:30