Resultat 1 till 8 av 8

Ska man fortfarande dela upp långa texter/inlägg?

  1. #1
    christoffertyreforss avatar
    christoffertyrefors christoffertyrefors är inte uppkopplad Behöver bekräfta sin e-postadress
    Reg.datum
    mar 2013
    Inlägg
    1
    Hej,

    Jag har förstått att man sedan Panda ska hålla ihop sitt innehåll rätt så tight, på siten. Samtidigt minns jag tider där man - på enskilda sidor - skulle dela upp sitt innehåll i flertal sidor om det blev för långt. Det går ju lite mot idén om att INTE skapa tunna sidor för varje tänkbar synonom, men innebär det att man numera med fördel kan hålla ihop längre texter på samma sida?

    Jag funderar (och googlar, men "vem kan man lita på" hörs i bakgrunden när det mesta man hittar är 2 år gammalt) eftersom jag har en sida med ungefär 1000 ord. Det behandlar ett lite större ämne och typ t.ex. "användningsområden" och "exempel på användningar" som inte vore jättemärkligt (för besökaren) att flytta ut, men som definitivt trivs bäst ihop då det är en slags sammanfattning av en del i en produkt. Länkar förstås gärna till sidan om det underlättar, men jag tror diskussionen klarar sig utmärkt även utan en länk.

  2. #2
    Håkan Perssons avatar
    Håkan Persson Håkan Persson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Skaraborg
    Inlägg
    114
    Är det en "lång" text som kan ses som en artikel så tycker jag att det funkar alldeles utmärkt med allt på en sida sett till sökresultatet. Sedan måste man kanske ta hänsyn till användarperspektivet också och där finns ju ingen helt tydlig regel.

  3. #3
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Jag tror det löser sig ganska naturligt om man tänker på användaren som Håkan skriver. Man ska inte vara rädd för att lägga en 2000 ord lång text på en och samma sida om det känns bäst. Om man däremot t.ex. ska göra en SEO-guide som går igenom alla möjliga beståndsdelar kan det vara bra att dela upp de ~10 000 orden i olika delar om 400-600 ord.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  4. #4
    bbdoughs avatar
    bbdough bbdough är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    12
    Inte för att vara sån men den här "idén" med att inte skapa tunna sidor som du talar om... jag har ett par hemsidor borta i USA som har 1 rubrik, 1 bild, 1 mening text på sig... och dom rankar på första sidan på google. Sökorden har mellan 2000 och 18 000 exact searches/month. Så tro inte på allt du läser

  5. #5
    LoyalWriters avatar
    LoyalWriter LoyalWriter är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    108
    Det finns två huvudpunkter att tänka på innan man fattar ett beslut om detta:

    1. Man måste tänka på användaren - man måste fråga sig själv vad kommer att bli det bekvämaste för den som ska läsa och ta in informationen. Kommer det att bli enklast med allt info på en sida eller bör man dela upp det hela på fler sidor? I de flesta fall så är långa texter mindre bekvämt att läsa på en skärm men ibland så kan detta bli det bästa, särskilt när man har delat upp texten i många paragrafer och även lägger till bilder och film.

    Anledningen till att man ska fråga sig detta är helt enkelt för att Google själva lägger in denna parameter i sina beräkningar. Om man kan få in allt på en sida och får det hela att vara användarvänligt så kan det leda till hög rank i sökresultaten, annars är det bättre att dela upp på flera sidor.

    2. Det hela bör vara autentiskt - materialet bör ordnas på ett autentiskt och naturligt sätt som om det inte fanns något Google.
    I enlighet med min erfarenhet med många olika projekt, när allt ser naturligt ut och med ett verkligt värde för läsaren så är det troligt att man lyckas med de 2 viktigaste sakerna som man som sajtägare är ute efter: A) Innehållet får en bättre chans till hög rank så att det kan driva fler besökare till sajten B) Conversion rate för sajten blir bättre, fler av de som redan har tagit sig till sajten kommer att göra något då de väl är där.

  6. #6
    spexers avatar
    spexer spexer är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av bbdough Visa inlägg
    Inte för att vara sån men den här "idén" med att inte skapa tunna sidor som du talar om... jag har ett par hemsidor borta i USA som har 1 rubrik, 1 bild, 1 mening text på sig... och dom rankar på första sidan på google. Sökorden har mellan 2000 och 18 000 exact searches/month. Så tro inte på allt du läser
    Har haft samma känsla som dig, att sidor med väldigt lite innehåll har fungerat väldigt väl i Google ett tag nu. Tror visserligen inte att det är mängden innehåll på sidan som gör att tunna sidor rankar bra, utan snarare att de pga. sin "tunnhet" blir väldigt valoptimerade mot en viss term.

  7. #7
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av bbdough Visa inlägg
    Inte för att vara sån men den här "idén" med att inte skapa tunna sidor som du talar om... jag har ett par hemsidor borta i USA som har 1 rubrik, 1 bild, 1 mening text på sig... och dom rankar på första sidan på google. Sökorden har mellan 2000 och 18 000 exact searches/month. Så tro inte på allt du läser
    Inte för att vara sån men lite innehåll är inte samma sak som tunt innehåll...

  8. #8
    spexers avatar
    spexer spexer är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av AaronAxelsson Visa inlägg
    Inte för att vara sån men lite innehåll är inte samma sak som tunt innehåll...
    De har du ju helt rätt i, jag har också bidragit till att blanda äpple och päron

    Däremot har även noterat en hel del sidor som har både lite och tunt innehåll och rankar fint, fast så har det kanske alltid varit att den del sidor helt enkelt slinker igenom Googles Uppdateringar och grejer..

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-10-07, 11:13
  2. Dela upp inlänk
    Av Craxen i forum Länkbygge
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-06, 20:50
  3. dela kontor med andra seo's
    Av KarlKanin i forum Övrig internetmarknadsföring
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-01-01, 19:37
  4. Om långa svansen
    Av nfinland i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-10-12, 14:12
  5. Långa titlar fungerar
    Av Urban G i forum Optimering
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 23:45