Resultat 1 till 17 av 17

Visa att man är ursprungsförfattare

  1. #1
    Martin_Gs avatar
    Martin_G Martin_G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Har problem med att mina texter ständigt blir kopierade av konkurrenter. Strax efter att jag skrivit om en produkt kan jag hitta massor med kopior. Den elaka Pandan straffar dubletter och kopierat material och därför vill jag kunna visa G att jag är ursprungsförfattaren. Någon som vet hur man gör?

  2. #2
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Hej. Om du menar energi-bloggen som är en Wordpress sida så finns det ett Wordpress Tillägg som heter Simple Feed Copyright.

    http://wordpress.org/extend/plugins/...eed-copyright/

    Då sätts det Original Article + Länk
    och Copyright + Länk till din blogg...

    ..automatiskt på alla RSS inlägg vilket med största sannolikhet metoden de använder för att kopiera dina texter.

  3. #3
    Martin_Gs avatar
    Martin_G Martin_G är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    110
    Tack för tipset om WP.

    Mitt problem är dock att texten för produkterna och mina övriga sidor i webshoppen kopieras. Använder man copyscape.com för mina produkter hittar man massor med kopior. Och vi skriver alltid alla våra produkttexter själva. Vi är alltså först med texterna och vi vill kunna tala om för G att det är vi som är originalet.

    Kan man göra det?

  4. #4
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Det brukar vara så att den som indexeras först räknas som originalet.
    Men kopierar de produkttexter som du själv har skrivit hade jag kört med DMCA anmälningar till Google.

  5. #5
    Cassiss avatar
    Cassis Cassis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    London
    Inlägg
    27
    Sitter precis nu och har samma problem. Törs inte lita på att Google kan hålla reda på vem som indexerades först.

    Den lösning jag funderar på är om man kan använda ett litet script som jag har sett att många gör (t.ex. Ezinearticles). Det funkar så att så fort någon kopierar text från sajten så följer en liten URL med (som innan var osynlig för besökaren). Då får man åtminstone en länk varje gång någon snor text ifrån en. Förutsatt att de inte märker den lilla URL:en då, men förvånansvärt ofta verkar det vara unga bloggare som kopierar och både bilder och länkar följer med, så chansen är hyfsat stor.

    Min brorsa skrev följande script:

    Kod:
    <!-- BEGIN Tynt Script -->
    <script type="text/javascript">
    if(document.location.protocol=='http:'){
    var Tynt=Tynt||[];Tynt.push('d-rfCiQoOr4Alvacwqm_6r');Tynt.i={"ap":"Read more:"};
    (function(){var s=document.createElement('script');s.async="async";s.type="text/javascript";s.src='http://tcr.tynt.com/ti.js';var h=document.getElementsByTagName('script')[0];h.parentNode.insertBefore(s,h);})();
    }
    </script>
    <!-- END Tynt Script -->
    (Klistra in på sajten, ladda upp html-filen och försök nu kopiera och klistra in texten i t.ex. Word.)

    Men någonting behöver fixas med scriptet för som det ser ut nu får man med en extra liten snutt i länken som inte borde vara där. Länken går till rätt sida men kanske inte ser så bra ut i Googles ögon.

    Vore bussigt om någon ville förbättra brorsans script, detta kanske kan hjälpa flera som har problem med samma sak i framtiden!



    Edit:

    Kom på att det ju finns script som gör att man inte ens kan kopiera texten på en sida över huvud taget, se om detta funkar:

    Kod:
    <script type="text/JavaScript">
    function killCopy(e){
    return false
    }
    function reEnable(){
    return true
    }
    document.onselectstart=new Function ("return false")
    if (window.sidebar){
    document.onmousedown=killCopy
    document.onclick=reEnable
    }
    </script>
    Senast redigerat av Cassis den 2013-03-29 klockan 01:27.

  6. #6
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av Cassis Visa inlägg
    Törs inte lita på att Google kan hålla reda på vem som indexerades först.
    [/CODE]
    De är ju de som indexerar, så jag tror de har rätt bra koll på vilken de indexerar först.

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Att Google vet vad som indexerades först bör de. Men det är inte samma sak som att den texten placerar sig bäst.

    De kan likaväl hamna under ”…har vi utlämnat vissa resultat som är snarlika…
    Men får väl tillägga att det var ett tag sedan jag testade det här med att publicera samma text på fler olika ställen för att se vad som hände.

    Så får ta och köra det några gånger till för att se om Google blir förvirrade även idag.

  8. #8
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Att dela inlägget brukar (nästan) alltid funka för min del, men ser fram emot ditt test !

  9. #9
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Inte speciellt svårt att utföra testet. Ta en text som är gammal, kopiera in den på andra webbplatser, skicka några länkar till de webbplatserna.
    Vänta ett tag och se om du inte får ned ursprungstexten till ”...vi har utlämnat…

  10. #10
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Alla mina sidor kopplade till ett 30-tal social network / bookmark sidor via API och alla mina texter distribueras schemalagd helt automatiskt så att slösa ett par timmar på att att stänga av dem och sen ställa in dem igen är tyvärr ingen option för mig, för det här testet.

  11. #11
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Du behöver inte vara med i det här.
    Jag skall bara ta rätt på om det går numera att trycka ned originaltexter till förmån för kopierade.
    Har redan börjat för övrigt med en text som har några år på nacken. Och delat den via Twitter på det nya stället jag lade upp den på.
    En egen text men vars ursprungsplats är på ett annat ställe.

    Fungerar det så lär väl en del gnälla som de gjorde när jag startade Google-bomben urbota då det fanns en del kopplingar mellan mina sidor där. Men det var bara att göra om så nu finns det väl i stort sätt bara en förnekare kvar som inte tror att det fungerar.

  12. #12
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Personligen är jag övertygad om att du kommer att lyckas trycka ner originaltexten.
    Det enda sättet jag lyckas förhindra det är att distribuera texten själv med en länk tillbaka till original artikeln.

    Ett test från dig borde teoretiskt tysta alla förnekare även i det här fallet (utom två, där en av dem heter Matt Cutts)..lol

  13. #13
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Matt Cutts, har inte han sagt att en Google-bomb inte fungerar numera. Eller tar jag fel där?

  14. #14
    Cassiss avatar
    Cassis Cassis är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    London
    Inlägg
    27
    Är det inte också så att Google Panda gör att man tappar trafik/rank just för att innehållet blivit "utspätt"? Eller rätta mig om jag har fel.

    Blogg.se (varifrån många av mina sajters stulna texter hamnat) svarar så här angående duplicerat innehåll:


    Det är bloggaren själv som är juridiskt ansvarig för blogginnehållet och vi ber Er kontakta dessa direkt istället.
    Vi går under inga omständigheter in och ändrar i våra användares bloggar.
    Kan det vara en tillfällighet att de tappat så mycket på både pingviner och pandor på sistone?
    http://www.alexa.com/siteinfo/blogg.se# (om det nu finns någon som helst sanning i Alexa-statistiken vill säga).

  15. #15
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Citat Ursprungligen postat av Urban G Visa inlägg
    Matt Cutts, har inte han sagt att en Google-bomb inte fungerar numera. Eller tar jag fel där?
    "Rather than edit these prank results by hand, we developed an algorithm a few years ago to detect Googlebombs. We tend not to run it all the time, because it takes some computing power to process our entire web index and because true Googlebombs are quite rare (we joke around the Googleplex that more articles have been written about Googlebombs than there are actual examples of Googlebombs)."

    http://googlepublicpolicy.blogspot.s...oglebombs.html

    Citat Ursprungligen postat av Cassis Visa inlägg
    Är det inte också så att Google Panda gör att man tappar trafik/rank just för att innehållet blivit "utspätt"? Eller rätta mig om jag har fel.

    Blogg.se (varifrån många av mina sajters stulna texter hamnat) svarar så här angående duplicerat innehåll:



    Kan det vara en tillfällighet att de tappat så mycket på både pingviner och pandor på sistone?
    http://www.alexa.com/siteinfo/blogg.se# (om det nu finns någon som helst sanning i Alexa-statistiken vill säga).
    Jag tror att antal bloggar som har huvuduppgift att "recensera" produkter och länka tillbaks till produkten är ett mycket större problem.

  16. #16
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    @MOB DEt var en retorisk fråga jag ställde. Men för att inte splittra tråden mer från ämnet som kan vi ta Google-bombs diskussioner i avsedd tråd.

  17. #17
    Tauers avatar
    Tauer Tauer är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jul 2011
    Inlägg
    20
    Jag har flera exempel på originaltexter som jag skrivit som stulits och sedan rankar de stulna texterna bättre än min originalsida (som ofta återfinns under "vi har utlämnat snarlika resultat" i SERPen. Tråkigt men sant.

    Har funderat på att anmäla till Google, men undrar om det är värt besväret?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-07, 21:03
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-09-14, 13:32
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-12-06, 20:08
  4. Visa nyaste inlänkar?
    Av Marcin i forum Länkbygge
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-31, 03:18
  5. Visa antal träffar med querystring.
    Av Zn4rK i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-06-30, 03:03