Resultat 1 till 15 av 15

Funkar länkbygge?

  1. #1
    olssons avatar
    olsson olsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    30
    Hej, jag ska hjälpa en nära bekant med hennes sida (inom skönhetsbranschen) och då främst med SEO. Sidan är en statisk sida och gjord hos en webbyrå som vi har bra kontakt med. Men nu var det nått år sen jag höll på med SEO och då främst med att bygga länkar och under den här tiden har ju mycket hänt med alla Panda och Pingvin uppdateringar så jag undrar om det funkar med att ranka med bara länkar? Isåfall vilka länkar ska man länka från? Är det något jag behöver tänka på för sidan är ju bra gjord med innehåll och har ett par år på nacken och jag vill göra det här seriöst?

    Mvh

  2. #2
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    HeJ Olsson!

    Du frågar:
    -vilka länkar ska man länka från?
    Beror på ditt sökord. "Hudvård" är ju tämligen svårt ord att ranka högt på p.g.a konkurransen. Där behöver du mycket innehåll och många kvalitativa länkar om det ska hända nåt. Använd med fördel addWords egna sökords funktion för att se vad din sida har och gemför med vertyget för att få ett hum.

    -funkar med att ranka med bara länkar?
    Se till att bygga dina artiklar med bra innehåll och länka därifrån (Inte bara en länk). Glöm inte bort bilder som hjälper upp länkningen och ger högre "trust" för utlänken till din kunds skönhetssida. Länka också från relaterad information, det är jätte viktigt. Det bästa är om din artikel som innehåller utlänken har även ditt sökord i title och descriptionm, men det är inte alltid möjligt på webbplaster som inte kontrolleras av dig.

  3. #3
    olssons avatar
    olsson olsson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    30
    Ok tack för era svar.
    Sidan jag jobbar med är 8 år gammal men den tidigare ägaren har inte jobbat med SEO på den så jag har lite jobb att göra. Du skriver " Se till att bygga dina artiklar med bra innehåll och länka därifrån (Inte bara en länk)" Menar du då artikel på själva hemsidan eller från en artikelsajt, tex från artikelparadis.se?
    Jag har full kontroll att ändra på sidan så jag kommer att försöka se till att få med sökorden i title och description.

    Hur är det med ankartext om man kommenterar på en blogg, är det lika viktigt att ha med sökorden som signatur eller kan man använda sitt eget namn tex?

  4. #4
    Partos avatar
    Parto Parto är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    13
    Som med aktier är en blandning av olika typer av inlänkar att föredra då en ny uppdatering från google annars lätt kan sänka en viss sorts inlänkar.

    Det ska som sagt mycket till att du ska ranka bra på "hudvård", har du kollat på lite andra nyckelord i den branschen som har lite mindre sökningar? Du kanske kan nischa till stad? (om det är en fysisk butik då).

  5. #5
    FridaIsakssons avatar
    FridaIsaksson FridaIsaksson är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    maj 2013
    Inlägg
    3
    Det kan vända väldigt snabbt om du har köpta länkar. Google kan snabbt upptäcka och bränna din sida totalt från google. Det handlar helt om vilken webbyrå du jobbar med så att du inte råkar ut för det som interflora gjorde!
    Senast redigerat av Urban G den 2013-05-02 klockan 15:42. Anledning: Regel 2

  6. #6
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Länkar fungerar lika bra som tidigare, men pingvinen har gjort att man måste tänka sig för lite extra. Man bör akta sig för allt för många länkar med samma ankartext. Det gäller främst ankartexter med nyckelord. Att länka med domännamn som ankartext anses väldigt säkert och signalerar inte någon vilja att manipulera sökresultaten. Ankartexter som består av www.domän.se och domän.se o.s.v. behöver du inte akta dig för att ha för stor koncentration av.

    Undvik också sitewide-länkar så långt det går.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  7. #7
    Cobbs avatar
    Cobb Cobb är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    21
    Nu förstår jag inget wedholm. Menar du att om jag fixar 10.000 länkar med någon automatiseringstjänst som spammar domännamnet så har jag inget att oroa mig för?

  8. #8
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Cobb Visa inlägg
    Nu förstår jag inget wedholm. Menar du att om jag fixar 10.000 länkar med någon automatiseringstjänst som spammar domännamnet så har jag inget att oroa mig för?
    Du behöver inte oroa dig särskilt mycket för att ankartexterna gör att Google reagerar. Däremot kan de reagera på att du får 10 000 länkar på en vecka, när du de senaste åren fått 2 länkar per vecka i snitt. Sedan spelar det roll vilka sajter du får länkar från.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  9. #9
    Niklas Aronssons avatar
    Niklas Aronsson Niklas Aronsson är inte uppkopplad SEO-proffs
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    nov 2009
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av Cobb Visa inlägg
    Nu förstår jag inget wedholm. Menar du att om jag fixar 10.000 länkar med någon automatiseringstjänst som spammar domännamnet så har jag inget att oroa mig för?
    Jag förstår heller ingenting, hur gjorde du den slutsatsen av Wedholms svar?

  10. #10
    Thorans avatar
    Thoran Thoran är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Florida
    Inlägg
    14
    Google updated Panda/Penguin in time to time so should we have to change the strategy for old backlinks according to latest update?

  11. #11
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Thoran Visa inlägg
    Google updated Panda/Penguin in time to time so should we have to change the strategy for old backlinks according to latest update?
    Hi Thoran.
    Many of good answers are just in front of you but in Swedish. Please try use some kind of translator. :-)

  12. #12
    Mappass avatar
    Mappas Mappas är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av wedholm Visa inlägg
    Länkar fungerar lika bra som tidigare, men pingvinen har gjort att man måste tänka sig för lite extra. Man bör akta sig för allt för många länkar med samma ankartext. Det gäller främst ankartexter med nyckelord. Att länka med domännamn som ankartext anses väldigt säkert och signalerar inte någon vilja att manipulera sökresultaten. Ankartexter som består av www.domän.se och domän.se o.s.v. behöver du inte akta dig för att ha för stor koncentration av.

    Undvik också sitewide-länkar så långt det går.
    Jag märkte en tydlig nedgång på flera sökord i serpen i början av Juni. Med andra ord är det väl mycket troligt att det är pingvinen som ligger bakom? Vi har ca 10 000 organiska inlänkar där den överväldigande majoriteten är bloggar. Min första tanke var att vi blev straffade för att ankartexten nästan alltid var likadan dvs. företagsnamnet eller domännamnet (som är samma som företagsnamnet fast med .se). Men du menar alltså att det inte bör spela någon större roll? Vad kan det då vara som påverkar negativt?

  13. #13
    wedholms avatar
    wedholm wedholm är inte uppkopplad SEO-proffs
    Reg.datum
    jul 2009
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Mappas Visa inlägg
    Jag märkte en tydlig nedgång på flera sökord i serpen i början av Juni. Med andra ord är det väl mycket troligt att det är pingvinen som ligger bakom? Vi har ca 10 000 organiska inlänkar där den överväldigande majoriteten är bloggar. Min första tanke var att vi blev straffade för att ankartexten nästan alltid var likadan dvs. företagsnamnet eller domännamnet (som är samma som företagsnamnet fast med .se). Men du menar alltså att det inte bör spela någon större roll? Vad kan det då vara som påverkar negativt?
    Min uppfattning är att ankartexter med företagsnamn/domännamn är väldigt säkra. Däremot kan det säkert bli problem om domännamnet även är ett kommersiellt nyckelord med stor sökvolym. T.ex. om man har ett företag som heter "Hantverkare Stockholm AB" på domänen "hantverkarestockholm.se".

    En annan sak att tänka på är hur bra kvalitet det är på sajterna som länkar till dig. Hur ser deras länkprofiler ut? Är de trovärdiga? Även om ankartexterna är neutrala så kan Google störa sig på att länkarna ligger på skräpdomäner.
    Ftg: Wedholm AB | Shop: Bandana | Blogg

  14. #14
    gelkis avatar
    gelki gelki är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    aug 2012
    Ort
    Sävedalen
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av wedholm Visa inlägg
    En annan sak att tänka på är hur bra kvalitet det är på sajterna som länkar till dig. Hur ser deras länkprofiler ut? Är de trovärdiga? Även om ankartexterna är neutrala så kan Google störa sig på att länkarna ligger på skräpdomäner.
    Jag skulle säga att det är synnerligen avgörande skäl. Har du en t.e.x en artikel på en sida som du har en länk till din hemsida. Och den hemsida har kommentarsfält med säg: 100 st olika kommentarer med respektive utlänkar till andra hemsidor så blir trusten ganska låg på den sidan. Och din länk får inte den optimala värde som om det inte hade så mycket länkar ut. Sedan måste ju själva sidan som din länk är på vara korrket återgiven med bra skriven unik material, Hög PR, hög TR o.s.v, kanske också inom samma topdomän. Kom ihåg allt räknas!

  15. #15
    Mappass avatar
    Mappas Mappas är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2013
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av wedholm Visa inlägg
    Min uppfattning är att ankartexter med företagsnamn/domännamn är väldigt säkra. Däremot kan det säkert bli problem om domännamnet även är ett kommersiellt nyckelord med stor sökvolym. T.ex. om man har ett företag som heter "Hantverkare Stockholm AB" på domänen "hantverkarestockholm.se".

    En annan sak att tänka på är hur bra kvalitet det är på sajterna som länkar till dig. Hur ser deras länkprofiler ut? Är de trovärdiga? Även om ankartexterna är neutrala så kan Google störa sig på att länkarna ligger på skräpdomäner.
    Domännamnet är inget nyckelord så det är lugnt där. Kvaliteten på länkarna är överlag bra, majoriteten är bloggar inom relevanta eller hyfsat relevanta områden. Det är det som gör det så märkligt att Penguin verkar ha slagit ner på sajten.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Funkar .net internationellt?
    Av corporate i forum Domänen
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-10-07, 15:29
  2. keywordspy hur funkar det
    Av the blackjacker i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-26, 14:08
  3. Hur funkar google?
    Av yelles i forum Google
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-08, 11:57
  4. Funkar Spambloggar?
    Av SEOgeek i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-19, 00:03
  5. Så här funkar din muspekare :)
    Av Frost i forum Övrigt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 17:33