Resultat 1 till 3 av 3

Unika besökare i Google analytics vs. Cloudflare

  1. #1
    markusps avatar
    markusp markusp är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    22
    Hej!

    Jag jämförde antalet unika besökare som Google analytics anger och som Cludflare anger. Det står en liten notis vid diagrammet på Cloudflare: "Do these numbers seem high?" med förklaringen

    "Google Analytics and other web-based analytics programs track visitors that trigger JavaScript. As a result, threats, bots and automated crawlers are not recorded since these visitors typically do not trigger JavaScript. These services also don't track visitors who leave a page before it is fully loaded or have Javascript disabled. CloudFlare tracks all of your traffic by requests, so your CloudFlare visitor number is most likely higher. Keep in mind: CloudFlare can only track visitors that go through the CloudFlare system, which is represented by an orange cloud on your DNS settings page."

    Från Clouflare får jag följande statistik från en månad tillbaka:
    4,611 Page views
    3,178 regular traffic
    749 crawlers/bots
    684 threats
    1,316 unique visitors
    308 unique crawlers
    126 unique threats

    Från Google Analytics:
    Besök 332
    Unika besökare 291
    Sidvisningar 975
    Sidor/besök 2,94
    Gen. längd på besöken 00:01:32
    Avvisningsfrekvens 46,99 %
    % nya besök 83,43 %

    Kan någon förklara på enkel svenska vad skillnaden är? Eller snarare, vilka siffror ska jag lita på?

    /Markus

  2. #2
    AaronAxelssons avatar
    AaronAxelsson AaronAxelsson är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Moderator för alla forumsektioner
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    775
    Lita på Google Analytics. De mäter besökare som är på din sajt och gör nånting. Från Cloudflare får du med massa "spöktrafik" i din data. Den kan vara intressant på marginalen, men för de allra flesta är det bara just "spöken".

    Jag vet tyvärr inte exakt vad och hur CloudFlare mäter trafiken, men jag kan förklara hur Google mäter den.

    Från Google Analytics:
    Besök 332 - Antalet gånger någon har kommit till din sajt, oavsett om de besökt den tidigare (från samma dator och webläsare utan att ha rensat Coockies det senaste halvåret) eller inte.
    Unika besökare 291 - Antalet gånger någon kommit till din sajt, borträknat samma besökares andra, tredje, och så vidare, besök.
    Avvisningsfrekvens 46,99 % - Andelen besök som bestått av enbart en sidvisning (inom 30 minuter)
    % nya besök 83,43 % - Andelen besökare som visat åtminsone en sida på din sajt för första gången från en specifik dator och webläsare det senaste halvåret.

    Disclaimer: De kan ha ändrat Cookietiden. Sist jag kollade var den ett halvår som standard, men det är nog ett drygt halvår sedan...

  3. #3
    markusps avatar
    markusp markusp är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    22
    Tackar! Får förlita mig på Googles siffror då

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Google Analytics visar inga besökare
    Av UnikaBarn i forum Google
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 17:11
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-01-24, 10:13
  3. Påverkar besökare google resultat
    Av Olli i forum Google
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-03-02, 21:00
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 12:25
  5. mäta unika besökare för en undersida
    Av KarlKanin i forum Övrigt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-20, 22:53