Resultat 1 till 8 av 8

Ogooglebar | Google hotar Språkrådet

  1. #1
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Efter påtryckningar från Google och hot om process tar Språkrådet bort ordet Ogooglebar från sin nyspråklista.
    Google ville ändra betydelsen av ordet som Språkrådet hade formulerat och hotade att gå vidare med en process om de inte blev åtlydda. Så rådet väljer att ta bort ordet helt då de inte har tid eller lust att driva en process med Google.

    Nu kanske en del naiva som har fått för sig att Google har en annan affärsmoral än företag som exempelvis Union Carbide och Exxon börjar inse att Google inte är något speciellt företag med en annan högre moral.
    Och deras fras - Don't be evil – är bara är en tom innehållslös slogan.
    Affären med Ogooglebar visar det med önskvärd tydlighet.

    http://www.sprakradet.se/15922
    http://www.svd.se/kultur/sprakradet-...ar_8031624.svd

  2. #2
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Vad mer kan man förvänta sig av ett företag vars styrelseordförande åker till diktaturer som Nord Korea och Burma eller till ett företag som till för bara någon månad sen gav ut alla emails till personer som använder Gmail till ordningsmakten i USA utan att ens kräva en domstolsorder eller förklaring.

  3. #3
    snulles avatar
    snulle snulle är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    81
    Citat Ursprungligen postat av MOB Visa inlägg
    Vad mer kan man förvänta sig av ett företag vars styrelseordförande åker till diktaturer som Nord Korea och Burma eller till ett företag som till för bara någon månad sen gav ut alla emails till personer som använder Gmail till ordningsmakten i USA utan att ens kräva en domstolsorder eller förklaring.
    Jag har inget att dölja men av principskäl använder jag ej något av det google erbjuder. Borde finnas mer som tänker som mig. Sluta sponsra google.

  4. #4
    Sundream Estates avatar
    Sundream Estate Sundream Estate är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    jan 2007
    Ort
    Marbella, Spanien
    Inlägg
    170
    Njaaa, som trög skåning så undrar jag om vi ska godkänna ogooglebar idag, ska vi nästa år godkänna oyahoobar, obingbar, oaskbar, o.s.v. det finns ungefär 100-150 sökmotor av betydelse runt om i världen.

    Jag har en polare som använder ordet; obra hela tiden och speciellt när vi spelar Alfapet och han får inga poäng för det ordet.

    Ett företags namn i ett ord med ingen betydelse är inte ett ord enligt mig.


    //Lennart i +20 grader och solsken med en sagria i tassen.

  5. #5
    Daniel Johannissons avatar
    Daniel Johannisson Daniel Johannisson är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    feb 2012
    Inlägg
    15
    Citat Ursprungligen postat av Sundream Estate Visa inlägg
    Njaaa, som trög skåning så undrar jag om vi ska godkänna ogooglebar idag, ska vi nästa år godkänna oyahoobar, obingbar, oaskbar, o.s.v. det finns ungefär 100-150 sökmotor av betydelse runt om i världen.

    Jag har en polare som använder ordet; obra hela tiden och speciellt när vi spelar Alfapet och han får inga poäng för det ordet.

    Ett företags namn i ett ord med ingen betydelse är inte ett ord enligt mig.


    //Lennart i +20 grader och solsken med en sagria i tassen.
    Men då kan vi ju plocka bort ordet googla med då?
    Poängen är väl inte ordet i sig utan att Google lägger sig i den Svenska ordlistan.

  6. #6
    torkels avatar
    torkel torkel är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    201
    Citat Ursprungligen postat av Sundream Estate Visa inlägg
    Njaaa, som trög skåning så undrar jag om vi ska godkänna ogooglebar idag, ska vi nästa år godkänna oyahoobar, obingbar, oaskbar, o.s.v. det finns ungefär 100-150 sökmotor av betydelse runt om i världen.

    Jag har en polare som använder ordet; obra hela tiden och speciellt när vi spelar Alfapet och han får inga poäng för det ordet.

    Ett företags namn i ett ord med ingen betydelse är inte ett ord enligt mig.


    //Lennart i +20 grader och solsken med en sagria i tassen.
    Fast nu handlar det om språkrådet, inte svenska akademin...

    Språkrådet lägger egentligen ingen större värdering i huruvida ett nytt ord är korrekt/vackert/lämpligt etc etc. De följer den naturliga utvecklingen av språket och försöker ge råd hur begrepp skall användas. När de "godkänner" nya ord och begrepp handlar det snarare om att de noterar att det är ett nytillkommet ord som används en hel del, och om det finns delade meningar om vad det betyder så kan de ge sina rekommendationer.

    För att återknyta till ämnet så gör det bara hela situationen än mer löjlig, fast jänkarna har nog egentligen ingen aning om vad det handlar om...

  7. #7
    Urban Gs avatar
    Urban G Urban G är inte uppkopplad SEO-proffs: utökad profil
    Administratör
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Skåne, Vollsjö
    Inlägg
    2 586
    Nu har Nationalencyklopedin lagt in ordet ogooglebar med den formuleringen som Google inte ville ha.
    Svenska Akademin funderar på att ta in ordet då det börjat få acceptans i vårt språk nu.

    Så Google har med andra ord förlorat det de ville uppnå och istället skapat precis det motsatta.

  8. #8
    presidentofgalaxys avatar
    presidentofgalaxy presidentofgalaxy är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    feb 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    22
    Ogooglebar har också uppmärksammats internationellt.
    http://www.theatlantic.com/technolog...iately/274383/
    Expandtalk.se - sökmotoroptimering och Adwords

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)