Resultat 1 till 4 av 4

QS-Ranking och Adwordsstrategier

  1. #1
    seo-elevs avatar
    seo-elev seo-elev är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    10
    Jag har haft en hel del utmaningar vad gäller SEO med min shop men har nu tagit tag i det ordentligt och känner att jag iaf har en strategi för att det skall gå åt rätt håll när det gäller placeringen i serpen.
    Dock så har jag efter en tids inaktivitet i min shop dalat rejält vad gäller position för mina adwordsannonser. Tidigare var jag alltid på plats 1 eller 2 i princip men nu hamnar jag i snitt på position 5 trots att min sida är mycket mer relevant än andra som hamnar på top 3 tex.
    Är det bara att fortsätta jobba med seo den vanliga vägen så kommer QS för adwords att öka också eller kräver det två separata strategier?
    Hur ofta kan man tänka sig att QS uppdateras i jämförelse med seo? Jag trodde seo skulle vara mycket mer segdraget än att bara få upp sina annonser överst på adwords...

    Tacksam för tips!

  2. #2
    Robiins avatar
    Robiin Robiin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    52
    Quality Score uppdateras varje gång annonser kan visas i en auktion, alltså utan någon som helst fördröjning. Vilken QS har du idag? Det är lättast att se genom att hålla muspekaren över pratbubblan i "Status" kolumnen. Har du en hög kvalitetspoäng (8 eller över) men ändå för låg Ad-rank behöver du tyvärr höja ditt bud för att synas högre. Det kan exempelvis bero på att bina konkurrenter har ökat på sina bud på sistone.

    Sedan kommer den viktiga frågan, får du högre avkastning genom att betala mer för att synas högre, eller ger det mer tillbaks på din investering om du syns lite lägre i resultaten för en högre kostnad?

    Du skriver att din sida är mer relevant än de sidor som ligger över dig, är du säker att Google ser att din sida är mer relevant? I ditt AdWordskonto kan du gå in under "Verktyg och analys" -> sökordsverktyget. Skriv in din adress i rutan "Webbplats". De sökord som dyker upp som förslag borde vara de som är viktigast för dig, dyker inte rätt ord upp i listan behöver du arbeta med on-site optimeringen.

  3. #3
    seo-elevs avatar
    seo-elev seo-elev är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    jan 2013
    Inlägg
    10
    Tack för ditt vänliga svar!
    Jag har bara texten "Kvalificerad" och ingen poäng där vad jag kan se. Eller kikar jag på fel ställe?
    Just nu syns jag igen på top 3 efter lite korrigeringar men får betala ruskiga summor per klick medan jag tidigare inte fick några klick alls för jag låg för långt ned. Jag får helt enkelt minska maxbud lite men sikta på att öka min QS.

    Jag fick upp varianter (exempel bil volvo, bil saab men inte på ordet bil. obs bara ett exempel det är inte bil jag försöker ranka på) på det sökord jag vill synas på med sökordsverktyget men inte bara huvudordet alltså. Då bör jag alltså försöka komma högre upp i serpen på det ordet för att det skall dyka upp där också sen?

    Stort tack som sagt för din hjälp, uppskattas verkligen!

    Citat Ursprungligen postat av Robiin Visa inlägg
    Quality Score uppdateras varje gång annonser kan visas i en auktion, alltså utan någon som helst fördröjning. Vilken QS har du idag? Det är lättast att se genom att hålla muspekaren över pratbubblan i "Status" kolumnen. Har du en hög kvalitetspoäng (8 eller över) men ändå för låg Ad-rank behöver du tyvärr höja ditt bud för att synas högre. Det kan exempelvis bero på att bina konkurrenter har ökat på sina bud på sistone.

    Sedan kommer den viktiga frågan, får du högre avkastning genom att betala mer för att synas högre, eller ger det mer tillbaks på din investering om du syns lite lägre i resultaten för en högre kostnad?

    Du skriver att din sida är mer relevant än de sidor som ligger över dig, är du säker att Google ser att din sida är mer relevant? I ditt AdWordskonto kan du gå in under "Verktyg och analys" -> sökordsverktyget. Skriv in din adress i rutan "Webbplats". De sökord som dyker upp som förslag borde vara de som är viktigast för dig, dyker inte rätt ord upp i listan behöver du arbeta med on-site optimeringen.

  4. #4
    Robiins avatar
    Robiin Robiin är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    52
    Bredvid ordet "Kvalificerad" borde du ha en liten pratbubbla. Håll muspekaren över den så får du fram lite mer information. Du kan även klicka på "Kolumner" --"Attribut" och lägga till kolumnen för "Kvalitetsresultat" när du är inne under sökordsinformationen. Då får du fram kvaliteten för sökorden direkt.

    För att få en uppfattning om vad du borde ligga på i kostnad för ett sökord kan du i sökordsverktyget aktivera kolumnen för Ungefärlig CPC, då ser du snittkostnaden som andra annonsörer betalar för det sökordet. Med 10/10 i kvalitetspoäng borde du kunna hamna något under den siffran.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. Youtube ranking
    Av Anders Tibbling i forum Sociala medier
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-10-10, 23:26
  2. Google Transition Ranking
    Av MOB i forum Nyheter
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-09-28, 20:30
  3. Nya Ranking Factors för 2011
    Av Niklas Aronsson i forum Nyheter
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-09-26, 14:09
  4. Ranking av företag
    Av Svempa42 i forum Google
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-26, 17:26
  5. Ranking faktorer
    Av webdoc i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-06-28, 10:46