Resultat 1 till 5 av 5

Normalt att en sida åker som en jojo i serpen?

  1. #1
    JohnLindbergs avatar
    JohnLindberg JohnLindberg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    8
    Ja, de flesta av mina sidor som jag har byggt har en relativt stabil placering i sökresultaten hos google. Men jag har en sida som pendlar mellan att ligga på ~ plats 50 och 100+. En länk från hur det ser ut i gserp så förstår ni vad jag menar http://i45.tinypic.com/15s1pvt.png

    Den blåa långa linjen är mitt huvudsökord och de andra är några relaterade sökord som jag la till senare. Denna sida är lite mer avancerad än många av mina andra och i en lite tuffare bransch och jag använder ett mer avancerat tema i wordpress (som jag använder som grund på mina sidor). Sidan är en gammal domän och det ligger kvar några skräplänkar från tidigare år men de är inte särskilt många och jag har byggt mina länkar sparsamt och undvikit att ha mitt huvudsökord som ankartext i de flesta fallen. Har lagt ner överlägset mest tid på denna sida och då är det ju lite tråkigt att den inte vill ta fart riktigt.

    Jag antar att detta kan bro på mycket, men någon som har något förslag?


    Edit: Kan ju tillägga att jag var bortrest under ca 4 månader fram tills slutet av Februari så under nov-feb har inga nya länkar eller något nytt innehåll tillkommit. Även efter det att jag kom hem så har jag lagt till väldigt sparsamt med nya länkar och nytt material.

  2. #2
    MOBs avatar
    MOB MOB är inte uppkopplad Kan SEO rätt bra
    Reg.datum
    sep 2011
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    347
    Tuffare bransch brukar betyda att det krävs mer länkar, så det kan mycket väl bero på att du inte har byggt några länkar som helst nästan sedan November.

  3. #3
    JohnLindbergs avatar
    JohnLindberg JohnLindberg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    8
    Det är möjligt, är dock ingen jättekonkurrens utan bara lite större än de tidigare hemsidorna jag skapat där det knappt vart någon konkurrens alls. Ca 10 000 sökningar per månad enligt keyword tool och den som ligger 1a har endast 5 inlänkar från skräpsidor till sin sida. Ingen vidare on page optimering heller. Övriga sidor på top 10 borde egentligen inte heller vara några problem att ta sig förbi så på något sätt blir jag "straffad" av google. Det konstiga är dock att sidan idag dök upp på plats ~60 på en kortare version av min nyckelfras som det är betydligt större konkurrens på. Min nyckelfras fortsätter dock att pendla mellan att ligga på plats 50-60 och 100+.

    Funderar på om det kan bro på temat i wordpress? Jag använder som sagt ett ganska avancerat tema med många olika funktioner på min sida. Jag hade samma tema på en annan sida inom ett besläktat ämne, på båda sidorna har jag en kalkylator där du kan räkna ut ditt BMR. Den sidan hade också lite problem med att ranka och som ett test så bytte jag tema till ett standardtema (twenty welve tror jag att det var). Efter några dagar så började den sidan att klättra lite och det mest noterbara var väll att den på samma sökord (BMR-kalkylator) som borde ranka på min andra sida tog sig in på top 10 medan den andra sidan ligger kvar på plats 50-60.

    Detta trots att den andra sidan har fler och bättre inlänkar samt bättre onpage optimering. Sidan som rankar har även pagerank 0 i google medan den andra sidan har pagerank 2 vilket väll ändå borde betyda lite kan man tycka.

  4. #4
    packards avatar
    packard packard är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    dec 2010
    Inlägg
    72
    Jag upplever ungefär samma sak som du med en webbutik. Index låg mot sitt viktigaste sökord på plats 3-5 och har varit där stabilt länge. Tyvärr fick butiken stå tillbaka en del perioden november till slutet januari då det var sparsamt med nyheter i butikens RSS där jag ofta väver in en länk mot index och knappt några nya produkter kom till. Den sjönk och hamnade vid mitten av januari på plats 20-30. Då började jag köra på med nyheter och bara 3-5 länkar men den hämtade sig inte utan gjorde ett dyk vid månadsskiftet januari/februari till plats 80 för att någon vecka senare placera sig kring plats 100. Men jag körde på utan att överdriva något, och jobbade på precis som jag gjort innan uppehållet som föregick allt det här. Någon vecka senare kom den tillbaka och pendlade mellan 20-30 men därifrån kunde jag inte få den att stiga. Då drog jag bort drygt 50% av all text på index och fixade ny. Två dagar senare fanns index på plats 2!
    Men säg den lycka som varar...för tre dagar senare ramlade den tillbaka och ligger nu och skvalpar kring 80-100 igen :/

    Jag fortsätter att köra på som tidigare för att se vad som händer, men jag misstänker att det kan bero på att jag ofta placerat en länk i löpande texten som går till index och relativt ofta på exakt sökord. Det kan vara det som G tycker har spårat ur kanske.
    Jag håller sakta på att gå igenom nyhetsinläggen i fallande datum ordning och plocka bort länkarna.

    OBS! Den sänkta placeringen gäller enbart index, för alla kategorisidor, produktsidor och nyhetsinlägg har kvar sina tidigare fina placeringar och långra till och med bättre. Därför misstänker jag att det är för mycket intern länkning.
    Någon som har en tanke kring det?

    Hur ser det ut för dig JohanL, har du mycket intern länkning?

  5. #5
    JohnLindbergs avatar
    JohnLindberg JohnLindberg är inte uppkopplad Lär mig SEO
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    8
    Intressant! Jag inser nu att jag har väldigt många interna länkar när jag kollar i googles webmasters tool. Många sidor dyker även upp i många olika kategorier och på olika ställen som det verkar länkas till automatiskt iom wordpress (författare, olika kategorier samt de länkar som jag själv skapat). Så det är möjligt att jag straffas för att samma innehåll finns på flera olika platser på min sida. Jag ska försöka städa upp lite och se om det blir någon skillnad! Återkommer med resultat.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Liknande ämnen

  1. PR2 efter 4 veckor är det normalt?
    Av Fredrik-Eriksson i forum Optimering
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-09, 13:54
  2. Sida åker upp och ner på Google
    Av wahlman i forum Optimering
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-18, 10:28
  3. Min sida kopierad - sjönk i serpen
    Av limo i forum Förtroende "trust" och straff "penalty"
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-29, 15:05
  4. google min sida åker in och ut på ett keyword?
    Av kmv i forum Övrigt inom SEO
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 18:13
  5. Åker upp och ner
    Av dakire i forum Google
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-08, 08:30